گروه بورس کالا - روز گذشته یکی از پر التهاب‌ترین روزهای معاملاتی بازار سکه و ارز بود.
سکه دیروز به بالاترین سطح نوسان قیمتی رسید. در شرایطی که در مبادلات صبح قیمت دلار با رشد قابل توجهی یک هزار و ۴۵۰ تومان شد، اما بعد از ظهر با اعلام خبر بانک مرکزی مبنی بر توقف فروش نقدی سکه در شعب بانک ملی از امروز و آغاز پیش‌فروش مسکوک طلا بدون محدودیت، رشد قیمت‌ها متوقف و معاملات بازار، جریانی کاملا عکس جریان صبح را دنبال کرد.

براساس گفته معامله‌گران، در همین جابه‌جایی خیلی‌ها متضرر شدند و خیلی‌ها سود کردند. اعتقاد عموم بر این است دامن زدن به نوسانات شدید قیمتی بسیار نگران‌کننده است، اینکه در یک روز بازار در دو جهت مختلف شاهد نوسانات شدید باشد و در مبادلات صبح با صف خرید و در مبادلات بعد از ظهر با صف فروش رو به رو شود، التهاب را دو چندان کرده است. حال اینکه تحلیل‌ها نیز حکایت از آن دارد که اگر بانک مرکزی در سیاست‌های حال حاضر خود تغییری صورت ندهد وضعیت بدتر می‌شود، این در حالی است که بخشی از هیجانات کاذب به محدودیت‌های ایجاد شده برمی‌گردد، به همین دلیل بخشی از واکنش بازار، طبیعی است. البته بازار آتی هم به تاثیر از بازار نقدی و انتظارات معامله‌گران، نوسان شدیدی را تجربه کرد. این در حالی بود که تکانه‌های مثبت قیمت طلای جهانی به نوسانات بازار افزود، به طوری که قیمت سکه دی ماه در شرایطی در مبادلات صبح 19 هزار تومان رشد داشت که بعد از ظهر افت 18 هزار تومانی را تجربه کرد، اما در ادامه باز هم نوسانات ادامه پیدا کرد تا قراردادهای این سررسید معاملاتی در محدوده 605 و641 هزار تومان قرار بگیرد. البته سکه اسفندماه نیز با نوسان 20 هزار تومانی در محدوده 650 تا 690 معامله شد. معاملات سکه اردیبهشت‌ماه نوسان 21 هزار تومانی را تجربه کرد و در محدوده قیمتی 694 تا 737 هزار تومان به ثبت رسید. همچنین مبادلات سکه تحویل تیرماه با بیشترین نوسان (23 هزار تومانی) در محدوده 736 تا 781 هزار تومان قرار گرفت.
پیش‌بینی فعالان حاکی از آن است که بازار به سیاست‌های بانک مرکزی بی‌توجه شده و اگر واکنشی هم از سوی بازار دیده می‌شود بیشتر به صورت کوتاه و موقتی است.