حامد توسلی*

کمتر از دو ماه در بازار آتی شاهد کاهش قیمت ۳۷ درصدی بوده‌ایم. بسیاری پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی را عامل موثر در کاهش قیمت می‌دانند. با نزدیک شدن به موعد تحویل سکه، قیمت سکه نقدی به پایین‌ترین حد خود رسید؛ اما همزمان با عرضه سکه در ۲۹ فروردین، قیمت سکه نقدی افزایش یافت که عکس‌العمل بازار حائز اهمیت است. با توجه به نوسانات اندک قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی و تخلیه کامل حباب سکه و حتی کاهش قیمت هر سکه به زیر ارزش واقعی، همه نگاه‌ها به قیمت دلار معطوف شده است. نوسان قیمت دلار باعث افزایش یا کاهش سکه نقدی و به تبع آن، باعث نوسان در بازار معاملات آتی سکه است.قیمت دلار نیز به ملاحظات سیاسی و همچنین به شاخص‌های داخلی اقتصاد بستگی دارد. بعد از جلسه ۱+۵ و «سازنده» خوانده شدن مذاکرات از سوی طرف‌های ایرانی و غربی و زمزمه حل مشکلات با غرب، شاهد عرضه و کاهش ناگهانی قیمت دلار در هفته گذشته بودیم. فروشندگان دلار می‌پنداشتند به واسطه حل اختلافات با غرب قاعدتا باید منتظر افت شدید قیمت دلار بود. به علاوه تشدید جو روانی توسط بازار باعث شد افرادی که قیمت فعلی دلار را ناشی از ملاحظات سیاسی و تحریم‌ها با غرب می‌دانستند، اقدام به فروش‌های هیجانی دلار کنند. خریدارهای زیادی نیز فرصت را مغتنم شمرده و به استقبال فروشندگان شتافتند. نتیجه اینکه کاهش قیمت دلار بیش از یک روز دوام نیاورد و به قیمت سابق برگشت. در مقابل، کسانی هستند که معتقدند قیمت فعلی دلار علاوه بر عوامل تاثیرگذار سیاسی، نمایانگر شاخص‌های اقتصادی است.

به عقیده برخی کارشناسان، بدون درنظر گرفتن تحریم و فشارها، وضعیت تولید داخلی و کاهش اعتماد به شبکه بانکی به دلایلی از جمله احتمال لو رفتن رمز ۳میلیون کارت اعتباری، فساد بزرگ مالی، برداشت از حساب بانک‌ها و لغو مجوزهای صادره قبلی، قیمت دلار را فراتر از قیمت‌های جاری پیش‌بینی می‌کنند.

به گفته این گروه کارشناسان، فارغ از نتیجه مذاکرات و احتمال حذف تحریم‌ها، ارزش دلار نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه همچنان به دلیل افزایش حجم نقدینگی و عدم تناسب آن با مازاد حساب جاری خارجی کشور، افزایش خواهد یافت.

با توجه به شرایط داخلی، به نظر می‌رسد قیمت دلار زیر۱۸۰۰ تومان ناپایدار است. برخی این کاهش قیمت را به دلیل تبدیل دلار به سکه توسط دلالان ذکر کرده‌اند؛ زیرا زمانی که سکه به زیر ارزش واقعی خود می‌رسد، دلار محاسبه شده در آن پایین‌تر از دلار بازار آزاد قرار گرفته در نتیجه دلالان با تبدیل دلار خود به سکه که کالایی هم عرض دلار است، نوسان‌گیری روی دلار خود انجام داده‌اند.

بیش از سی سال است که روند سکه و ارز صعودی است؛ بنابراین خریداران پیروز این میدان بوده‌اند؛ مگر اینکه دید کوتاه‌مدت مدنظر باشد.

لذا فروشندگان در آتی، بسیار احتیاط کنند؛ زیرا به نظر می‌رسد قیمت‌ها به حداقل رسیده و خریداران با موقعیت‌های خرید برای صعود آماده شده‌اند. مواجه شدن با صف‌های خرید همانند روزهای پایانی دی ماه و ابتدای بهمن سال۹۰ دور از ذهن نیست.

* کارشناس معاملات آتی