به گزارش کالاخبر، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران در همایش بررسی «شیوه‌‌‌های تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه»، پروژه‌های توسعه‌ای بورس‌کالا در حوزه تامین مالی را تشریح کرد و گفت: در خصوص تامین مالی این پروژه‌ها بر انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ارزی متمرکز شده‌ایم و براساس آن برآورد می‌کنیم طی دوسال بتوان ۵میلیارد دلار اوراق سلف موازی استاندارد ارزی منتشر کرد.محمدحسین رحمتی افزود: در خصوص اوراق سلف استاندارد متری مسکن طرحی را طی دوسال اخیر به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد داده‌ایم که در انتظار ابلاغ دستورالعمل اجرایی آن هستیم. در این مدل برای مثال خانه‌ای که ۸۰‌درصد پیشرفت داشته، به ۵۰‌هزار ورقه بهادار تبدیل می‌شود و هر ورقه آن شامل بخشی از آن مسکن مثلا یک مترمربع است و برای تحویل آن مسکن در سررسید، دارنده باید به میزان متراژ قابل تحویل، صاحب اوراق سلف متری مسکن باشد. به گفته معاون بورس‌کالا، بورس‌کالای ایران پیشنهاد می‌کند یک صندوق کالایی راه‌اندازی شود که گواهی‌های سپرده کالایی محصولات مختلف مثل کالای مس به عنوان دارایی صندوق در نظر گرفته شود و ارزش خالص دارایی‌های صندوق نیز براساس ارزش دارایی پایه آن نوسان ‌کند.

احیای واحدهای در آستانه تعطیلی بخش معدن

 دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: عرضه محصولات بخش بالادست تولید از جمله کنسانتره و گندله در بورس کالای ایران، به‌خصوص در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ که یک بستر شفاف و رقابتی را در این بازارها حاکم کرد، موجب شد تا کسب‌وکارهایی که در آستانه تعطیلی قرار داشتند، دوباره احیا شوند و به مدار تولید بازگردند. سعید عسکرزاده با اشاره به نقش بورس‌کالا در بهبود فضای کسب‌وکار و احیای معادن سنگ‌آهن گفت: بستر شفاف و رقابتی بورس‌کالا با اتکا به سازوکارهای عرضه و تقاضا توانسته است به‌خصوص در نیم‌سال دوم سال ۱۴۰۱ شرایط مناسبی را پیش‌روی محصولات بخش بالادست در زنجیره صنایع به‌‌‌ویژه در بخش کنسانتره و گندله فراهم آورد.

رشد عرضه شمش طلای موته در بورس کالا

مدیر مجتمع طلای موته از عرضه ۷۰۱کیلوگرم شمش طلا در بورس‌کالا طی سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم نشان‌دهنده رشد ۱۰۲درصدی عرضه شمش در بورس‌کالا نسبت به سال ۱۴۰۰ است. محمد داودی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۱۴۷کیلوگرم شمش طلا شدیم، عنوان کرد: این رقم بیانگر جهش ۳۵۹درصدی نسبت به فروش سال ۱۴۰۰ است.