خبرگزاری فارس - مدیرامور بورس‌های سازمان بورس از تشکیل گروه ۳۰ شرکتی موسسین بورس انرژی خبر داد.

محمود خواجه نصیر در رابطه با تازه‌ترین وضعیت راه‌اندازی بورس انرژی اظهار کرد: با توجه به نهایی شدن حضور ۱۸۱ نهاد مالی (شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران و دیگر نهادها) برای مالکیت ۶۰ درصدی شرکت بورس انرژی و حضور ۹۰ فعال این حوزه در ۲۰ درصد دیگر سهام آن، از ۳۰ شرکت و نهادمالی که بیش از ۱ تا ۵/۲ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند، دعوت شده است. دعوت از ۳۰ موسس با مالکیت بیش از ۱ تا ۲ درصدی

وی با بیان اینکه نمایندگان این ۳۰ شرکت فردا به سازمان بورس خواهند آمد، افزود: در این جلسه در مورد اقدامات لازم برای تاسیس بورس انرژی با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی از جمله تشکیل حساب بانکی، پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع هیات موسس تصمیم‌گیری خواهد شد تا بعد از اتمام پذیره‌نویسی عمومی‌۲۰ درصد باقی مانده، زمینه راه‌اندازی این بورس جدید کشور فراهم شود.

وی در برابر این سوال که آیا این بورس به نوعی رقیب بورس کالا شده و چه تصمیمی‌در مورد حضور کارگزاران و ارائه مجوزهای جدید کارگزاری گرفته شده، پاسخ داد: در بورس انرژی علاوه بر برق، نفت و سایر حامل‌های انرژی پذیرش و معامله خواهند شد. این درحالی است که به مانند دیگر کشورها امکان معامله‌ همزمان یک محصول مانند نفت در بورس کالا و انرژی فراهم می‌شود و این دو بورس در این گونه محصولات به طور موازی حرکت خواهند کرد.

به گفته این مقام مسوول پذیره‌نویسی ۲۰ درصدی سهام بورس انرژی در اواخر شهریورماه انجام خواهد شد و طبق ماده ۵۴ قانون بازار اوراق بهادار امکان تملک بیش از ۵/۲ درصد سهام توسط افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد.

خواجه نصیر در مورد کارگزاران هم گفت: فعلا تصمیمی‌در مورد صدور مجوز جدید کارگزاری گرفته نشده، اما امکان دارد با درنظر گرفتن رتبه شرکت‌های کارگزاری و دیگر متغیرها گروهی از شرکت‌های کارگزاری موجود در این بورس فعال شوند.

نهایی شدن مقررات آپشن

خواجه نصیر در بخش پایانی هم در مورد این سوال که مقررات مربوط به معاملات آپشن (اختیار خرید و فروش) به کجا انجامید، توضیح داد: دستورالعمل و ضوابط این ابزار جدید در کمیته تدوین مقررات نهایی شده و تا هفته آینده برای بررسی و تصویب به هیات مدیره سازمان بورس ارائه می‌شود تا درصورت تصویب و ابلاغ آن، امکان اختیار خرید و فروش در بورس‌های اوراق بهادار و کالا فراهم شود.