نگرانی دوباره از عرضه قیر صادراتی در بازار داخل

گروه بورس کالا: منیژه حیاتی- همزمان با افزایش مداوم قیمت قیر در چند ماه گذشته و به‌دنبال فاصله‌ای که بین نرخ‌های صادراتی و قیمت وارداتی این کالا رخ داده، همانند سال قبل شایعاتی از قبیل فروش قیر صادراتی در بازار داخلی و البته پایین‌تر از نرخ‌های بورس مطرح شده و گفته‌ می‌شود این موضوع در نهایت عامل چند نرخی شدن بازار نیز شده است. به گزارش فعالان بازار قیر، علاوه بر تفاوت نرخ قیر صادراتی و داخلی ، قیر صادراتی در حال حاضر دارای مزایایی است که عملا باعث می‌شود تا خرید و سپس فروش آن در بازار داخلی به صرفه تر باشد.

یکی از کارشناسان بازار قیر در این خصوص می‌گوید: قیر صادراتی اصولا به صورت ضمانت‌نامه بانکی و به صورت پرداخت چهارماه ارائه می‌شود، ضمن اینکه قیر صادراتی مالیات بر ارزش افزوده ندارد و ۴ درصد از این بابت نسبت به قیر داخلی ارزان‌تر خواهد شد.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز به هزینه انبارداری اشاره کرده و می‌گوید: علاوه بر تفاوت قیمتی قیر صادراتی و داخلی، قیر داخلی هزینه انبارداری دارد، اما قیر صادراتی معاف است ضمن اینکه تسویه قیر داخلی باید به صورت نقدی و ظرف سه روز پرداخت شود.

البته برخی نیز به مساله مالیات اشاره داشته و در این خصوص معتقدند مصرف قیر صادراتی در داخل کشور در خصوص مالیات عملکرد، ازسوی مصرف‌کنندگان می‌تواند کتمان شود و با توجه به اینکه قیر صادراتی جایزه صادراتی نیز دارد در نهایت برای بسیاری به صرفه‌تر بوده و جذابیت دارد.

از این رو به گفته فعالان بازار قیر این موارد و سایر مزیت‌ها باعث شده تا خریداران

قیر صادراتی آن را در بازار داخلی ارائه کنند. گفته می‌شود در روزهای اخیر برخی محموله‌ها در حدود ۴۰ هزار تومان در هر تن کمتر از قیمت بورس در بازار عرضه شده است. از این‌رو پیشنهاداتی همچون لزوم بررسی این موضوع که چند درصد از قیر فروخته شده در رینگ صادراتی به مقاصد اصلی ارائه شده، به مسوولان بورس کالا پیشنهاد شده‌ است. یکی از خریداران بورس کالا با اشاره به اینکه تشدید چنین رویه‌هایی این شبهه را به وجود می‌آورد که اصولا فروش کالاهای صادراتی در بازار داخل به این روش منع قانونی ندارد، معتقد است باید نرخ قیر صادراتی بالاتر از قیر داخلی برای خریداران تمام شود تا چنین شبهه‌هایی در بازار ایجاد نشود.

تلاش برای تشدید محدودیت‌ها در خرید وکیوم باتوم

علاوه بر نحوه قیمت‌گذاری قیر صادراتی و داخلی، شنیده‌ها حاکی از آن است که مشکلات در تعیین قیمت وکیوم باتوم و مخالفت خریداران قیر با فرمول تعیین قیمت وکیوم باتوم، همچنان وجود دارد، اما در عین حال برخی از معامله‌گران نه‌تنها در قیمت‌گذاری بلکه به نحوه فروش وکیوم نیز ایراداتی را مطرح کرده و از بورس خواسته‌اند تا شرایط خرید وکیوم باتوم را محدودتر نکند، چرا که در روزهای اخیر شایعاتی مطرح شده که از این پس، فقط افرادی که دارای مجوز تامین خوراک از پخش و پالایش هستند می‌توانند از بورس وکیوم باتوم تبریز را بخرند. از آنجا که از ابتدای مردادماه خرید وکیوم باتوم سهمیه‌بندی شده تا همه خریداران بتوانند به تامین وکیوم باتوم از طریق بورس برسند خریداران، تاکید دوباره بر یک مجوز جداگانه را سخت‌تر شدن شرایط برای خریداران و حتی دارندگان پروانه تولید می‌دانند. برخی این موضوع را عاملی در جهت انحصاری شدن بازار خرید وکیوم باتوم و بروز مشکلات می‌دانند.

گفته‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های تعداد محدودی، برخی از خریداران با روش‌هایی همچون ثبت خریدهای ۱۰۰ هزار تنی سعی می‌کردند تا عمده عرضه‌های وکیوم باتوم را به‌دست آورند که بورس نیز برای از بین بردن این شرایط اقدام به سهمیه‌بندی این کالا کرد از این‌رو برخی از خریداران در روزهای اخیر از بورس خواسته‌اند تا محدودیت ارائه مجوز تامین خوراک را قبول نکند.