به گزارش «اکوایران»، شاخص مدیران خرید بخش تولید رسمی چین برای ماه اکتبر برابر ۴۹.۵واحد اعلام شد؛ این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه اکتبر را برابر ۵۰.۴واحد پیش‌بینی کرده بودند. به این ترتیب داده رسمی شاخص مدیران خرید علاوه بر آنکه کمتر از پیش‌بینی اعلام شد، به فاز رکود نیز سقوط کرد. مرز ۵۰واحد برای شاخص مدیران خرید، معیار سنجش رکود و تورم است. ظرف اغلب ماه‌‌‌های سال‌جاری میلادی شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین در فاز رکود اعلام شده است. با این حال، این شاخص در ماه سپتامبر پس از پنج‌ماه به کانال ۵۰واحدی صعود کرد. شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین ظرف ماه گذشته یعنی سپتامبر برابر ۵۰.۲واحد اعلام شد.

به این ترتیب این شاخص پس از پنج‌ماه در سپتامبر به فاز رونق بازگشت. اما این رویه در ماه اکتبر ادامه نیافت و بازگشت شاخص مدیران خرید بخش تولید به فاز رکود، سیگنال منفی مضاعفی برای بازارها به ارمغان آورد. فعالان بازار در خصوص کاهش شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در ماه اکتبر به دونکته اشاره دارند؛ تعطیلات یک‌هفته‌‌‌ای به مناسبت روز ملی چین ظرف روزهای آغازین این ماه و افزایش بحران مالی در شرکت‌های ساختمانی چین. درواقع تعطیلات یک‌هفته‌‌‌ای روز ملی چین باعث شد تا بخش تولید به شکل اجباری برای یک‌هفته متوقف شود و این موضوع به شکل موثری بر فعالیت تولیدی صنایع چین تاثیر منفی گذاشت. در عین حال ظرف ماه اکتبر بحران شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین جدی‌‌‌تر شد. شرکت کانتری‌‌‌گاردن که زمانی بزرگ‌ترین شرکت توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین بود، از بازپرداخت سود اوراق قرضه ۱۵میلیون دلاری بازماند و این موضوع آسیب بزرگی به بخش ساخت مسکن در چین وارد کرد.

بودجه انبساطی چین به کمک صنایع آمد

دولت چین ظرف ماه اکتبر برای مقابله با سیگنال‌‌‌های رکودی حاکم بر بازار به اعمال محرک‌‌‌های جدید دولتی روی آورد. سیاست‌‌‌های دولت پکن به حدی موثر بود که باعث شد فلزات وارد رالی سقوط قیمتی نشوند. این محرک‌‌‌های جدید، چشم‌‌‌انداز تقاضای صنعتی در این کشور را بهبود بخشید. پکن اعلام کرد که بودجه سال‌جاری خود را برای یک‌تریلیون یوآن بیشتر افزایش می‌دهد تا به این ترتیب بتواند بخش تولید صنعتی، بخش ساخت مسکن و زیرساخت را در این کشور تحریک کند.