به گفته بنیاد الن‌مک‌آرتور (موسسه خیریه بین‌المللی که اقتصاد چرخشی را توسعه و ترویج می‌کند)، بزرگ‌ترین تلاش داوطلبانه جهانی برای مقابله با آلودگی و زباله‌های پلاستیکی نشان می‌دهد که می‌توان در یک موضوع فوری زیست‌محیطی پیشرفت کرد، اما اکنون اقدامات سخت‌گیرانه‌تری برای مهار بحران موردنیاز است. از سال ۲۰۱۸، بیش از هزار سازمان از تعهد جهانی به رهبری این بنیاد با مشارکت برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد در راستای جلوگیری از تبدیل‌شدن بسته‌بندی‌های پلاستیکی به زباله حمایت کرده‌اند. طی پنج‌سال گذشته، امضاکنندگان تجاری که ۲۰‌درصد از صنعت بسته‌بندی پلاستیکی جهان را نمایندگی می‌کنند، در انجام اقدامات مثبت برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی به‌طور قابل‌توجهی از همتایان خود بهتر عمل کرده‌اند. آنها استفاده از چند قلم پلاستیکی مشکل‌ساز و قابل اجتناب را کاهش داده‌ و استفاده از پلاستیک‌های بکر را تثبیت و سهم خود را از محصولات بازیافتی بیش از دوبرابر کرده‌اند.

با افزایش استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی به میزان ۱.۵میلیون تن در سال، امضاکنندگان هر دو ثانیه معادل مصرف یک‌بشکه نفت صرفه‌جویی و از انتشار ۲.۵میلیون تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کنند. با این‌حال، با توجه به اینکه بخش بزرگی از صنعت هنوز اقدامی انجام نداده است، بنیاد الن‌مک‌آرتور در نشریه «تعهد جهانی پنج‌ساله» تاکید می‌کند که امضاکنندگان تجاری احتمالا اهداف کلیدی ۲۰۲۵ را از دست خواهند داد و جهان در مسیر حذف زباله‌های پلاستیکی و آلودگی قرار ندارد. این بنیاد پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۴۰، ۲۰تریلیون اقلام بسته‌بندی انعطاف‌پذیر مانند بسته‌بندی‌ها، کیسه‌ها و... وارد اقیانوس‌ها می‌شوند؛ مگر اینکه سیاست الزام‌آور و اقدامات نظارتی قوی‌تری وجود داشته باشد.

ساندر دفرویت، سرپرست ابتکار پلاستیک در بنیاد الن‌مک‌آرتور، گفت: نتایج حاصل از تعهد جهانی در پنج‌سال گذشته نشان داده است که می‌توان در راستای حفظ منابع فسیلی زمین و جلوگیری از ورود پلاستیک‌ها به اقیانوس‌ها، پیشرفت چشمگیری داشت. زمانی که اولین قدم‌های خود را در این مسیر برداشتیم، اقدامات محدودی در این زمینه صورت گرفته بود. تلاش‌های پنج‌سال گذشته به ما این امکان را داده است که گام بزرگی به جلو برداریم. اکنون می‌دانیم که پیشرفت در مقابله با زباله‌های پلاستیکی در مقیاس جهانی امکان‌پذیر است و موانع کلیدی که مانع از تغییرات بیشتر می‌شوند را می‌شناسیم. اما جهان با رفع بحران آلودگی پلاستیکی فاصله زیادی دارد. سند بین‌المللی الزام‌آور قانونی در مورد آلودگی پلاستیکی که در حال حاضر در حال مذاکره است، در کنار اقدامات تجاری تسریع شده، موردنیاز است. نمی‌توانیم یکی از این اقدامات را انتخاب کنیم؛ هر دو برای اطمینان از پیشرفت بیشتر و سریع‌تر بسیار مهم هستند.

این بنیاد اعلام کرد، امضاکنندگان تجاری نشان داده‌اند که در مقابله با زباله‌های پلاستیکی از طریق تلاش جمعی پیشرفت قابل‌توجهی می‌تواند به دست آید و به طور کلی، بقیه صنعت عقب‌مانده است. شیلا آگاروال خان، مدیر بخش صنعت و اقتصاد UNEP، از پیشرفتی که توسط امضاکنندگان تعهد جهانی در پنج‌سال گذشته حاصل شده است، استقبال کرد و گفت: در پنج‌سال گذشته، تعهد جهانی نشان داده است که چگونه می‌توان آلودگی پلاستیکی را مهار کرد، در حالی که «نقاط ضعفی» که باید برای طراحی مجدد سیستم به‌درستی مورد توجه قرار گیرند، مشخص شده‌اند.

بیش از نیمی (۵۳درصد) از امضاکنندگان گزارش‌دهنده دولت، اهداف کمی را برای تسریع پیشرفت در قابلیت استفاده مجدد و ارتقای طراحی مجدد سیستم‌ها به منظور استفاده از جایگزین‌های قابل‌بازیافت بیشتر، تعیین کرده‌اند. مذاکرات در حال انجام برای سند بین‌المللی الزام‌آور، فرصتی در راستای توافق در مورد قوانین، اقدامات و مشوق‌ها برای محیطی مناسب جهت پایان دادن به آلودگی پلاستیکی است. دولت‌ها، کسب‌وکارها و همه ذی‌نفعان مرتبط باید با اتحاد عمل کرده و اطمینان حاصل کنند که این فرصت تاریخی را از دست ندهیم.

برای ایجاد تغییر جهانی، رهبران صنعت برای غلبه بر موانع کلیدی بر مقیاس‌سازی مدل‌های تجاری استفاده مجدد تاکید دارند؛ به‌عنوان مثال، مقابله با زباله‌های بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و آلودگی به‌ویژه در کشورهایی با بالاترین نرخ نشت پلاستیک و ایجاد زیرساخت برای جمع‌آوری، استفاده مجدد و بازیافت. این موسسه خیریه تاکید می‌کند که به تعهد جهانی به‌عنوان یک نیروی کلیدی در هدایت اقدامات داوطلبانه و اطلاع‌رسانی و تکمیل سند الزام‌آور بین‌المللی که از طریق دور سوم مذاکرات در نایروبی کنیا (۱۳ تا ۱۹نوامبر) انجام می‌شود، ادامه خواهد داد.

کمک به بازیافت با بسته‌بندی هوشمند

راه‌حل‌های فناوری مبتنی بر بسته‌بندی هوشمند به بازیافت کاغذ و پلاستیک کمک شایان توجهی می‌کند. کولپک، سازنده و طراح بسته‌بندی مواد غذایی در بریتانیا، با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان در انتخاب آگاهانه محصول و دفع مسوولانه زباله، دستورالعمل‌های بازیافت و کمپوست‌کردن بسته‌بندی مقوایی خود را از طریق کدهای QR روی بسته و صفحات وب محصول ارائه می‌کند. دستورالعمل‌های بازیافت و کمپوست مطابق با قوانین منتشر‌شده برای بریتانیا، فرانسه و ایتالیا ارائه شده است.

به گزارش این شرکت، دسترسی آسان به اطلاعات پایداری برای بسته‌بندی مواد‌غذایی مقوایی به مصرف‌کنندگان در انتخاب آگاهانه محصول و دفع مسوولانه پس از استفاده کمک می‌کند. همچنین مشتریان را از اطلاعات بازیافت و کمپوست‌سازی و منابع مواد مطلع می‌کند. بنابراین آنها می‌توانند انتخاب‌های بسته‌بندی را با اهداف پایداری (صنعتی و زیست‌محیطی) مطابقت دهند. این ابتکار از هفته بازیافت WRAP در سال ۲۰۲۳ پشتیبانی کرده و برای بهبود نرخ بازیافت تلاش می‌کند. این اطلاعات برای طرح‌های ملی بازیافت در کشورهای مشخص در حال حاضر موجود است. راهنما به زبان‌های مختلف نمایش داده می‌شود تا به مصرف‌کنندگان نهایی در مورد نحوه بهترین دفع بسته‌بندی توضیحاتی دهد.

کدهای QR به صفحات وب‌پویا در وب‌سایت جدید کولپک مرتبط هستند. صفحات وب اطلاعات دقیق‌تری نسبت به چاپ روی بسته‌ها داشته و به‌راحتی می‌توانند با قوانین کشورهای دیگر هنگام انتشار به‌روز و به آن اضافه شوند. اعتبارنامه‌ها از طریق هر صفحه محصول در وب‌سایت شرکت قابل دسترسی است. این روش، راه‌حل ساده‌ای است که برای مصرف‌کنندگان در جهت دسترسی به داده‌های پایداری محصولات، پیاده‌سازی شده است. کدهای QR و چاپ روی بسته نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند این مراحل را انجام دهند.

این شرکت، بسته‌بندی مواد غذایی را در بیش از ۶۰کشور به فروش می‌رساند که همگی در مراحل مختلف قانون‌گذاری دستورالعمل‌های ملی بازیافت و کمپوست هستند. این تنوع برای هر کشور و حتی در برخی موارد در منطقه متفاوت است؛ به این معنی که دستورالعمل بازیافت یا کمپوست واحدی برای هر بسته‌بندی وجود ندارد. این راه‌حل یک مرکز برای دسترسی به اطلاعات پایدار برای هر محصول کولپک فراهم می‌کند.

نمونه دیگری از پیشرفت در بازیافت با استفاده از فناوری‌های هوشمند، نرم‌افزار  به عنوان یک سرویس (SaaS) برای استفاده از پاسپورت‌های محصول دیجیتال است که توسط R-Cycle و براساس دستورالعمل جدید آلمان مبتنی بر «قابلیت ردیابی پلاستیک‌های چرخشی»، ‌به نمایش گذاشته شد.  نیازهای اطلاعاتی، صنعتی و قانونی در صنعت پلاستیک به طور پیوسته رو به افزایش است. ارزیابی‌های بازیافت‌پذیری، محاسبات مالیات پلاستیک، مقررات EPR یا مقررات آینده بسته‌بندی اتحادیه اروپا تنها چند نمونه هستند. به‌منظور ارائه تمام اطلاعات لازم، محصولات پلاستیکی باید در کل چرخه زندگی قابل‌ردیابی باشند. برای این منظور، شرکت‌های بیشتری به پاسپورت‌های محصول دیجیتال تکیه می‌کنند. R-Cycle استاندارد ردیابی باز برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی پایدار است.

با ارائه پاسپورت‌های محصول دیجیتال، اقتصاد چرخشی واقعی و زنجیره فرآیند بسیار کارآمد امکان‌پذیر می‌شود. شرکای ارزش‌افزوده از سراسر جهان از ثبت و بازیابی تمام خواص بسته‌بندی مربوطه سود می‌برند تا پایداری، کیفیت و فرآیند تولید محصول خود را بهبود بخشند. این راه‌حل کلیدی به ذی‌نفعان در زنجیره ارزش این امکان را می‌دهد که داده‌های مربوطه را در یک سیستم تعاملی ذخیره کنند تا تبادل داده‌های کارآمد، استاندارد و ایمن در سراسر مرزهای شرکت امکان‌پذیر شود. تمام اطلاعات مرتبط، مانند مواد، خواص محصول، داده‌های فرآیند و بسیاری موارد دیگر را می‌توان در R-Cycle ثبت کرد.