به گزارش «ایرنا»، عظیم ثابت به تجربه موفق استفاده از بورس‌کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در سال «افزایش تولید و مهار تورم» نباید تولیدکنندگان را از رسیدن به حق واقعی خود که قیمت‌گذاری منصفانه منطبق بر مکانیزم بازار است، محروم کنیم. وی اظهار کرد: در این میان اگر تنظیم‌‌‌گری بازار برای تامین مناسب کالاها توسط سیاستگذاران به نحو احسن انجام شود، بازی برد-برد برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، آن هم در زمین شفاف بورس‌کالا رقم می‌خورد. ثابت ادامه داد: آنچه در رویکرد قیمت‌گذاری دستوری مسلم است، ضربه به تولید، به‌هم‌‌‌ریختگی بازار و باز شدن دست دلالان خواهد بود که در این میان نه‌فقط مصرف‌کننده نهایی از قیمت‌های دستوری نفعی نمی‌‌‌برد، بلکه یک کالا بین چند واسطه می‌‌‌چرخد و در نهایت با قیمت بالا به مصرف‌کننده می‌‌‌رسد.

دبیرکل کانون کارگزاران اضافه کرد: موضوع و مزیت دیگری که به‌واسطه عرضه منظم کالاها در بورس‌کالا شکل گرفته است، استاندارد و کیفیت مشخص کالاهاست؛ به طوری‌‌‌که دیگر امکان خرید و فروش کالاهای نامرغوب وجود ندارد و همه‌چیز شفاف است. این فعال باسابقه بازار سرمایه اظهار کرد: نقش بورس‌کالا در دودهه اخیر برای اقتصاد کشور در روان‌سازی و کاهش هزینه معاملاتی، شفافیت و مکانیزم دقیق و کشف منصفانه قیمت‌ها برای فعالان صنایع، عیان است و امروز برای سیاستگذاران نیز اثبات شده است که در شرایط غیرشفاف که داده‌‌‌های دقیقی از یک بازار در دسترس نیست، امکان تنظیم بهینه بازار و عرضه و تقاضا نیز بسیار دشوار و سخت می‌شود؛ از این‌رو شفافیت، گام نخست برای رصد بازار و بعد تصمیم‌گیری است.

ثابت عنوان کرد:‌ سازوکار بورس‌کالا مسیر رهایی از قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف است؛ همان طور که در بسیاری از صنایع در گذشته این مسیر طی شده و توسعه نیز رقم خورده است. از این‌رو تنها‌ سازوکار قابل رصد و نظارت برای مبادلات کالاها در کشور، بورس‌کالاست و برای رشد تولید و مهار تورم نیز تنها راهکار، تقویت بازارهای رسمی به کمک این‌ سازوکار است.