۵۵‌هزار قرارداد آتی در بورس‌کالا منعقد شد

بررسی معاملات هفتگی بازار قراردادهای آتی در بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که ۴۲‌هزار و ۶۰۳قرارداد به ارزش ۴۱۹میلیارد تومان در هفته منتهی به ۲۷مرداد منعقد شد. قرارداد آتی زعفران به لحاظ حجم و قرارداد آتی صندوق طلا از نظر ارزش معاملات در رتبه نخست بازار قراردادهای آتی ایستادند. به گزارش «کالاخبر»، ۴۲‌هزار و ۶۰۳قرارداد آتی به ارزش ۴۱۸میلیارد و ۸۴۹میلیون تومان در بازار مشتقه طی هفته منتهی به ۲۷مرداد منعقد شد. بیشترین سهم معاملات بازار قراردادهای آتی به لحاظ حجم و ارزش متعلق به زعفران با ۳۰‌هزار و ۸۸۰قرارداد به ارزش ۱۸۸میلیارد و ۲۹۷میلیون تومان برای سه‌موعد تحویلی شهریور، آبان و اسفند ۱۴۰۲ بود. در این مدت همچنین ۸‌هزار و ۳۱۹قرارداد صندوق طلا به ارزش ۲۱۸میلیارد و ۲۲۶میلیون تومان منعقد شد. این تعداد قرارداد در ۶موعد تحویلی مرداد، مهر، آذر و بهمن ۱۴۰۲ و فروردین و خرداد ۱۴۰۳ در هفته منتهی به ۲۷مرداد منعقد شد.

شمش طلا نیز شاهد انعقاد ۲‌هزار و ۶۲۸قرارداد به ارزش ۹میلیارد و ۱۰۷میلیون تومان در ۴موعد تحویلی ۲۸مرداد، ۲۹شهریور، ۲۹مهر و ۳۰آبان ۱۴۰۲ بود. نقره هم با انعقاد ۷۷۶قرارداد به ارزش بیش از ۳میلیارد و ۲۱۸میلیون تومان در سه‌موعد تحویلی شهریور، آذر و اسفند ۱۴۰۲ روبه‌رو بود. زعفران با سهم ۷۲درصدی از حجم و سهم ۴۵درصدی از ارزش کل معاملات قراردادهای آتی از نظر حجم در جایگاه نخست و به لحاظ ارزش در جایگاه دوم ایستاد. سهم صندوق طلا از حجم معاملات ۲۰‌درصد و از ارزش ۵۲‌درصد بود. به این ترتیب صندوق طلا به لحاظ حجم جایگاه دوم و از نظر ارزش جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. سهم شمش طلا هم از حجم معاملات ۶‌درصد و از ارزش ۲‌درصد بود و این دارایی در هر دو بخش سوم شد.

۳/ ۸ میلیون گواهی سپرده در بورس‌کالا دست‌‌‌ به‌‌‌ دست شد

بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۲۷مرداد ۱۴۰۲ میزبان معامله ۸میلیون و ۳۴۰هزار ورق بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۵۰۰میلیارد تومان بود. شمش طلا از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از نظر حجم معاملات برتر از سایر دارایی‌ها، در جایگاه نخست ایستادند. به گزارش «کالاخبر»، ۸میلیون و ۳۴۰‌هزار و ۹۹۲ورق بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۴۹۹میلیارد و ۸۵۳میلیون تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا طی هفته گذشته معامله شد.

در هفته منتهی به ۲۷مرداد ۱۴۰۲ بیش از ۶۷۹‌هزار گواهی سپرده تمام‌سکه طلا به ارزش ۱۸۹میلیارد و ۶۳۶میلیون تومان منعقد شد. در جریان معاملات هفته گذشته، ۵۲۳‌هزار و ۲۲۶ورق گواهی سپرده شمش طلا در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش ۱۶۰میلیارد و ۸۷۴میلیون تومان را ثبت کرد. سیمان با ثبت معامله ۴میلیون و ۵۴۹‌هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی ۹/ ۴میلیارد تومان شد. ارزش معاملات ۲میلیون و ۳۱۱‌هزار و ۳۴۰گواهی سپرده زعفران ۱۰۶میلیارد و ۹۳۶میلیون تومان بود. ارزش معاملات ۲۷۸‌هزار و ۴۲۶گواهی سپرده شیشه نیز ۵/ ۳۷میلیارد تومان شد.