به گزارش «اکوایران»، ظرف روزهای دوشنبه و سه‌‌‌شنبه ۲۷ و ۲۸ آذرماه بالغ بر ۹۴‌هزار و ۳۵۰تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که عمده محصولات پلیمری ظرف روزهای دوشنبه و سه‌‌‌شنبه روانه رینگ فیزیکی بورس‌کالا می‌‌‌شوند. برای این میزان محصول عرضه‌شده، تقاضایی بالغ بر ۱۳۵‌هزار و ۷۷۴تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۸۳‌هزار و ۸۱۱تن محصول پلیمری از این بازار انجامید.

۸۹‌درصد عرضه پلیمرها معامله شد

نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ فیزیکی محصولات پلیمری بورس‌کالای ایران ظرف روزهای پایانی آذرماه به حدود ۸۹‌درصد رسید. به شکل معمول سهمیه متقاضیان برای خرید در هفته‌‌‌ پایانی ماه کاهش می‌‌‌یابد و این موضوع باعث افت حجم معاملات می‌شود. با این حال رینگ محصولات پلیمری ظرف روزهای پایانی آذرماه از رونق نسبی خوبی برخوردار بود.

سقف رقابت در رینگ پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها شکسته شد

میزان عرضه پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته پایانی آذرماه به بیش از ۳‌هزار و ۶۰۰تن رسید که رشد حجم عرضه ناشی از پایان اورهال شرکت پتروشیمی جم و مارون بود. به این ترتیب حجم عرضه این محصول ظرف هفته پایانی آذرماه به بیشترین میزان پس از هفته دوم تیرماه رسید. کمترین حجم عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف سال‌جاری مربوط به هفته پایانی آبان‌ماه بود که تنها‌ هزار و ۷۸۵تن از این محصول روانه بازار شد.

کاهش حجم عرضه به شکل پلکانی ایجاد شد و رقابت‌‌‌های قیمتی بیش از ۱۰۰درصدی را در رینگ پلیمرها رقم زد.  افزایش تولید پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در کشور به رشد حجم عرضه این محصول و افزایش حجم عرضه به فروکش رقابت در میان خریداران انجامید، به نحوی که حداکثر رقابت قیمتی ایجاد‌شده برای پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در هفته پایانی آذرماه ۸۷‌درصد بود. ظرف هفته‌‌‌های گذشته، متقاضیان رقابت‌‌‌های قیمتی تا سقف ۱۳۲‌درصد را نیز برای کسب سهم از عرضه این محصول به ثبت رسانده بودند.

پلی‌‌‌ترفتالات بطری؛ پیشتاز رقابت قیمتی

بیشترین رقابت ثبت‌شده در رینگ محصولات پلیمری مربوط به پلی‌‌‌ترفتالات بطری بود. بررسی داده‌‌‌های معاملاتی این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران از آن حکایت دارد که متقاضیان رقابت قیمتی ۹۲درصدی را برای کسب سهم از عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری گرید BG۷۸۵ تولید شرکت پتروشیمی تندگویان به ثبت رساندند. تعیین قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری بر مبنای نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی در شرایطی که نرخ حواله ارز در سامانه مبادله در کانال قیمتی ۳۸‌هزار تومانی جا خوش کرده و نرخ ارز در بازار آزاد حدود ۵۰‌هزار تومان است، از مهم‌ترین دلایل رقابت سنگین قیمتی در معاملات این محصول است.  نرخ ارز در تعیین بهای پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری حدود ۳۵‌درصد ارزان‌‌‌تر از نرخ حواله ارز در بازار مبادله است. همچنین نرخ ارز در تعیین بهای پایه این محصول حدود ۹۹‌درصد ارزان‌‌‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد بوده و این تفاوت نرخ ارز محرک اصلی قیمت در رینگ پلیمرهاست.