گروه بورس کالا - در پی توقف موقت عرضه نفت در بورس کالا که با خواست این بورس برای رسیدگی به نحوه عرضه و مشکلات آن صورت گرفت مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت در واکنشی نسبت به این موضوع اعلام کرد: دلیل توقف عرضه نفت خام در بورس را نبود تقاضا اعلام کرد و گفت: تا زمانی که دستور‌العمل جدیدی وجود نداشته باشد، با همین روش نفت را عرضه خواهیم کرد. محسن قمصری درباره مشکلات عرضه نفت خام در بورس، علت این موضوع را نبود تقاضا اعلام کرد و به «ایسنا» گفت: ما مشکلی در باز کردن خط اعتباری (LC) در بانک‌ها نداریم، بلکه مشکل اصلی ما در مورد زمان پرداخت‌ها است که ما از متقاضیان نفت خام در بورس، نقدی دریافت می‌کنیم و در معاملات معمول فروش نقدی شرکت ملی نفت، مشتریان آن را ۳۰ روزه می‌پردازند؛ این درحالی است که مابه‌التفاوت این ۳۰ روز را در قیمت محاسبه و از قیمت دریافتی از آنها کم کرده‌ایم.

وی درباره دلیل مشخص شدن مقصد صادراتی برای نفت فروخته شده در بورس توضیح داد: دلیل این کار آن است که قیمت‌های ما برای مقاصد مختلف متفاوت است و اگر قرار باشد مثلا خریداران به آفریقا نفت صادر کنند، باید قیمت آفریقا را به آنها اعلام کنیم.

وی افزود: اگر فروش نفت در بورس روی غلتک بیفتد، ما این کار را خواهیم کرد، اما در حال حاضر در حال امتحان کردن قیمت بازار هستیم.

مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که ادامه روند عرضه نفت در بورس تا چه زمانی به این شکل ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: تا زمانی که دستور‌العمل جدیدی وجود نداشته باشد، با همین روش نفت را عرضه خواهیم کرد و در مورد انتقال نفت به بورس انرژی نمی‌توان در حال حاضر صحبت کرد، چرا که در حال حاضر سازوکار و دستورالعمل مشخصی در این خصوص وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که مذاکره شرکت ملی نفت ایران با مسوولان بورس کالا برای تداوم عرضه نفت خام در بورس ادامه دارد، گفت: مسوولان وزارت نفت می کوشند که عرضه نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی در بورس به بهترین شکل ممکن ادامه یابد و در این مسیر امیدواریم هر چه زودتر نتایج مذاکره‌ها روشن شود و بهترین تصمیم ممکن برای ادامه عرضه گرفته شود.

البته فکر می‌کنیم در صورت همکاری بیشتر مسوولان سازمان بورس، امکان یافتن راهکار مناسب برای حل مشکل پیش آمده در عرضه نفت خام وجود دارد.