مرکز خدمات فولاد ایران - به نظر می‌رسد تلاش‌های دولت چین برای رفع مشکلات صنعت فولاد به وسیله ادغام کارخانه‌های دولتی یا بالابردن زنجیره ارزش آنها نه تنها به رفع مشکلات این بخش از صنایع که ۳ تا ۴ درصد رشد تولید ناخالص داخلی را در دست دارد کمکی نکرده، بلکه موجب وخیم تر شدن اوضاع شده است. به گزارش رویترز در صنعتی که حدود ۵۰ سال قبل یکی از نشانه‌های اصلی قدرت سیاسی و اقتصادی چین بود مطمئنا کنار گذاشتن کسانی که عملکرد بدی دارند یک راه حل روشن نیست.

به نظر کارشناسان چینی کارخانه‌های فولادسازی بزرگ دولتی چین خیلی برای افزایش سوددهی انگیزه ندارند، بلکه بیشتر به دنبال حمایت‌های دولتی هستند. در واقع هیچ مکانیزمی برای خارج کردن آنها از این حرفه وجود ندارد و همین مشکل اصلی است.

از سال ۱۹۷۸ که بازار فولاد چین روند اصلاحات را آغاز کرد کارخانه‌های فولادسازی چینی به شدت گسترش یافتند و رقم تولید ۶/۷۷۱ میلیون تن در سال را که در ۱۹۵۸ غیر قابل دستیابی به نظر می‌رسد، رد کرده‌اند. حال چین ۴۵ درصد فولاد جهان را تولید می‌کند و ۶ کارخانه بزرگ جهان از بین ۱۰ فولادساز اول در این کشور واقع شده‌اند، ولی این بزرگی اندازه و پیشرفت‌های فنی آنها را با ظرفیت بالای تولید و ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی روبه‌رو کرده است.

موجودی بازار فولاد چین نزولی شد

در همین حال خبر‌ها حاکی از آن است که موجودی محصولات فولادی چین در هفته پایانی آوریل به کمتر از ۱۷ میلیون تن کاهش یافته، ولی زمانی فشار حاصل از موجودی بالای فولاد بر قیمت‌ها در بازار داخلی چین کم می‌شود که در ایالت هبی تولید فولاد طبق برنامه تا پایان این ماه کاهش یابد.

طبق آمار انجمن آهن و فولاد چین موجودی محصولات فولادی اصلی در این مدت ۲۸۶ هزار تن نسبت به هفته سوم آوریل کاهش داشته به ۷۸/۱۶ میلیون تن رسید و برای دهمین هفته متوالی نزولی بود.

البته پس از ۱۳ هفته موجودی فولاد چین به زیر ۱۷ میلیون تن رسید، ولی نسبت به سال قبل هنوز ۳۷/۱ میلیون تن بالاتر بود. همیشه آوریل و ماه مه زمان اوج مصرف فولاد در چین است ولی امسال این طور نشد و در روز‌های پایانی آوریل و اوایل ماه مه قیمت فولاد در چین نزولی بود و تا ۴ دلار در هر تن افت داشته است.

تخفیف تجار چینی به خریداران میلگرد

برخی اخبار حاکی از آن است که قیمت نقدی میلگرد در شمال چین نیز خیلی روندی رو به بالا ندارد؛ چرا که تولید فولاد چین بالا است و رشد تقاضا در حد انتظار نبوده است. در بازار نقدی پکن قیمت میلگرد ۶۸۲ تا ۶۸۵ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد که از ۳ ماه مه تاکنون نسبتا ثابت بوده و برخی از تجار حاضرند تخفیف بدهند.

تولید فولاد چین رو به بالا است و بازار با مازاد عرضه روبه‌رو شده است. تقاضا نیز نسبت به سال قبل با سرعت پایینی بالا رفته، ولی تقاضای نهایی کمی بهتر شده است. قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز ۴/۰ درصد رشد داشته و ۶۷۵ دلار در هر تن شنیده شده است.