معامله ۳ میلیون تن محصول در بورس‌کالا

در سومین هفته از شهریور، ۳میلیون و ۴‌هزار و ۲۲۲تن انواع کالا و محصول به ارزش ۶/ ۲۵‌هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران دادوستد شد. سیمان، سنگ‌آهن، فولاد و آهن اسفنجی، سنگین‌وزن‌های تالار صنعتی و معدنی و قیر، وکیوم‌باتوم و مواد پلیمری، سنگین‌وزن‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بودند. به گزارش «کالاخبر»، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله ۲میلیون و ۴۱۵‌هزار و ۸۳۳تن انواع کالا و محصول به ارزش ۱۴‌هزار و ۴۰۲میلیارد تومان در هفته گذشته بود. در این تالار یک‌میلیون و ۲۳۸‌هزار و ۶۴۱تن سیمان، ۷۰۷‌هزار تن سنگ‌آهن، ۳۰۳‌هزار و ۴۶۷تن فولاد، ۱۶۳‌هزار و ۱۰۰تن آهن اسفنجی، ۴۶‌هزار و ۱۳۵تن روی، ۴‌هزار و ۹۸۰تن آلومینیوم و ۶۷تن مس معامله شد.

همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۵۲۷‌هزار و ۵۹۵تن انواع کالا و محصول به ارزش ۱۰‌هزار و ۵۲۷میلیارد تومان در هفته معاملاتی منتهی به ۲۴شهریور به فروش رسید. در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی هم ۲۱۱‌هزار و ۵۸۹تن قیر، ۱۸۱‌هزار تن وکیوم‌باتوم، ۹۵‌هزار و ۶۱۷تن مواد پلیمری، ۳۲‌هزار و ۲۸۶تن مواد شیمیایی، ۴‌هزار و ۲۴۸تن روغن، یک‌هزار و ۲۵۰تن گوگرد، ۷۰۲تن فرآورده‌ نفتی، ۵۵۰تن عایق رطوبتی و ۵۳۰تن گاز و خوراک معامله شد. بازار فرعی نیز شاهد معامله ۱۵‌هزار و ۲۹۳تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶۰میلیارد تومان بود.

معامله ۱۲۶ میلیون واحد صندوق‌‌‌ در بورس‌کالا

بررسی معاملات بازار مالی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که هفته گذشته (منتهی به ۲۴شهریور)، بیش از ۱۲۹میلیون واحد صندوق سرمایه‌گذاری کالایی به ارزش ۳۷۶میلیارد تومان معامله شد. در هفته‌ای که گذشت، ۱۳صندوق (۱۱صندوق فعال در حوزه طلا و دو صندوق فعال در حوزه زعفران) دادوستدها را در بورس‌کالا انجام دادند. به این ترتیب، ۱۲۹میلیون و ۲۰۷‌هزار و ۱۷۵واحد صندوق به ارزش ۳۷۶میلیارد تومان معامله شد. سهم صندوق‌های طلا از این حجم از معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۱۱۶میلیون و ۲۰۷‌هزار و ۱۷۵واحد به ارزش ۳۷۶میلیارد تومان و سهم صندوق‌های زعفران ۱۲میلیون و ۷۶۸‌هزار و ۷۲۹واحد به ارزش ۱۸میلیارد تومان بود.

بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالای ایران در هفته منتهی به ۲۴شهریور ۱۴۰۲ میزبان معامله ۶میلیون و ۸۰۳ورق بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۳۴۱میلیارد تومان بود. تمام‌سکه طلا از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از نظر حجم معاملات برتر از سایر دارایی‌ها، در جایگاه نخست ایستادند. همچنین در هفته گذشته ۶میلیون و ۸۰۳‌هزار و ۲۸۶ورق بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۳۴۱میلیارد و ۳۰۴میلیون تومان در بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالا معامله شد.