گروه بورس کالا- پذیره‌نویسی عمومی ‌شرکت ۲۰ میلیارد تومانی در شرف تاسیس بورس انرژی از امروز (دوشنبه) در ۴۶ شعبه منتخب بانک ملی ایران آغاز می‌شود.

در این‌باره رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هدف نهایی و غایی از فعالیت بورس‌ها در کشور را کمک به ایجاد شفافیت در اقتصاد، هدایت پس‌اندازهای مردمی ‌به سمت تولید و افزایش رقابت دانست و گفت: هدف نهایی و غایی از فعالیت بورس‌ها در کشور کمک به ایجاد شفافیت در اقتصاد، هدایت پس‌اندازهای مردمی ‌به سمت تولید و افزایش رقابت است که می‌خواهیم بازار سرمایه به مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار تامین مالی تبدیل شود. علی صالح آبادی با تاکید بر ضرورت توسعه عمودی (گسترش عمق بازار و کیفیت فعالیت‌ها) و توسعه افقی (گسترش وسعت و دسترسی جغرافیایی و مجازی) بورس به واحد مرکزی خبر اظهار کرد: هدف‌گذاری ما حضور یک هزار شرکت در بورس در پایان برنامه پنجم است که ظرفیت‌های خوبی هم برای این کار پیش بینی شده است.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه قانونگذار امکان خوبی را در برنامه پنجم برای بازار سرمایه ایجاد کرده است، گفت: تمام شرکت‌های سهامی عام بر اساس قانون موظفند سهام خود را در بورس یا فرابورس عرضه کنند. برخی شرکت‌ها شرایط پذیرش در بورس را ندارند که برای آنها بازار پایه فرابورس را ایجاد کرده‌ایم.سخنگوی سازمان بورس افزود: بازار سرمایه ایران به یکی از متنوع‌ترین بازارها برای تامین مالی شرکت‌ها تبدیل می‌شود.

صالح‌آبادی همچنین از طراحی معاملات اختیار معامله (آپشن) خبر داد و افزود: بحث‌های فقهی این معاملات در دستور کار کمیته فقهی سازمان بورس قرار دارد، این معاملات پس از ایجاد بسترهای نرم‌افزاری در بورس تهران راه‌اندازی می‌شود.

پذیره‌نویسی بورس انرژی، راهی برای جبران بدهی‌های وزارت نیرو

در همین حال عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس، پذیره‌نویسی بورس انرژی را به دلیل جبران بدهی‌های شرکت ملی برق و وزارت نیرو خواند و با اشاره به آغاز پذیره‌نویسی بورس انرژی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت ملی برق بدهکار است و حتی وزارت نیرو بدهکاری‌های زیادی به بخش خصوصی دارد، این پذیره‌نویسی‌ها احتمالا برای جبران قسمتی از این بدهکاری‌ها است.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری خانه ملت افزود: در این صورت طلب پیمانکاران وزارت نیرو نیز پرداخت می‌شود و تا حدی در پیشبرد اهداف این وزارتخانه می‌تواند موثر باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم، با بیان اینکه اگر این پذیره‌نویسی‌ها در راستای جبران بدهی‌ها باشد، کار مثبتی است، تصریح کرد: این پذیره‌نویسی‌ها باید به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد مشکلی در سرمایه کلی نفت را نشود و مورد خدشه قرار نگیرد.

به گفته این نماینده مجلس هشتم، در پذیره‌نویسی‌های بورس انرژی باید یک سیستم نظام‌مند حاکم باشد که باعث بروز مشکلات نشود.

با اعلام اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق، راه اندازی بورس انرژی با محوریت برق سرعت گرفت.

سهم بورس انرژی برای هر شخص حداکثر ۷۵۰ هزار تومان

بر اساس این گزارش پذیره‌نویسی عمومی ‌بورس انرژی در راستای مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران، هر شخص حقیقی و حقوقی حداکثر می‌تواند ۷۵۰۰ سهم معادل ۷ میلیون و ۵۰۰ ریال از سهام این شرکت را خریداری کند.

اشخاص حقیقی برای خرید سهام این شرکت باید یک نسخه از فیش واریز وجه، نسخه اول فرم تکمیل شده برگ تعهد خرید سهام «شرکت بورس انرژی» سهامی ‌عام در شرف تاسیس و فتوکپی صفحه اول شناسنامه، شماره کد ملی و کدپستی و اشخاص حقوقی یک نسخه از فیش واریز وجه، نسخه اول فرم تکمیل شده «برگ تعهد خرید سهام» شرکت بورس انرژی‌ سهامی‌ عام در شرف تاسیس فتوکپی آگهی تاسیس و آخرین روزنامه رسمی ‌حاوی اسامی ‌مدیران را ارائه دهند.