گروه بورس کالا- انتظار برای تغییر روند قیمت‌ سکه در بازار آتی در روزهای آینده بیشتر شده و به نظر می‌رسد همه چیز موکول به روزهای آینده شود.

مبادلات بازار قراردادهای آتی سکه در شرایطی دیروز با نوسان اندکی دنبال شد و با حالت ثبات روبه‌رو بود که تحلیل معامله‌گران از شرایط فعلی، انتظار بازار نسبت به نتایج اخبار و گزارش‌ها است. مصطفی عباسی یکی از معامله‌گران بازار آتی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه بازار به یک نقطه بی‌تفاوتی رسیده است، اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای است که دادوستدها تحت تاثیر اخبار با افت و خیز همراه شده و معامله‌گران بیشتر با حالت تردید دادوستدهایشان را دنبال می‌کنند.

تعیین نرخ ارز(دلار) در بودجه و نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پیرامون وضعیت هسته‌ای کشورمان از جمله اخباری است که به نظر عباسی روی انتظار بازار تاثیرگذار بوده است، البته تقاضای سکه و ارز در بازار آزاد کم شده و روند دادوستدها آرام است، این در حالی است که در مجموع، نوسان بازارها کم شده و ممکن است در روزهای آینده این وضعیت حداقل برای کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد.

مشخص شدن تکلیف نهایی نرخ ارز در بودجه سال آینده و جهت‌گیری‌های دو طرف از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از موضوعاتی است که می‌تواند بازار را به یک ثبات برساند. البته اگر مذاکرات به نتیجه برسد از لحاظ روانی شرایط برای ریزش قیمت‌ها مهیا می‌شود این در حالی است که به نظر می‌رسد در صورت ایجاد شرایط فضای مثبت و مشخص شدن وضعیت بازار ارز و تعیین نرخ ارز به اصطلاح یک دوره «استراحت قیمتی» در راه است، در غیر این‌صورت وضعیت برای صعودی شدن قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

عباسی با اشاره به وضعیت بازار قراردادهای آتی سکه بر این باور است قبلاً شایعه شده بود که بازار آتی بازار نقدی را تحت تاثیر قرار داده و همین باعث شد برای کاهش فشارها محدودیت‌هایی اعمال شود که به وسیله آن جلوی افزایش بیش از حد قیمت‌ها گرفته شود، اما شرایط کنونی به صورتی درآمده که فشار فروش بر خرید بیشتر شده و همین در خنثی شدن رفتار بازار بسیار موثر بود.

این کارشناس با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده خاطرنشان کرد بازار قراردادهای آتی در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به وجود آمده و این در شرایطی است که هدف از تصمیمات اتخاذ شده این است که بتوانند جلوی انتقادات را بگیرند و از فشارها کم شود و به نظر می‌رسد مدیریت قراردادهای آتی تا حدودی توانسته فشارها را کم کند و شرایط را باثبات

گرداند. به نظر عباسی در حال حاضر توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران در حالتی که بازار با ثبات قیمت‌ها یا نوسان اندک رو به رو است، معامله نکنند و بیشتر با نگاه بلندمدت، موقعیت خرید بگیرند. براساس پارامترهای موجود به احتمال زیاد بازار یک دوره استراحت را طی خواهد کرد، اما در بلندمدت شرایط برای افزایش قیمت‌ها فراهم خواهد شد.

در مجموع در دادوستدهای دیروز بازار آتی در حالی نوسان قیمت‌ها به زیر یک درصد رسید که اختلاف سکه آذرماه و سکه نقدی به حدی به پایین رسیده بود که فرصت آربیتراژی برای این قرارداد طی ۱۰ روز آینده ۲ درصد خواهد بود. انتشار اخباری پیرامون پیشنهاد دولت ایالات متحده به کشورمان درباره مذاکرات و راهکار جدید رییس بانک مرکزی برای بهبود قیمت‌ها در بازار ارز دست به دست هم دادند تا تردید معامله‌گران همچنان باقی بماند و با توجه به گزارش‌های ضد و نقیض از روند مذاکرات تردید برای روزهای آینده بیشتر شود. البته دیروز علاوه بر این گزارش‌ها، براساس مصوبه هیات پذیرش، از روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه پس از اتمام روز معاملاتی میزان وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد شد. بنابراین از ۱۵ آذرماه وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجه تضمین اضافی باقی مانده برابر ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.