تبادل اطلاعات میان صنعتگران پلاستیک

فرصت گردش صحیح اطلاعات تخصصی

سروش فولادچی، مدیر واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» در ابتدای همایش «اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» به ایراد سخنرانی پرداخت و مهم‌ترین دلایل برگزاری این رویداد تخصصی و اقتصادی و مزایای برگزاری آن برای فعالان این حوزه و اقتصاد کشور را به شکل اجمالی تبیین کرد. وی گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی جاری، نوسات ارزی و پیچیدگی‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی برای واحدهای تولیدی، نیاز به آگاه‌‌‌سازی صنعتگران در حوزه اقتصاد بیش از پیش احساس شده و هرچه بیشتر سازمان‌ها را به سمت کسب دانش اقتصادی سوق می‌دهد. از این‌رو پیرو برگزاری موفق سه‌دوره «همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» و استقبال بی‌نظیر صنعتگران از این رویداد، برگزاری «چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» برنامه‌‌‌ریزی شد.

وی ادامه داد: انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به‌عنوان انجمنی ملی و فراگیر با عضویت ۲۰انجمن زیرمجموعه و متولی یکی از سه‌صنعت ارزش‌‌‌آفرین و اشتغال‌زای کشور، با توجه به رسالت وجودی خود و آگاهی‌‌بخشی به اعضا و گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» با بیش از ۲۰سال سابقه در بررسی و تحلیل اقتصاد کلان به شکل مشارکتی برگزاری این همایش را در دستور کار قرار داده‌‌‌اند. فولادچی هدف از برگزاری چنین رویدادی را ایجاد فرصت برای تبادل اطلاعات بین بازیگران اصلی حوزه صنایع پلاستیک و پلیمر، اعم از دولت، بخش خصوصی و انجمن‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی خواند و ابراز امیدواری کرد که با همکاری کلیه دست‌اندرکاران این حوزه بتوان به این هدف نائل آمد.

مدیر واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» در ادامه گفت: برگزاری چهارمین دوره از این رویداد با در نظر گرفتن رفع نواقص دوره‌‌‌‌های پیشین و با هدف تضارب آرا و همفکری همه اضلاع تاثیرگذار این صنایع اعم از دولت، مجلس، انجمن‌‌‌‌های تخصصی، شرکت‌های فعال و نخبگان در حال برگزاری است. وی افزود: به نظر می‌رسد برنامه‌‌‌‌ریزی و تبیین استراتژی مناسب، دقیق، کارآ و به‌‌‌موقع به‌منظور استفاده بهینه از دستاوردهای این صنعت در جهت توسعه پایدار اقتصاد کشور امری ضروری و حیاتی است. تخمین درست توانمندی‌‌‌‌های بومی کشور که با همت همه فعالان در این سال‌ها رشد ملموسی داشته، در کنار بررسی مهم‌ترین چالش‌‌‌‌ها بر سر راه این صنایع و استفاده از ظرفیت‌‌‌‌های تعاملات بین‌المللی جهت رفع آنها، مواردی هستند که امکان حصول نتایج کاربردی را محقق می‌‌‌سازند.

فولادچی اظهار کرد: گروه رسانه‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» با درک این مهم و با تجربه برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌‌‌‌های تخصصی متعدد با محوریت مباحث اقتصادی و بازار و نظرسنجی از متخصصان، مدیران و فعالان صنایع پلاستیک در خصوص عملکرد و نتایج آنها، تداوم برگزاری رویدادهایی با استانداردهای جهانی و با نگاهی ویژه به قابلیت‌‌‌‌های داخلی را اولویت کاری خود قرار داده و بر این اساس و با همکاری موثر انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، «چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» را در روزهای سه‌‌‌شنبه تا پنج‌شنبه (۳۰ خرداد تا اول تیر) با حضور فعالان، کارشناسان،‌‌‌ تصمیم‌‌‌‌سازان، تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران صنایع مختلف این حوزه برگزار می‌کند.

وی افزود: در راستای تصمیم‌‌‌‌سازی برای متولیان مربوطه، چندنرخی بودن و نوسانات بهای ارز و تاثیر آن بر بازار مواد اولیه محصولات داخلی و صادراتی پلیمری، اثرات تورم و سیاست‌‌‌‌های پولی بر وضعیت تولید با نگاهی به سیاست‌‌‌های انقباضی دولت و محدودیت‌های اختصاص منابع بانکی، اثر تحریم‌‌‌ها بر تامین مواد اولیه و دانش فنی موردنیاز در صنایع بالادستی و پایین‌دستی، تاثیرات تعدد قوانین و آیین‌نامه‌‌‌ها بر اقتصاد صنایع پلیمر، توسعه پایدار زنجیره ارزش صنعت پلیمر با نگاهی به صنعت پتروشیمی و تبیین نقش و اثرات واقعی پلیمرها بر محیط‌زیست، مهم‌ترین مواردی هستند که در رویداد امسال به آنها پرداخته خواهد شد.فولادچی در خصوص اهداف اصلی گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» از برگزاری این رویداد نیز گفت: هدف ما کمک به شناسایی ظرفیت‌‌‌‌ها، فرصت‌‌‌‌ها، چالش‌ها و ارائه راهکارهای موثر با ایجاد بستری مناسب برای تعامل فعالان و گردش صحیح اطلاعات تخصصی است تا براساس ماموریت خود در مسیر توسعه این بخش مهم از اقتصاد کشور نقشی فعال داشته باشند.

نیاز صنعتگران به کسب دانش اقتصادی

برمک قنبرپور، عضو انجمن ملی صنایع ملی پلیمر ایران نیز در ابتدای این رویداد بیانیه انجمن ملی درخصوص لزوم برگزاری این همایش را ایراد کرد. وی گفت: شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، نوسانات ارزی و پیچیدگی طرح‌‌‌ریزی برای بنگاه‌‌‌های تولیدی، سازمان‌ها را به سمت کسب دانش و مهارت در حوزه اقتصاد خرد سوق داده است. در این بستر تشکل‌های صنفی و تخصصی به عنوان موتور محرک توسعه، نقش مهم و اساسی خود را به‌دقت ایفا می‌کنند‌‌‌. وی افزود: از این رو انجمن ملی پلیمر ایران به‌‌‌عنوان انجمن ملی و فراگیر با عضویت ۲۰انجمن تخصصی و بیش از ۲۰۰بنگاه اقتصادی، وظیفه وجودی خود را شناسایی و رفع موانع پیش روی توسعه بنگاه‌‌‌ها و در راستای بهبود بازده سرمایه و توان رقابت‌‌‌پذیری آنها می‌‌‌داند.

در این راستا کمیسیون آموزش انجمن ملی و گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» به صورت مشترک اقدام به برگزاری چهارمین همایش «اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران» کردند. این همایش با استقبال خوب صنایع پلیمری، سازمان‌های خصوصی و دولتی مربوطه و تشکل‌های خصوصی همراه شده است.قنبرپور گفت: دوره سوم این همایش در روزهای ابتدایی خرداد سال گذشته و با مشارکت ۴۰۰نفر از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، بازرگانان، دانشجویان، استادان و پژوهشگران، مسوولان دولتی و‌‌‌... برگزار شد. نظرسنجی‌‌‌های سیستماتیک از شرکت‌کنندگان انجام شد و نتایج حکایت از آن دارد که شرکت‌کنندگان رضایتمندی بالایی از برگزاری این رویداد تخصصی داشتند.

وی افزود: مهم‌ترین ماموریت انجمن ملی پلیمر ارتقای صنایع پلیمر کشور از طریق برقراری ارتباط موثر با نهادهای مرتبط و ذی‌نفعان بخش خصوصی و دولتی است. هدف کلان که در این راستا در انجمن تعریف شده، عبارت از بهسازی منابع انسانی بنگاه‌‌‌ها، تقویت دانش و مهارت و سطح رقابت‌‌‌پذیری بنگاه‌‌‌هاست‌‌‌. اهداف همایش درحال برگزاری نیز در راستای اهداف اصلی انجمن تعریف شده است. عضو انجمن ملی صنایع ملی پلیمر ایران در ادامه اهداف اصلی چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک را به شکل تیتروار به شرح ذیل عنوان کرد:

- شناساندن تصویر کلی از اقتصاد صنایع پلیمر ایران برای فعالان این حوزه در سال‌جاری؛

- ایجاد ارتباط دوطرفه موثر میان فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران سطح کلان کشور به‌‌‌منظور بررسی هر چه دقیق‌‌‌تر سیاست‌‌‌های کلان اقتصادی در زمینه کسب‌وکار صنایع پتروشیمی؛

- آشنایی بنگاه‌‌‌های اقتصادی صنعت پلیمر با فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری پیش‌‌‌رو؛

- بهبود سطح ارتباطات و تعاملات دانشگاه و صنایع پلیمر و تعریف پروژه‌‌‌های کاربردی این حوزه.