گروه بورس کالا- روز گذشته بازار فولاد روند آرامی را سپری کرد و تعداد معامله‌گران فعال در بازار چه به لحاظ پیشنهاد فروش و چه از نظر خرید بسیار محدود بود.

اگرچه مشخص نبودن عرضه میلگرد در روز چهارشنبه در بورس یکی از دلایل اصلی بی‌رونقی معاملات به نظر می‌رسید اما به گفته معامله‌گران این موضوع بیشتر به دلیل انتشار بخشنامه‌ای جدید از سوی بانک مرکزی بود که روزهای اخیر به بعضی از تجار اعلام شده و روز گذشته هم به صورت رسمی روی سایت این بانک قرار گرفت. طبق این بخشنامه مسوولیت تسویه حساب‌های وارد‌کننده‌ها از این پس به بانک‌های عامل محول شده و این موضوع باعث شد تا تجار فولاد روز گذشته برای مشخص کردن وضعیت حساب‌های خود به شعب بانک‌های عامل طرف قرار داد یا بانک مرکزی مراجعه کنند، در نتیجه یکی از دلایل کاهش فعالیت تجار در معاملات دیروز این موضوع عنوان می‌شد.

بر این اساس بانک مرکزی طی نامه‌ای عمومی اعلام کرد که در مواردی که معادل ریالی کل وجه اعتباری یا برات اسنادی در هنگام افتتاح اعتبار یا ثبت برات از متقاضی دریافت شده، ایفای ‏تعهدات از محل منابع ارزی بانک انجام خواهد گرفت و گفتنی است: تامین ارز بابت انجام پرداخت‌های اعتبارات و بروات اسنادی مدت دار ‏‏(با تعهد پرداخت بانک) و همچنین اعتبارات ریفاینانس که کالای آنها تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۱ ترخیص شده، از محل منابع داخلی ‏بانک‌های عامل صورت پذیرد‎.

طبق این بخشنامه تامین ارز مربوط به تعهدات ارزی بانک‌ها در خصوص اعتبارات و برات اسنادی که کالاهای آنها از گمرک ترخیص نشده‌‏اند نیز از محل منابع بانک به نرخ مبادله‌ای و در صورت کمبود منابع بانک از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور به نرخ مبادله‌ای (برای گروه‌های ‏کالایی ۳ تا ۷ با اخذ تاییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر قیمت‌گذاری و گمرک مبنی بر عدم ترخیص کالا) ‏صورت خواهد گرفت.

در نتیجه از آنجا که بسیاری از تجار بازار فولاد نیز درگیر تسویه حساب‌های قبلی خود و ترخیص محموله‌های وارداتی هستند، این بخشنامه باعث تحرک زیادی در بین آنها شد.

به گفته تجار در صورتی که مابقی این تسویه‌ها از سوی بانک‌های عامل یا اتاق ارزی تامین نشود مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌شود ضمن اینکه طی این مدت نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند.

از سوی دیگر در صورتی که حتی ارز مبادله‌ای دریافت کنند هم در هزینه نهایی محموله‌‌هایی که وارد کرده‌اند تغییر زیادی حاصل می‌شود و ضرر زیادی را متحمل خواهند شد.

به گفته تجار اگرچه قیمت شمش پیشنهادی در بندر امام تا ۱۴۸۰ تومان هم مطرح می‌شود اما به دلیل مشکلات ترخیص کالا، پایین‌تر از این رقم هم امکان خرید کالا وجود دارد به خصوص که بسیاری از خریداران در ماه‌های اخیر توان بسیار پایینی داشته و نقدینگی آنها بسیار محدود است.

در همین حال معاملات ورق نیز روز گذشته در بازار آزاد و در ساعات ابتدایی روز تا حدودی رونق داشت که علت آن معاملات بورس کالا بود که پس از انجام معاملات ورق مبارکه در بورس روند بازار تا حدودی آرام‌تر شد.

میانگین قیمت ورق سایز ۲ وارداتی هم دیروز در معاملات بازار آزاد در محدوده ۷۸۰ تا ۸۲۰ تومان بود.

اما در معاملات بورس تغییر قیمتی صورت نگرفت و مبارکه هم اسامی بیش از ۲۰۰ خریدار را برای معاملات بورس کالا اعلام کرد.

بر این اساس، ورق گرم B با نرخ یک هزارو ۴۴۶ تومان ۱۱ هزارو ۳۳۰ تن معامله شد. ورق گرم C هم با قیمت یک هزار و ۵۶۲ تومان ۱۳ هزار و ۹۰ تن معامله شد .ورق سرد B هم با نرخ یک هزار و ۷۶۳ تومان ۲ هزار و ۶۰۰ تن فروخته شد.

ورق گالوانیزه هم با نرخ یک هزار و ۹۰۰ تومان ۲ هزار تن فروخته شد.

علاوه بر این کالاها، ورق گرم B به صورت مچینگ ۸۸۰ تن در یک سبد و ۴۲ هزار تن در یک سبد دیگر معامله شد. معامله مچینگ ورق گرم C هم با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تن و ۲۸ هزار تن دیگر در سبدی دیگر فروش رفت.

ورق سرد B هم در دو سبد ۳۰۰ و ۱۵ هزار تنی در زمان مچینگ فروخته شد.