گروه بورس کالا - قیمت سکه روز گذشته در بازار آتی به تاثیر از بازار ارز که با رشد نرخ دلار همراه بود و همپای بازارهای جهانی با رشد نزدیک 3 هزار تومان دنبال شد.

قیمت سکه روز گذشته همپای بازارهای جهانی به تاثیر از نرخ ارز باز هم افزایش یافت تا معامله‌گران اعتقاد داشته باشند که در بازار عامل اصلی تغییرات نرخ ارز است و با بالا رفتن نرخ دلار، سکه اندکی گران شد. داستان بازار نقدی در شرایطی با بازار ارز گره خورده است که در بازار آتی بورس کالا، سرمایه‌گذاران با نیم نگاهی به بازارهای جهانی و تاثیر از بازار نقدی، شاهد افزایش قیمت سکه در این بازار نیز بودند.
به عقیده فعالان بازار، تصمیمات در قبال نرخ ارز و میزان عرضه بستگی به نظر بانک مرکزی دارد، به همین خاطر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در رابطه با سرمایه‌گذاری در این بخش غیر‌قابل‌پیش‌بینی است. البته به نظر می‌آید که رشد قیمت سکه در بازار داخلی کمتر تحت‌تاثیر بازارهای جهانی باشد و بیشتر تاثیرپذیر از التهابات بازار ارز و موضوع مالیات بر سکه است و حتی به عقیده برخی از معامله‌گران در صورت کاهش یا افت محسوس نرخ طلا در بازارهای جهانی، بازار داخلی همپای بازارهای جهانی کاهش نرخ نداشته باشد. با توجه به اینکه بانک مرکزی اتحادیه اروپا قصد دارد نرخ بهره بانکی را افزایش دهد احتمال تعدیل نرخ طلا در بازارهای جهانی طی روزهای آینده وجود دارد، البته تحلیل‌گران بر این باورند که عامل اصلی در کاهش قیمت‌ها، رفع نگرانی‌ها درباره اقتصاد اروپا و ایالات متحده است و اگر نگرانی‌ها با بعضی از ابزارهای مالی تسکین پیدا نکند، آن گاه باز هم شاهد خواهیم بود که سرمایه‌گذاری روی طلا همچنان با میزان بالایی صورت خواهد گرفت. در همین حال سرمایه‌گذاران و برخی از مدیران کالایی شرکت‌های کارگزاری در بورس کالا با اظهار نگرانی نسبت به افزایش فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و رسمی اعلام کردند که دولت در این باره باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند. همچنین این مدیران به سرمایه‌گذاران نیز توصیه کردند با احتیاط بیشتری مبادلاتشان را انجام دهند. اما در بازار دیروز نرخ سکه تحویل تیرماه با حرکتی افزایشی به 460 هزار تومان رسید تا با حرکتی افزایش در ادامه به 462 هزار تومان نیز برسد. سکه مبادلاتی شهریورماه نیز همانند روند مشابه سکه تیرماه در محدوده قیمتی 488 هزار تا 490 هزار تومان بود. سکه آبان‌ماه نیز با افزایش ادامه‌داری، بین 510 تا 516 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.