خوش‌بینی مقطعی کالایی‌ها به اژدهای زرد

استمرار رکود تولیدی چین در پنجمین ماه متوالی

شاخص مدیران خرید رسمی و شاخص مدیران خریدCaixin  بخش تولید چین برای ماه اوت ظرف روزهای پایانی ماه اوت بهتر از پیش‌بینی اقتصاددانان منتشر شد که این موضوع از رشد نرخ کامودیتی‌‌‌ها با محوریت محصولات صنعتی در بازارهای جهانی حمایت کرد. اداره ملی آمار چین، شاخص مدیران خرید بخش تولید در چین را برابر ۷/ ۴۹واحد اعلام کرد که این رقم بالاتر از سطح ۳/ ۴۹واحدی این شاخص برای ماه ژوئیه و همچنین بالاتر از سطح ۴/ ۴۹واحدی پیش‌بینی اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بود.

بهبود شاخص مدیران خرید تولیدی در چین نسبت به ماه قبل و بهتر از انتظار سیگنال مثبتی برای فعالان بازارهای کالایی به ارمغان آورد. این داده نشان داد که محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین به امیدواری صنایع چینی منجر شده و تولیدکنندگان این کشور با پیش‌بینی بهبود تقاضا در میان‌مدت به رشد تولید روی آورده‌‌‌اند. با وجود این، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید در چین طی ماه اوت برای پنجمین ماه متوالی در بازه کمتر از ۵۰واحد که بیانگر سطح رکود است قرار گرفت.

Untitled-7 copy

سطح 50واحدی در شاخص مدیران خرید، مرز سنجش رکود و رونق در نظر گرفته می‌شود و تثبیت رکورد کمتر از 50واحد نشان از قرار گرفتن در وضعیت رکود و قرار گرفتن در نرخی بالاتر از این سطح نشان از رونق دارد. بررسی داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین حکایت از آن دارد که ظرف اغلب ماه‌‌‌ها طی سه‌سال اخیر شاخص مدیران خرید بخش تولید در محدوده رکود قرار داشته است. کاهش و در ادامه رفع محدودیت کرونایی در چین در ابتدای سال‌جاری میلادی باعث شد تا صنایع چینی به بازگشت اقتصاد به مسیر رشد امیدوار شوند و برای ژانویه تا مارس این شاخص بالاتر از 50واحد جا خوش کند. اما در ادامه مشخص شد که کاهش محدودیت کرونایی معجزه‌‌‌ای را در دومین اقتصاد جهانی رقم نخواهد زد.

این کشور با چالش‌‌‌های بزرگی در مسیر بازگشت به رشد اقتصادی مواجه است که رفع آن به حمایت‌‌‌های بیشتر دولت چین نیاز دارد. در عین حال همزمان با تضعیف تقاضای داخلی چین ظرف ماه‌‌‌های گذشته، تقاضای صادراتی این کشور نیز در واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا تحت فشار کاهشی قرار داشته است. بنابراین همزمانی تضعیف تقاضای داخلی و صادراتی فشار مضاعفی بر صنایع چینی وارد کرده، به نحوی که آنها را به سمت کاهش فعالیت سوق داده و نتیجه آن در تضعیف شاخص مدیران خرید بخش تولید به‌خوبی نمایان است.

قرار گرفتن شاخص مدیران خرید بخش تولید چین کمتر از سطح 50واحد طی پنج‌ماه متوالی سیگنال کاهنده موثری برای بازارهای کالایی با محوریت محصولات صنعتی به همراه داشت و درواقع بازارهای کالایی ظرف ماه‌‌‌های اخیر حمایت قیمتی بازار چین را از دست داده‌‌‌اند. با این حال انتشار این داده‌‌‌ها، دولت پکن را برای افزایش حمایت از اقتصاد ترغیب می‌کند و این موضوع می‌‌‌تواند سیگنال مثبتی برای بازارها به همراه داشته باشد. دولت چین ظرف ماه‌‌‌های گذشته وعده‌‌‌های متعددی در خصوص حمایت از اقتصاد چین داده؛ اما میزان اجرای وعده‌‌‌ها نسبتا محدود بوده است. در این شرایط پایان یافتن هشتمین ماه از سال 2023 و اعلام شاخص مدیران خرید در وضعیت رکودی می‌‌‌تواند دولت چین را برای افزایش حمایت‌‌‌ از اقتصاد تحریک کند؛ در صورتی که دومین اقتصاد جهانی نتواند با اعمال محرک‌‌‌های جدید زمینه بازگشت مثبت اقتصاد به مسیر رشد را مهیا کند. تحقق هدف رشد اقتصادی 5درصدی در سال‌جاری میلادی برای چین تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

واهمه از عدم‌تحقق رشد اقتصادی مورد نظر در چین برای سال 2023 باعث شد تا دولت این کشور بر میزان اجرای سیاست انبساطی در ماه اوت بیفزاید. به این ترتیب دولت چین به 12 استان این کشور اجازه انتشار اوراق با هدف تامین مالی را داد. این مجوز برای انتشار 5/ 1تریلیون یوآن اوراق قرضه تامین مالی ویژه و با هدف تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌‌‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ساخت‌‌‌وساز ارائه شده است. در عین حال میزان نرخ بهره در چین برای ماه اوت کاهش نرخی بیش از حد انتظار داشت.

بخشی از بهبود شاخص مدیران خرید رسمی چین در ماه اوت نتیجه امیدواری صنایع چینی به تحریک تقاضای داخلی متاثر از سیاست‌‌‌های جدید انبساطی دولت این کشور در ماه مه رقم خورد. افزایش این سیاست‌‌‌ها می‌‌‌تواند به استمرار وضعیت تولید در چین بیفزاید. البته اقدامات بعدی دولت پکن در استمرار وضع محرک‌‌‌های جدید یا اتمام آن به انتشار سایر داده‌‌‌های اقتصادی چین برای ماه اوت وابسته است که ظرف روزهای آینده منتشر خواهد شد.

صنایع بندری از رکود در امان ماندند

شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین برای ماه اوت در کمال ناباوری برابر 51واحد اعلام شد. این در حالی بود که این شاخص برای ماه قبل (ژوئیه) نرخ 2/ 49واحدی را به ثبت رسانده بود. اقتصاددانان نیز پیش‌بینی 3/ 49واحدی شدن آن برای ماه اوت را داشتند. شاخص مدیران خرید Caixin بر جمع‌‌‌آوری داده از واحدهای واقع در بنادر که عمده آنها نیز صنایع متوسط تحت اختیار بخش خصوصی هستند نظارت دارد. بنابراین تقاضای صادراتی بر شاخص مدیران خرید Caixin اثرگذاری به مراتب بیشتری دارد. به شکل معمول شاخص مدیران خرید Caixin با سرعت بیشتری نسبت به اخبار و داده‌‌‌های اقتصادی داخلی چین و داده‌‌‌های جهانی واکنش نشان می‌دهد. بنابراین رشد قابل ملاحظه این شاخص و بازگشت به سطح رونق می‌‌‌تواند بیانگر احتمال استمرار رشد شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین در ماه‌‌‌ سپتامبر باشد.

ظرف هشت‌ماه سپری‌شده از سال 2023، در سه‌ماه ژانویه، آوریل و ژوئیه شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید در محدوده رکود قرار داشت؛ اما ظرف سایر ماه‌‌‌ها این شاخص بالاتر از 50واحد بود. با این حال میزان این شاخص برای ماه اوت بیشترین رقم پس از فوریه 2023 یعنی بیشترین میزان در بازه 6ماهه بود. انتشار داده شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید بهتر از انتظار، فعالان بازارهای مالی در آسیا را نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد امیدوار کرد و به این ترتیب شاخص‌‌‌های اصلی بورسی در آسیا روز جمعه اول سپتامبر را افزایشی آغاز کردند.

صعود فلزی‌‌‌ها با حمایت داده‌‌‌های  PMI

انتشار داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید رسمی و Caixin بخش تولید چین برای ماه اوت بهتر از حد انتظار از رشد نرخ فلزات در بازارها حمایت کرد؛ به نحوی که تا اواسط روز جمعه اول سپتامبر برابر یک‌درصد بر نرخ میلگرد فولادی در معاملات داخلی چین افزوده شد. مس در معاملات آتی کامکس آمریکا 8/ 0‌درصد ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز جمعه اول سپتامبر گران شد. این افزایش نرخ در روزهای پنج‌شنبه 31 اوت و جمعه اول سپتامبر در سایر بازارهای کالایی از جمله سنگ‌‌‌آهن، سرب، آلومینیوم و روی نیز مشهود بود.