مرکز خدمات فولاد ایران- شاخص قیمت قراضه خرد شده در آمریکا که برای تعیین پرمیوم قیمت مقاطع به کار می‌رود این ماه تغییر چندانی نداشته از این رو انتظار می‌رود قیمت مقاطع در بازار داخلی آمریکا ثابت مانده یا حتی کاهش یابد. گرچه بازار رو به بهبود است، ولی میزان تقاضا عامل محرکی برای رشد قیمت‌ها نیست. هنوز روند بازار معلوم نیست وهمه منتظر روشن تر شدن وضعیت بازارند. از آنجایی که بازار مسکن راکد است فعالان بازار مقاطع آمریکا امیدی به بهبود اوضاع در آینده نزدیک ندارند و قیمت‌ها را به هیچ وجه صعودی نمی‌بینند.

رشد قیمت قراضه در بازار چین

همچنین قیمت قراضه در شرق چین ۸ دلار در هر تن روز‌های اخیر بالا رفته زیرا کارخانه‌ها برای تامین نیاز قیمت خرید را بالا برده اند. جو بازار نیز بهتر شده است. قیمت خرید تا ۸ دلار بالا رفته به ۵۲۶ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.قیمت فعلی قراضه در بازار نقدی چین ۵۲۲ تا ۵۳۷ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است و احتمال می‌رود روزهای آتی نیز روندی رو به بالا داشته باشد.

رکود تقاضای قراضه ترکیه

همان‌طور که انتظار می‌رفت بازار قراضه ترکیه هفته اول مارس در سکوت بود. قیمت‌های پیشنهادی واردات به جز رومانی در ثبات بود، ولی تقاضایی دیده نشد. کارخانه‌ها خرید کافی کرده‌اند و منتظر بهبود بازار فولاد و یا کاهش قیمت قراضه‌اند.گرچه قیمت پیشنهادی اروپا ۵ تا ۹ دلار نسبت به آمریکا پایین‌تر است، ولی صادرکننده‌ها موفق به معامله با ترکیه نشده‌اند. البته هنوز قصد کاهش قیمت ندارند و قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ و ۳۰-۷۰ هنوز ۴۴۵ و ۴۳۰ دلار هر تن سی اند اف است.قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا به ترکیه ۴۵۰ تا ۴۵۴ دلار هر تن سی اند اف و قراضه خرد شده ۴۵۵ تا ۴۵۹ دلار هر تن سی اند اف است و قراضه پی اند اس ۴۶۰ تا ۴۶۴ دلار هر تن سی اند اف شنیده شده است. ولی ترکیه‌ای‌ها تنها با تخفیف ۵ تا ۹ دلاری حاضر به معامله با آمریکا هستند. در رومانی اوضاع بهتر است چون تقاضای داخلی بالاست و قیمت را بالا کشیده و قیمت پیشنهادی به ترکیه ۵ دلار در هر تن برای قراضه آ۳ رومانی بالا رفته است. به نظر فعالان بازار چون ترکیه خرید نمی‌کند عرضه‌کننده‌ها باید به زودی قیمت را پایین بیاورند.