احتیاط معامله‌گران در رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌در حالی روز گذشته شاهد معاملاتی روان با تقاضای نسبتا متعادل بود که دو دیدگاه در خصوص روند بازار در آینده مطرح است. برخی از فعالان بازار معتقدند قیمت‌ها در حال حاضر در بازار پتروشیمی ‌به کف رسیده است و به این ترتیب بازار به سمت بهبود حرکت خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک نرخ‌ها اندکی رشد می‌کند.

اما عده‌ای دیگر از فعالان اقتصادی معتقدند؛ اگر چه اختلاف قیمت‌ها در بورس و بازار اندک شده است، اما هنوز قیمت‌ها در بازار آزاد به کف نرسیده است و بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ دهد. این در حالی است که احتمال کاهش قیمت محصولات پتروشیمی ‌در بازارهای جهانی وجود دارد؛ هفته گذشته نیز نرخ اتیلن ۳۰ دلار افت را در بازارهای جهانی تجربه کرد.

البته پیش‌بینی‌ها در خصوص محصولات پتروشیمی‌ در بازارهای جهانی همچنان نزولی است. برخی از کارشناسان بازار نیز در شرایط کنونی بازار پتروشیمی ‌داخل را چندان متاثر از قیمت‌ها در بازارهای جهانی نمی‌دانند و می‌گویند: فاکتور تعیین نرخ‌ها در حال حاضر و در بازار داخل نوسان نرخ دلار است.

البته وجود این دو دیدگاه همزمان روز گذشته در بازار پتروشیمی‌سبب شد تا ترس از خرید همچنان وجود داشته باشد و خریدهای رینگ پتروشیمی ‌با ارزیابی زیادی انجام شود.

خرید ۷۲۴۰ با نرخی بالاتر از بازار

با این حال در این روز و در رینگ پتروشیمی ‌تنها محصولات H مورد توجه خریداران قرار گرفته و در نهایت ۰۰۷۵ و ۰۲۰ سقف قیمت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف محصولات H و همچنین عرضه‌های کم این کالا در بورس و تقاضای بالای بازار، خریداران در این روز تلاش کردند تا محصولات H را در رقابت و با سقف قیمت خریداری کنند.

۵۲۱۸، BL۳ و ۱۵۴۰ در این روز قیمت خورد. این در حالی است که برخی از فعالان بازار به احتمال توقف خط تولید ۱۵۴۰ در پتروشیمی‌تبریز اشاره کرده و می‌گویند: ممکن است در هفته آتی این کالا در بورس عرضه نشود. البته در این روز معامله ۷۲۴۰ به گفته آگاهان بازار روند متفاوتی با هفته‌های اخیر داشت. این کالا در حالی با رقابت از سوی خریداران مواجه شد که نرخ ثبت شده برای آن بالاتر از بازار داخل رقم خورد. BL۳ نیز در شرایطی قیمت خورد که طی هفته گذشته بیشتر معامله‌گران به جمع کردن این کالا توسط عده‌ای خاص خبر می‌دادند.

البته در این روز این گروه معتقد بودند با توجه به افزایش عرضه‌های این کالا، نرخ منطقی‌ای برای آن بر تابلو ثبت شد و با توجه به اینکه عرضه‌های این کالا افزایش یافته، بعید به نظر می‌رسد این افراد دیگر توان جمع کردن محموله‌های BL۳ را از بازار داشته باشند. در این روز همچنین ۰۵۰۰ و سوپر برایت وارد زمان مچینگ شد.

البته در این روز بورس کالا اعلام کرد که از این پس شرکت‌هایی می‌توانند از رینگ پتروشیمی‌ خرید کنند که در سایت بهین یاب ثبت نام و توسط وزارت صنایع تایید شده باشند. این در حالی است که همچنان در خصوص پروانه‌های بهره‌برداری اظهار نظرات متفاوتی مطرح است و برخی از فعالان بازار می‌گویند: در صحت و سقم برخی از پروانه‌ها شک و تردید وجود دارد.

احتمال عرضه S۷۰ در بورس کالا

البته بازار پی وی سی به گفته فعالان اقتصادی همچنان با رکود مواجه است. محمدصادق سهلانی، مدیربازرگانی پتروشیمی‌غدیر در خصوص بازار پی وی سی می‌گوید: اگر چه در هفته‌های پیش خبر عدم تولید پی وی سی ۷۰ در پتروشیمی‌بندرامام، تقاضای روانی‌ای در این حوزه ایجاد کرده بود، اما روند بازارهای، افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین رکود در بازار داخل سبب شد تا تغییر محسوسی در بازار این کالا رخ ندهد. به گفته وی در حال حاضر تقاضای زیادی برای خرید پی وی سی ۶۵ در بازار وجود ندارد و پیش‌بینی‌های بازار تثبیت قیمت‌ها در همین محدوده را نشان می‌دهد.

در حال حاضر نرخ پی وی سی ۶۵ بندرامام در بازار آزاد بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۲۰ تومان در هر کیلو است. نرخ پی وی سی غدیر نیز در بازار آزاد در حال حاضر ۱۱۸۰ تومان در هر کیلو است. سهلانی همچنین به احتمال عرضه پی وی سی S۷۰ در هفته آینده و در بورس کالا اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر سخت‌گیری‌های بورس کالا در خصوص عرضه این کالا صورت نگیرد، مطمئنا این کالا هفته آینده برتابلوی بورس خواهد آمد.

بازرگانی پتروشیمی ‌به وعده خود عمل نکرد

البته در این روز برخی از خریداران واقعی سود کاستیک در بورس کالا به محدودیت‌های اعمال شده در رینگ پتروشیمی ‌معترض بوده و با اشاره به اینکه دیگر قادر به خرید سودکاستیک مورد نیاز کارخانه‌های خود از بورس کالا نیستند، از بازرگانی پتروشیمی‌ درخواست کردند تا به قول خود مبنی بر ارائه تسهیلات به آنها عمل کند.

به اعتقاد این گروه، بازرگانی پتروشیمی‌ در سال‌های گذشته به مصرف‌کنندگان واقعی قول داد که تسهیلاتی برای خرید آنها در نظر گیرد، اما پس از گذشت سال‌ها این اتفاق هنوز هم عملی نشده است. اگر چه بازرگانی پتروشیمی‌ پیش‌تر عدم پرداخت تسهیلات به خریداران را مشکلات عدیده تعاونی‌های استان‌ها عنوان کرد، اما در حال حاضر بیشتر خریداران متفق‌القول هستند که این موضوع به تعاونی‌های استان‌ها ارتباطی ندارد و بازرگانی پتروشیمی ‌باید در این خصوص اقدام کند.

این گروه می‌گویند: سال گذشته محمدی، مدیرفروش بازرگانی پتروشیمی‌ در بورس کالا اعلام کرد که با راه‌اندازی پتروشیمی‌اروند، خریداران می‌توانند با سودکاستیک دوش بگیرند، اما متاسفانه در حال حاضر بیشتر کارخانه‌داران حتی نمی‌توانند براساس میزان ظرفیت کارخانه‌هایشان سودکاستیک خریداری کنند و حتی مجبور هستند نیمی‌از ماه را با نبود کالا و تعطیلی کارخانه‌هایشان سر کنند یا اینکه از واسطه‌های بازار خرید کنند.

این گروه معتقدند اگر سقف قیمت در رینگ پتروشیمی ‌برداشته شود و به خریداران واقعی اعتبار بدهند، تقاضای کاذب حذف خواهد شد و دیگر برای واسطه‌ها خریدهای کلان به صرفه نخواهد بود. به این ترتیب بازار کم‌کم روال عادی خودش را پیدا می‌کند و بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی نیز در این شرایط قادر خواهند بود که مواد مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند.

به گفته این گروه سال گذشته در شرایط عادی ‌گران‌ترین نرخی که برای سودکاستیک رقم خورد ۲۰۲ تومان بود و در حال حاضر نیز با شرایط سخت‌گیرانه برای خریداران سودکاستیک نیز با همین رقم معامله می‌شود، اما تقاضای بالا سبب می‌شود تا بازار با تشنج و در نهایت بی‌ثباتی روبه رو شود.