۱۰ میلیون گواهی سپرده در بورس‌کالا دست به دست شد

بررسی معاملات هفتگی بازار مالی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که ۱۰میلیون و ۱۲۹‌هزار و ۷۲۳گواهی سپرده کالایی به ارزش یک‌هزار و ۴۳۸میلیارد تومان و یک‌میلیارد و ۳۲۴میلیون واحد صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش ۲.۶همت در هفته سوم دی‌ماه دادوستد شد. معاملات گواهی سپرده رشد ۱۱.۲درصدی در حجم و رشد ۶۰درصدی در ارزش را نسبت به هفته قبل‌تر داشت و رشد معاملات صندوق‌های کالایی نیز هم در حجم و هم در ارزش چشمگیر بود. به گزارش «کالاخبر»، ۱۰میلیون و ۱۲۹‌هزار و ۷۲۳گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از یک‌هزار و ۴۳۷میلیارد و ۹۶۰میلیون تومان در بازار مالی طی هفته سوم دی دادوستد شد.

بیشترین سهم معاملات بازار گواهی سپرده کالایی به لحاظ حجم متعلق به زعفران با ۳میلیون و ۷۹۴‌هزار و ۳۵۹گواهی به ارزش ۲۳۳میلیارد و ۷۷۷میلیون تومان بود. بعد از زعفران بیشترین سهم معاملات بازار گواهی سپرده کالایی به لحاظ حجم متعلق به سیمان با ۲میلیون و ۶۱۴‌هزار قرارداد به ارزش ۲.۸میلیارد تومان بود.شمش طلا نیز شاهد دادوستد ۲میلیون و ۵۵۳‌هزار و ۴۲۵گواهی به ارزش ۸۸۱میلیارد تومان بود. سکه طلا هم با معامله ۹۴۷‌هزار و ۴۰۰گواهی به ارزش ۲۹۳میلیارد تومان روبه‌رو بود. سهم معاملات شیشه هم ۲۱۵‌هزار و ۳۲گواهی به ارزش ۲۶.۳میلیون تومان را به ثبت رساند. حجم معاملات برنج ۴‌هزار و ۲۰۸گواهی به ارزش ۲۷۲میلیون تومان و حجم معاملات پسته بادامی یک‌هزار و ۲۹۹گواهی به ارزش ۴۶۷میلیون تومان بود.

در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ۳میلیون و ۲۷۴‌هزار و ۴۹تن انواع محصول و ۴دستگاه آپارتمان مسکونی به ارزش ۳۶.۵‌هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به هفته گذشته به ترتیب رشد ۵درصدی و ۳۶درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. سیمان، سنگ‌‌‌آهن، فولاد و آهن اسفنجی، سنگین‌‌‌وزن‌‌‌های تالار صنعتی و معدنی و قیر، وکیوم‌باتوم و مواد پلیمری، سنگین‌‌‌وزن‌‌‌های تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بودند. تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله ۲میلیون و ۶۴۵‌هزار و ۲۱۳تن انواع کالا به ارزش ۲۵.۶‌هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود. در این تالار یک‌میلیون و ۲۴۶‌هزار و ۳۰تن سیمان، ۶۵۵‌هزار تن سنگ‌آهن، ۶۵۳‌هزار و ۵۲۷تن فولاد، ۷۶‌هزار تن آهن اسفنجی، ۶۲‌هزار و ۸۵۵تن روی، ۸‌هزار و ۱۳۵تن مس، ۶‌هزار و ۶۵۰تن آلومینیوم، ۶۰۰تن کک، ۲۰۰تن چدن، ۲۰۰تن کنسانتره مولیبدن و ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها معامله شد. همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌‌‌های نفتی و پتروشیمی، ۶۶۷‌هزار و ۱۱۵تن انواع کالا و محصول به ارزش ۱۱.۶‌هزار میلیارد تومان به فروش رسید.