به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته ۲۰میلیون و ۶۷۱‌هزار و ۸۰۹ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از یک‌هزار و ۶۱۱میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالا دست به دست شد که در مقایسه با یک‌هفته قبل، با افزایش ۲۱درصدی حجم و افزایش ۲درصدی ارزش همراه بود. ارزش معاملات هفته منتهی به ۲۵آذر نیز بیش از یک‌هزار و ۲۸۲میلیارد تومان برای ۱۷میلیون و ۶۰‌هزار و ۹۱ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۵میلیون و ۲۵۸‌هزار و ۸۰۰ورقه گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۹۷۷میلیارد تومانی  را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۷۵درصدی از ارزش معاملات و کسب سهم ۲۶درصدی از حجم معاملات، جایگاه نخست را از نظر ارزش کل و جایگاه سوم را از نظر حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۷میلیون و ۲۹۹‌هزار گواهی سپرده، رتبه دوم را از نظر حجم پس از سکه طلا از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک به ۵/ ۵میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۳۵‌درصد بود و از این لحاظ در جایگاه دوم ایستاد. در هفته منتهی به ۳۰آذر، ۷میلیون و ۲۸۳‌هزار و ۳۹۳گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش نزدیک به ۲۴۶میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم نزدیک به ۳۵درصد از نظر حجم، جایگاه سوم و با سهم ۱۹درصدی از نظر ارزش، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۸۱۳‌هزار و ۲۴گواهی سپرده شیشه نیز به ۸۱میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه، همچنان سهم ۶درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات گواهی سپرده کالایی دارد. در هفته‌ای که گذشت، معامله ۱۷‌هزار و ۴۴۱گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۲/ ۱میلیارد تومان در بازار مالی بورس‌کالای ایران به ثبت رسید. همچنین ۱۱۲گواهی سپرده زیره‌سبز و ۳۹گواهی سپرده نخود به‌ترتیب به ارزش ۴/ ۱۳میلیون تومان و ۳/ ۱میلیون تومان دست به دست شد.