بازگشت رونق به رینگ فیزیکی میلگرد

بررسی معاملات روز چهارشنبه ۲۰دی ماه بازار فیزیکی زنجیره فولاد نیز نشان می‌دهد که چیزی حدود ۷۰‌هزار و ۲۲۵‌تن میلگرد عرضه شد که این میزان با استقبال ۷۲‌هزار و ۷۷۱ تنی مواجه شد و باتوجه به تقاضای ۱.۰۳برابری، چیزی حدود ۴۴‌هزار و ۵۸۸‌تن میلگرد در رینگ صنعتی مورد معامله قرارگرفت. مقایسه بازار روز بیستم دی ماه با هفته پیشین نشان می‌دهد که میزان عرضه ۶۰‌درصد رشد داشته و میزان معاملات نیز افزایشی بوده و ۲۰.۴‌درصد نسبت به‌روز ۱۳دی رشد داشته‌است.

بررسی معاملات زنجیره فولاد طی هفته اخیر نشان می‌دهد که آهن اسفنجی با افزایش قیمت هفته را آغاز کرد اما میزان عرضه باتوجه به محدودیت‌های انرژی نسبت به هفته‌های گذشته روند نزولی را درپیش گرفته‌ و این در حالی است که بورس‌کالا در روز دوشنبه ۱۸دی ماه میزبان بیش از ۱۱۵‌هزار ‌تن شمش فولادی بود که با توجه به تقاضای ۰.۹برابری و با درنظرگرفتن معاملات مچینگ چیزی حدود ۷۹‌درصد عرضه‌ها موردمعامله قرارگرفت. قیمت میانگین موزون شمش در رینگ فیزیکی روز دوشنبه ۱۸‌هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شد که نسبت به هفته گذشته حدود ۰.۳‌درصد کاهش داشته‌است.

موضوع جایگزینی طلا به‌جای بازگشت ارز حاصل از صادرات ازجمله مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش میزان رقابت در رینگ فیزیکی شمش فولاد به‌حساب می‌آید، همچنین با کاهش عوارض صادراتی فولادکاران برای رفع تعهدات صادراتی با هیجان بیشتری وارد بورس‌کالا شدند و از این‌رو معاملات تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا با رونق همراه شد، اما پیش‌بینی می‌شود با اعلام موضوع اعمال مالیات بر طلاهای وارداتی، هیجان از بازار فیزیکی زنجیره فولاد فروکش کند و به این‌ترتیب با فرض ثابت‌ماندن نرخ ارز در کانال ۵۱‌هزار‌تومان میزان معاملات محصولات زنجیره فولاد به‌ویژه شمش و میلگرد در هفته‌های آتی روند نزولی را در پیش بگیرند.