روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی طی هفته منتهی به 3 ژوئن با نوسانی هیجانی همراه بود. به طور کلی این فلز ارزشمند و سرمایه‌ای در هفته اخیر روندی نسبتا صعودی داشت، به‌ نحوی ‌که قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1535 دلار در تاریخ 30 مه ‌2011، به میانگین قیمت 1540 دلار به ازای هر اونس، در روز 3 ژوئن سال میلادی جاری رسید.

اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در ابتدای هفته معاملاتی قبل به گزارش خبرگزاری Reuters، بنا بر جدیدترین گزارش اداره کار آمریکا که در هفته قبل منتشر شد، تعداد شغل‌های غیرکشاورزی ایجاد شده در آمریکا 54000 نفر بوده است و این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی رقم بیشتری را از این نرخ برآورد کرده بودند. همچنین افزایش نرخ بیکاری از 9 درصد به 1/9 درصد در آمریکا نیز نگرانی‌هایی را نسبت به بروز بحران اقتصادی مجدد در آمریکا در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی به وجود آورد که در نتیجه آن معامله‌گران و سفته‌بازان به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود و به دنبال یافتن مکانی امن برای سرمایه‌گذاری به خرید فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی رویکرد نشان دادند و متعاقبا قیمت طلا نیز در هفته قبل با افزایش همراه شد.


در همین حال در هفته گذشته، به گزارش سایت news kitco، براساس تحقیقات گروه Kitco از طریق نظرسنجی انجام گرفته اکثر کارشناسان اقتصادی طلا و نیز تحلیلگران تکنیکال طلا روند طلا را برای هفته بعد کماکان صعودی می‌پندارند. این در حالی است که در هفته قبل بهای طلای فیوچر تحویل ماه آگوست در بورس فلزات نیویورک با 29/0 درصد افزایش در روز جمعه هفته قبل به بهای 70/1541 دلار به ازای هر اونس معامله شد. علاوه براین در ابتدای هفته بنا به گزارش موسسه s&p بروز چشم‌انداز منفی‌ در مورد افزایش بدهی‌ ایتالیا و اسپانیا و نیز انتشار آمار ناامید‌کننده اقتصادی در کشورهای عضو اتحادیه یورو، موجب شد تا دورنمای بهبود اوضاع بحران بدهی در این منطقه کماکان ناامیدکننده باشد.
همین امر نیز موجب ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان کالایی تورم‌زدا و کم‌ریسک، در شرایط بی‌ثباتی‌های اقتصادی در بازارهای جهانی شد و به موازات آن بهای طلا نیز در این بازارها با رشد قیمتی همراه شد. این در شرایطی است که در اواخر هفته گذشته، به نقل از سایت Bloomberg، تشدید نگرانی‌های معامله‌گران بین‌المللی نسبت به وضعیت بدهی کشورهای عضو ناحیه یورو، خصوصا یونان، ترس از افزایش مجدد نرخ بیکاری در آمریکا و شروع بحرانی دیگر در این کشور موجب شد تا دورنمای منفی به وجود آمده از این موضوع موجب کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو در بازارهای جهانی شود و همین مساله نیز موجب اقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خرید بازار فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی و افزایش ارزش بهای این فلزات ارزشمند در هفته گذشته، در بازارهای بین‌المللی شد.
این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو، بروز بلایای طبیعی و نیز، تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.


تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی کرده بودیم، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا کماکان، صعودی باشد. در هفته گذشته نیز طلا روندی صعودی داشت. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز با صعود همراه باشد که در این صورت اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی ۱۵۵۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا خط مقاومتی مهم ۱۵۷۰ دلار افزایش پیدا کند، نیز وجود دارد در غیر این صورت، چنانچه طلا بخواهد نزول داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که ۱۵۲۰ دلار است، احتمالا تا سطح ساپورتی قیمتی ۱۵۰۰، نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، اگرچه ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.