تامین مالی 8/1 میلیارد یورویی برای طرح‌های فولادی

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مدیر عامل شرکت ملی فولاد در نخستین نشست مطبوعانی با اصحاب رسانه، از تامین مالی ۸/۱ میلیارد یورویی طرح‌های هفتگانه فولادی از سوی یک شرکت خارجی ظرف ۶۰ روز آینده خبر داد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، اردشیر سعد محمدی روز گذشته در این نشست با اشاره به امضای قراردادهایی برای دریافت اعتبارات ارزی تصریح کرد:‌ قراردادهای منابع جدید ارزی به ارزش ۸/۱ میلیارد یورو به امضا رسیده و از دو ماه آینده در اختیار پروژه‌ها قرارداده می‌شود.

به گفته وی، تامین نیاز کشور یک ضرورت است و دستیابی به تولید ۲۰ میلیون تن فولاد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: با توجه به هموار شدن مسیر تزریق منابع مالی به ۷طرح استانی از اواخر نیمه نخست سال بعد راه اندازی بخش آهن اسفنجی پروژه‌ها آغاز می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد تصریح کرد: تلاش ما این است که آهن اسفنجی یکی از پروژه‌ها (فولاد چهار محال و بختیاری) را پیش از موعد تعیین شده راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه، تاکنون در مجموع ۱۵۴۵ میلیارد تومان در این طرح‌ها هزینه شده است، خاطرنشان کرد: هر یک از ۷ طرح فعلی فولاد استانی مشتمل بر یک واحد احیای مستقیم (آهن اسفنجی) و یک بخش فولادسازی است به گونه‌ای که در حال حاضر میزان پیشرفت بخش‌های احیای مستقیم بیش از فولاد سازی‌ها است.

به گفته سعد محمدی، پیشرفت فیزیکی بخش احیای مستقیم فولاد چهار محال و بختیاری به ۹/۷۷ درصد رسیده و پس از آن به ترتیب قائنات با ۲/۷۶ درصد ،‌شادگان با ۱/۷۲ درصد ،‌ میانه با ۷/۷۱ درصد ،‌ نی ریز با ۹/۶۹ درصد،‌ بافت با ۵/۶۵ درصد و سبزوار با پیشرفت ۶/۶۲ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد پیش‌بینی کرد که در مدت ۳۶ماه احداث بخش فولادسازی‌ها نیز به اتمام خواهد رسید.

چینی‌ها متقاضی فن‌ آوری ایرانی آهن اسفنجی

سعد محمدی با اشاره به اینکه ۴طرح احیای مستقیم از ۷طرح فوق با سیستم ایرانی (pered (Persian Reduction اجرا می‌شود خبر داد:‌ به تازگی یکی از شرکت‌های چینی پس از مشاهده روند اجرای سیستم «احیای مستقیم ایرانی» پیشنهاد داده که یک کارخانه تولید آهن اسفنجی با فن‌ آوری pered در چین به اجرا درآید که این امر نقطه عطفی برای بخش مهندسی کشورمان به شمار می‌آید.

وی درباره مزیت‌های اجرای این طرح‌ها گفت: در زمان بررسی جانمایی طرح‌های استانی فولاد، نرخ بازگشت سرمایه سالانه ۹/۱۹ درصد تعیین شده بود که نشان از منطقی بودن اجرای آنها می‌دهد.

سعد محمدی ادامه داد: با احتساب نرخ ۱۶۰۰تومانی برای هر کیلوگرم فولاد، راه اندازی هر یک از کارخانه‌ها نزدیک به ۱۶۰۰میلیارد تومان گردش سرمایه در یکی از نقاط کم برخوردار کشور ایجاد می‌کند که منشا تحولی اساسی خواهند شد.

به گفته وی ،‌احداث این کارخانه حتی با نرخ ارز امروزی نیز صرفه اقتصادی دارد.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد تصریح کرد: کشور در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۵۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام نیاز دارد که آن چشم‌انداز اقدامات فعلی را اقتصادی می‌کند.

وی افزود:‌ در حال حاضر در کل کشور ۱۹طرح جدید برای تولید آهن اسفنجی وجود دارد که ظرفیت کل آنها به ۸/۱۸میلیون تن می‌رسد. همچنین در بخش کنسانتره و دانه بندی سنگ آهن نیز ۳۴میلیون تن طرح در دست اجرا وجود دارد.

سعد محمدی گفت:‌ هر کارخانه فولاد یک میلیون تنی ۱۰۰۰شغل مستقیم و ۵تا۱۰ برابر آن، شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند و همزمان سرانه تولید و درآمد سرانه را نیز افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد، سال گذشته با تولید ۵/۱۴ میلیون تن فولاد خام در کشور سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی به ۸/۱ درصد رسید.

سعد محمدی ظرفیت تولید سرانه فولاد خام در ایران را ۲۸۸ کیلوگرم اعلام کرد و افزود:‌ کشورهای محروم زیر ۱۰۰کیلو گرم در سال ظرفیت تولید دارند و کشورهای توسعه یافته از مرز ۳۰۰ کیلو (به بالا) ظرفیت سرانه تولید فولاد خام دارند.

وی در خصوص زمینه واردات شمش آهن تصریح کرد: مادامی که واحدهای تولیدی نیاز داخل را نتوانند تامین کنند، ناگزیر از واردات هستیم و انتظار می‌رود با شتاب اجرایی طرح‌های مذکور، به خودکفایی دست یافته و واردات قطع شود.