حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل رشد 20 درصدی را تجربه کرد

گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستد سکه در بازار آتی بورس کالای ایران طی هفته گذشته با تداوم شیب کاهشی بیش از ۶ درصد افت قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی بود که حجم و ارزش مبادلات نزدیک ۲۰ درصد رشد داشت.
طلا در سراشیبی قیمت‌ها
مبادلات طلا طی هفته گذشته افت شدیدی را تجربه کرد؛ این در حالی است که انتظار می‌رود در ساعات پایانی بامداد امروز تا حدودی کاهش قیمت‌ها جبران شود، زیرا برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به فستیوال‌های مذهبی ماه مارس هند و تقاضای طبیعی
خرده‌فروشی از سوی خریداران طلا، ممکن است افت شدید قیمت‌ها جبران شود. از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار قیمت طلا در روز پایانی هفته گذشته می‌توان به اعلام نرخ اشتغال و نرخ رشد ماهانه تولیدات صنعتی در آمریکا، اعلام نرخ رشد ماهانه فروش کارخانجات و میزان سرمایه‌گذاری خارجیان در اوراق کانادایی و انتشار صورتجلسه نشست سیاست‌های پولی ژاپن اشاره کرد.


برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به سیاست‌های انبساطی ایالات متحده و احتمال تزریق نقدینگی‌ها در بازارهای مختلف جهان از سوی بانک‌های مرکزی، می‌توان به نوسان قیمت‌ها در بازار طلا خوش بین بود، اما اجرای بخش دیگری از سیاست‌های پولی فدرال رزرو موسوم به QE3 در شرایط فعلی می‌تواند تا حدود زیادی از حجم مبادلات طلا کاسته و بازار را با موج دیگری از ریزش قیمت‌ها مواجه کند. براساس گفته برخی کارشناسان قیمت طلا اگر چه در کوتاه‌مدت کاهشی است، اما در بلندمدت با تحرکات مثبت قیمتی همراه خواهد بود، زیرا موضوع تقاضای طلا در هند و چین و نگرانی‌های موجود فعالان از وضعیت اقتصاد بدهکار جهان به خصوص منطقه یورو از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار روی حرکت طلا در هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهد بود.
نقل و انتقال ارز به نرخ بازار و کاهش قیمت‌ها
هفته گذشته در شرایطی که آخرین هفته کاری بازارها در سال جاری بود با امیدواری‌ها به آینده و آرامش بازار ارز و بازار نقدی همراه شد. امیدواری‌ها به بهبود اوضاع بین‌المللی همچون از سرگیری مذاکرات گروه 1+5 در استانبول و تاکید بر حل مساله صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در معادلات جهانی از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار روی آرامش بازار بود. همچنین تامین ارز موردنیاز بخشی از سرمایه‌گذاران و فعالان با تزریق دلار به بازار و انجام گرفتن تعهدات ارزی برخی از صرافی‌های بزرگ تاثیر مهمی روی بازار گذاشت، اما مهم‌تر از همه بحث نشست مهم مسوولان ارزی کشور بود؛ در جلسه‌ای که بعدازظهر روز سه‌شنبه بین نمایندگان کانون صرافان کشور و رییس بانک مرکزی کشور تشکیل شد، نقل و انتقال ارز به نرخ بازار توسط صرافان به شرط صدور فاکتور آزاد اعلام شد. براساس گفته برخی معامله‌گران، با این اتفاق بازار در سه روز پایانی با شیب کاهشی همراه بود این در حالی است که با آزاد شدن دادوستد ارز و از سویی کاهش قیمت دلار انتظار پایین ماندن سطح قیمت‌ها در روزهای آینده نیز وجود دارد. در این میان برخی فعالان با اشاره به محدودیت‌های سویفت برای بانک‌های کشور و برخی اخبار منتشر شده بر این باورند که ممکن است در همین روزهای باقی مانده سال تحرکات مثبتی را در بازار شاهد باشیم؛ اما باید عنوان کرد که تا پس از تعطیلات نوروزی سال جدید بهتر است انتظار افت یا رشد شدید قیمت‌ها را نداشت و بازار بیشتر با نوسان اندکی همراه خواهد شد.
البته بحث پیش فروش سکه و تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و بازار سکه در کنار تصمیمات پولی کشور می‌تواند فاکتور تاثیرگذار تغییرات قیمتی در پایان فروردین‌ماه و ابتدای اردیبهشت‌ماه سال آینده باشد.


بازار در آخرین هفته سال
بازار آتی بورس کالای ایران نیز هفته گذشته را با دامنه نوسان منفی متداوم پشت سر گذاشت. با آرام شدن بازار نقدی و بهبود اوضاع بازار ارز، دادوستد سررسیدهای مختلف سکه در بورس با روندی کاهشی مواجه بود. این در حالی است که موقعیت‌های فروش با تعداد بیشتری رو به رو شد؛ به نظر می‌رسد در هر یک از سررسیدها اوضاع متفاوت باشد؛ برای سررسیدهای نزدیک‌تر همچون فروردین‌ماه روند کاهشی قیمت‌ها با دامنه نوسان بیشتری صورت گرفت، اما در سررسیدهای دور، همچون تیرماه این دامنه نوسان کمتر بود. البته بازار آتی با گلایه‌ها و دغدغه‌هایی از سوی افراد حقیقی و فعالان همراه بوده است، به باور مشتریان حقیقی یکی از پارامترهای تاثیرگذار که روند معاملات را طی دو ماه اخیر با کاهش محسوسی مواجه کرده، بحث افزایش وجه تضمین اولیه به 2 میلیون و 700هزار تومان (پرداخت نزدیک 30 درصد ارزش هر قرارداد) بوده است. آنان معتقدند بورس با این کار بسیاری از بازیگران علاقه‌مند و فعال به خصوص افراد حقیقی را از بازار دور کرده زیرا با اجرا شدن این مصوبه بورس، دیگر هر فرد حقیقی نخواهد نتوانست در بازار حضور داشته باشد و این کار به نوعی در محدودیت و کوچک کردن بازار تاثیرگذار بوده است. این در حالی است که نباید از این نکته غافل ماند در کنار افزایش وجه تضمین، بحث افزایش دامنه نوسان از نکات مثبت جذاب شدن معاملات در بازار آتی بوده است. کارشناسان بازار آتی بر این باورند بهتر است مدیریت قراردادهای مشتقه کالایی در سال آینده درباره مصوبه‌های افزایش وجه تضمین تصمیمات متفاوتی اتخاذ کند تا از محدودیت‌های به وجود آمده درباره حضور در بازار اندکی کاسته شود.
اما در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته ۵۱ هزار و ۵۰۳ قرارداد به ارزش ۴ تریلیون و ۶۰۳ میلیارد و ۹۸۱ میلیون و ۴۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد ۵۳/۲۱ و ۸۲/۱۸ درصدی را تجربه کرد. به نظر کارشناسان با توجه به اینکه بازار طی هفته گذشته آرام شده و تکلیف معامله‌گران نسبت به روزهای پایانی سال مشخص شده بیشتر آنان تصمیم‌های معاملاتی شان را گرفتند و بهترین موقع را برای خرید سررسیدهای دور دانسته‌اند به همین دلیل حجم مبادلات بالا رفت؛ نزدیک ۹۵ درصد از حجم مبادلات انجام شده طی هفته گذشته برای سررسیدهای دور تیرماه بوده است. روند معاملات در هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ به طوری که ۲۰ قرارداد به ارزش ۱۶ میلیارد و ۲۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال برای سررسیدهای فروردین‌ماه، یک هزار و ۷۳۷ قرارداد به ارزش ۱۳۸ میلیارد و ۴۸۰ میلیون و ۳۳۰ هزار ریال برای سررسیدهای اردیبهشت‌ماه، ۲۲۸ قرارداد به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۳۶ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال برای سررسیدهای خردادماه و ۴۸ هزار و ۷۶۱ قرارداد به ارزش ۴ تریلیون و ۳۸۵ میلیارد و ۸۲۳ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال برای سررسیدهای تیرماه دادوستد شد. این در شرایطی بود که در آخرین روز معاملاتی سکه‌های اسفندماه و تحویل فیزیکی آن در روز یکشنبه هفته گذشته، ۵۷۳ قرارداد به ارزش ۴۳۹ میلیارد و ۲۲۳ میلیون و ۳۴۰ هزار ریال معامله شد. روند قیمت‌ها نیز در بیشتر سررسیدها همچون هفته ماقبل کاهشی بود؛ قیمت تسویه هر یک از سررسیدها در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته به این ترتیب بود که بازار برای سکه فروردین‌ماه ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان (۶/۴ درصد)، سکه اردیبهشت‌ماه ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان(۶ درصد)، سکه خردادماه ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان(۶۷/۶ درصد) و سکه تیرماه ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان (۵۷/۶ درصد) شاهد افت قیمت بود.