بازگشت خریداران سیمان به رینگ فیزیکی

ظرف اولین هفته از آذرماه بالغ بر یک‌میلیون و ۵۷۴‌هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. این رقم شامل انواع سیمان فله و کیسه با انواع گریدها بود. حجم عرضه هفتگی سیمان نسبت به حجم عرضه در هفته‌‌‌های گذشته تغییر محسوسی نداشت و تنها ۶۲‌هزار تن بر حجم عرضه‌‌‌ها افزوده شد که برای این میزان محصول عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران تقاضایی برابر یک‌میلیون و ۵۵۰‌هزار تن از سوی متقاضیان به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک‌میلیون و ۲۶۴‌هزار تن سیمان از این بازار انجامید.

درحالی رینگ سیمان با استقبال زیاد مشتریان مواجه است که به شکل سنتی نیمه آذر زمان بارندگی سراسری در کشور و کاهش حجم خرید این محصول ساختمانی است؛ اما پاییز کم‌‌‌بارش در کشور باعث شده است تا زمان این کاهش تقاضای فصلی نیز محدود شود و بنابراین ظرف دومین هفته از آذرماه رینگ سیمانی‌‌‌ها پررونق باشد. این در حالی است که ظرف هفته ابتدایی آذرماه و در پی بروز بارش‌‌‌های سراسری در کشور این رینگ با کاهش تقاضا و در نتیجه افت حجم معاملات روبه‌رو بود. اما ادامه روزهای آذرماه با هوای آفتابی باعث شد تا مشتریان سیمان به رینگ فیزیکی بورس‌کالا بازگردند و به این ترتیب ظرف دومین هفته از این ماه بالغ بر ۸۰‌درصد عرضه‌‌‌ها معامله شدند.

واهمه از قطعی گاز، مشتریان را به بازار می‌‌‌آورد

واحدهای فولادی و سیمانی از جمله صنایع اصلی انرژی‌‌‌بر در کشور محسوب می‌‌‌شوند. با آغاز فصل سرما در کشور و با توجه به احتمال ناترازی گاز، احتمال توقف تولید اجباری این صنایع مطرح می‌شود که این موضوع بر روند معاملات این محصولات در رینگ فیزیکی بورس‌کالا اثر می‌گذارد. فعلا خبری از قطعی یا کاهش گاز اختصاص داده‌شده به صنایع سیمان منتشر نشده، اما زمزمه کمبود گاز در واحدهای احیای آهن به گوش رسیده است؛ بنابراین فعالان بخش سیمان از سرایت این وضعیت به این حوزه نیز واهمه دارند. در عین حال آلودگی سراسری هوا در کشور با بروز سرما و پدیده وارونگی هوا باعث شده است تا احتمال توقف اجباری واحدهای تولیدی آلاینده نظیر سیمانی‌‌‌ها مطرح شود و این پیش‌بینی نیز محرک خرید در این رینگ باشد.

صعود نرخ فولاد، سازندگان را خریدار سیمان کرد

سیمان کالایی مصرفی است و وضعیت ساخت‌‌‌وساز بر معاملات این محصول اثرگذار می‌شود. ظرف سال‌های اخیر از حجم پروژه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز در کشور کاسته شد و این موضوع واحدهای نوردی کشور را با چالش جدی رکود مواجه کرده است، اما وضعیت برای تولیدکنندگان سیمان متفاوت بود. تفاوت نرخ قابل‌توجه میان سیمان و فولاد و قیمت به مراتب پایین‌‌‌تر سیمان نسبت به فولاد باعث شده است تا سازندگان، به سراغ ساخت سازه‌‌‌های با اسکلت بتنی به جای ساخت سازه‌‌‌های اسکلت فلزی بروند. به این ترتیب داده‌‌‌ها کاهش فعالیت ساخت‌‌‌وساز در کشور را تایید می‌کنند، اما این کاهش به افت تقاضا برای سیمان منجر نشده است.

سوز پاییزی رینگ سیمان گذرا بود

میزان فروش سیمان از رینگ فیزیکی بورس‌کالا در دومین هفته آذرماه نسبت به هفته قبل افزایش ۶۶‌هزار تنی داشت که این رقم متناسب با افزایش حجم عرضه بود. در عین حال ظرف هفته جاری سوز پاییزی از میان رفت و این موضوع باعث شد تا رینگ سیمان رونقی دوباره بگیرد. ظرف اولین هفته از آذرماه (هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم این ماه) بالغ بر یک‌میلیون و ۵۱۵‌هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۴۱۹‌هزار تن در رینگ سیمان به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک‌میلیون و ۱۹۸‌هزار تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب ظرف هفته مورد اشاره حدود ۷۹‌درصد سیمان عرضه‌شده معامله شد.