رکود در بازار پتروشیمی

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات محصولات پتروشیمی ‌روز گذشته در حالی برگزار شد که بیشتر فعالان اقتصادی امیدی به رفع رکود از بازار طی هفته‌های آتی ندارند و پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تعطیلی تعدادی از کارخانه‌های تولیدی و حذف عده‌ای از مصرف‌کنندگان، بازار همچنان با کاهش تقاضا روبه‌رو باشد. در این روز همچنین خرید تمامی‌محصولات پتروشیمی ‌با سقف ۵ درصد قیمت برای کارگزاران امکان‌پذیر بود، با این حال به گفته فعالان بورس، برخی از محصولات با نرخ پایه و برخی دیگر نیز وارد زمان مچینگ شدند و تقاضا نیز نسبت به هفته گذشته کاهش یافته بود.

عرضه ۵۰۰ تنی EX۳، ۲۷۰ هزارتن تقاضا به دنبال داشت

روز گذشته نیز اکثر محصولات پلیمری مانند ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ با عدم استقبال خریداران مواجه شده و در نهایت وارد زمان مچینگ شدند. تنها در این روز خریداران رغبت زیادی برای خرید محصولات امیرکبیر نشان دادند؛ اما با این حال EX۳ امیرکبیر با دستور ناظر تالار معامله نشد و تنها EX۵ با رقابت کارگزاران روبه‌رو شده و ۵ درصد بالاتر از نرخ پایه خریداری شد.

البته عرضه EX۳ امیرکبیر در بورس کالا روز گذشته برخلاف معامله تمامی ‌محصولات با تشنج همراه بود؛ چرا که روز دوشنبه به گفته فعالان بازار، پتروشیمی‌امیرکبیر اعلام کرده بود که میزان تناژ EX۳ را در روز سه‌شنبه افزایش خواهد داد، اما روز گذشته این کالا افزایش عرضه نداشت و به این ترتیب عرضه ۵۰۰ تنی EX۳ با ۲۷۰ هزار تن تقاضا روبه‌رو شد و در نهایت معامله این کالا توسط ناظر تالار به دلیل مشکل سهمیه‌بندی تایید نشد.

برخی از فعالان بورس و بازار با اشاره به نرخ دو هزار و ۱۰۰ تومانی EX۳ در بازار داخلی می‌گویند: با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف EX۳، عرضه قطره چکانی مجتمع امیرکبیر و همچنین نبود مشابهی در بازار برای این کالا و مصرف بالای کارخانه‌های تولید لوله‌های آب و فاضلاب سبب افزایش تقاضا برای خرید این کالا بوده است. البته شنیده‌ها حاکی از این است که تعهدات پتروشیمی ‌امیرکبیر به خریداران سبب شده تا در این روز تنها ۵۰۰ تن EX۳ روی تابلوی بورس بیاید. گفته می‌شود تولید EX۳ در مجتمع امیرکبیر روزانه به میزان ۳۸۰ تن است؛ اما میزان عرضه‌ها براساس تعهدات این شرکت به خریداران تعیین می‌شود.

به این ترتیب در این روز تنها عرضه ۷۰۰ تنی EX۵ پتروشیمی ‌امیرکبیر که موجودی انبار بود توسط کارگزاران و با سقف ۵ درصد قیمت خریداری شد. با این حال ۲۰۹ پتروشیمی ‌امیرکبیر در این روز وارد زمان مچینگ شد.

پیش‌بینی روند نزولی قیمت‌ها در بازار پی وی سی

در این روز همچنین پی وی سی ۶۵۵۸ پتروشیمی ‌بندر امام با نرخ یک هزار و ۲۸۲ تومان و حجم ۳۰۶ تن عرضه و معامله شد. این در حالی است که بازار داخلی پی وی سی همچنان با رکود روبه‌رو است و پیش‌بینی می‌شود بازار پی وی سی با توجه به افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی روند نزولی داشته باشد.

به گفته فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی ‌در دو سال اخیر هیچ‌گاه تعادل نداشته است و در حال حاضر نیز با رکود مواجه شده است و جو روانی بازار نیز سبب شده تا عرضه و تقاضا مشخص نباشد. بسیاری از آگاهان بورس و بازار از پیش‌بینی روند بازار پتروشیمی ‌خودداری کرده و می‌گویند: جو روانی بر بازار، همچنین ماندگاری رکود و تعطیلی کارخانه‌های تولیدی سبب شده است تا خریداران محصولات پتروشیمی ‌به آینده امیدی نداشته باشند. البته برخی از تاجران خوشبین این بازار، رکود را تا پایان ماه عنوان می‌کنند و در انتظار شروع تحرک در بازار داخلی هستند، این در حالی است که رکود چند هفته‌ای در بازار ادامه‌دار شده است.