گروه بورس جهانی- تهدید موسسه اعتبارسنجی فیچ به کاهش رتبه اقتصادی فرانسه و 6 کشور حوزه یورو و مرگ رهبر کره‌شمالی باعث شد تا روند معاملات بورس‌های آسیایی در روز گذشته آرام شده و به دنبال آن نرخ طلا نزولی شود.
طبق گزارش موسسه فیچ بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس، بزرگ‌ترین بانک فرانسه، دویچه بانک آلمان، بانک بریتانیایی بارکلیز و کردیت سوئیس، بانک آمریکایی سیتی گروپ رتبه اعتباریشان کاهش یافت این بانکها عمدتا از بحران بدهی کشورهای منطقه یورو متاثر شده‌اند و از نظر فیتچ با اینکه پیشرفت خوبی در مقابله با شوک‌های مالی بحران‌های اقتصادی اخیر داشته‌اند، ولی ریسک‌پذیری بالایی دارند.

این موضوع برخلاف خبر مربوط به رهبر کره شمالی که یکی از نگرانی‌های آسیایی‌ها را کاهش داده بود، باعث شد تا جو منفی در این بازارها شدت پیدا کند به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شد این جو منفی احتمالا به اروپا و آمریکا نیز سرایت کند و در روزهای آینده قیمت‌ها در بازارهای آتی هم نزولی شود که البته دیروز به‌رغم منفی شدن جو بازار، بازارهای آتی عکس العمل شدیدی نشان ندادند و فقط در بورس نیویورک قیمت طلا برای دسامبر از روند مثبت به روند منفی تغییر جهت داد.
در بیانیه موسسه فیچ جمله‌ای هست که بسیار خود نمایی می‌کند: «ما اعتقاد داریم به علت موانع فنی و سیاسی، امکان به توافق رسیدن در حوزه یورو برای مقابله با بحران بدهی این حوزه وجود ندارد». حتی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا هشدار داده که با این وضعیت ممکن است حوزه یورو از هم بپاشد.
البته برخی کارشناسان معتقدند با فرارسیدن روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۱۱، نقدینگی در بازار طلا به شدت کاهش یافته و این کاهش نقدینگی هم به عوامل ضعیف کردن روند قیمت طلا کمک کرده است، اما در حال حاضر بازار طلا پیوستگی زیادی به قیمت دلار دارد که رشد آن دیروز عامل کاهش قیمت طلا شد.