افزایش قیمت وکیوم باتوم باعث اعتراض خریداران این محصول در بورس کالا شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات رینگ پتروشیمی‌روز گذشته در حالی برگزار شد که به گفته فعالان بورس میزان درخواست‌های خرید به شدت کاهش یافته و همچنان بازار محصولات پلیمری نزولی پیش‌بینی می‌شود. به اعتقاد فعالان بازار و بورس، پیش‌بینی کارشناسان بازار پتروشیمی مبنی بر افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی سبب شد تا اکثر کالاها در این روز با نرخ پایه و تناژ پایینی معامله شوند. علاوه بر این بیشتر کالاها نیز در این روز نسبت به هفته قبل با افت قیمت روبه‌رو شد. در این روز همچنین مانند هفته گذشته محصولات پتروشیمی‌ با نرخ فوب منهای ۱۵ درصد عرضه شده و کارگزاران می‌توانستند این کالاها را با ۱۰ درصد سقف قیمتی خریداری کنند. با این حال تنها در این روز کارگزاران برای خرید BG۸۲۱ و پلی‌اتیلن سبک خطی KJ تا سقف ۱۰‌درصد نرخ‌های خود را در سیستم ثبت کردند.

در این روز BG۸۲۱ با نرخ یک هزار و ۶۶۲ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد و در نهایت کارگزاران، این کالا را با نرخ یک هزار و ۸۵۸ تومان خریداری کردند. البته همچنان بیشتر آگاهان بازار به عدم عرضه ABS، محصولات پتروشیمی‌ امیرکبیر و مارون در بورس کالا اشاره می‌کنند و بازار این کالاها را همچنان ملتهب ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که روز گذشته بازار داخلی شاهد افزایش قیمت‌ها این کالاها بود و بیشتر فعالان بازار از کمبود و عدم عرضه این کالاها در بورس کالا ابراز نگرانی می‌کردند.

اعتراض کارگزاران به رشد ۳۰ تومانی نرخ وکیوم باتوم

در معاملات این روز برخی از فعالان بورس و بازار به افزایش نرخ ۳۰ تومانی وکیوم باتوم معترض بودند. به گفته این عده با توجه به اینکه نرخ وکیوم باتوم براساس قیمت قیر مشخص می‌شود و قیر نیز در این مدت افزایش نیافته است، رشد وکیوم باتوم منطقی به نظر نمی‌رسد.

ضمن اینکه از نظر برخی نرخ وکیوم باتوم را حتی با در نظر گرفتن قیمت نفت باید در یک هفته اخیر که قیمت نفت خام کاهشی بوده باید به جای افزایش، کاهش می‌دادند، اما نه تنها کاهش ندادند بلکه با افزایش قیمت نیز روبه‌رو شد. البته ناظر تالار در پاسخ به اعتراض کارگزاران اظهار داشت که با توجه به اینکه شرکت پخش وپالایش قیمت‌ها را ماهانه تغییر می‌دهد، به همین دلیل این افزایش نرخ صورت گرفته است که از نظر کارشناسان نیز منطقی به نظر نمی‌رسد. به این ترتیب عرضه وکیوم باتوم با افزایش ۳۰ تومانی نرخ در این روز سبب شد تا خریداران تمایلی به خرید آن نشان نداده و در نهایت این کالا بدون خریدار باقی ماند.

در این روز همچنین برخی از فعالان بازار به عدم تحویل برخی از کالاها توسط بازرگانی پتروشیمی‌ به خریداران اشاره کرده و می‌گویند: در هفته‌های اخیر بازرگانی پتروشیمی‌ از خریداران محصولات پتروشیمی ‌به جز کد و پروانه نامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و در مواردی نیز نامه سازمان صنایع را درخواست کرده‌اند و حاضر به تحویل محصولات به آنها نشده‌اند.