گروه بورس کالا - معاملات سکه آتی در روز گذشته کم‌حجم و کم نوسان بود و مبادلات در آغاز به دلیل انتشار خبری در مورد آخرین مهلت گواهی سپرده گذاری 24 درصدی افت را تجربه کرد گرچه این شدت افت در صبح دیروز تنها تا یک درصد پیش رفت.
این در حالی است که در بعد از ظهر همین روز با تکذیب این خبر و اعلام مهلت ۱۰ روزه برای گواهی سپرده‌ها، بازار افت خود را جبران کرد و حدود دو هزار تومان افزایش قیمت داشت.

اما در آخرین ساعات معاملات بازار مجددا کاهشی شده همچنین به دلیل ریزش بازار نسبت به روز قبل، عمدتا فعالان موقعیت‌های خود را به خصوص برای ماه‌های تیر و مرداد بستند و حجم معاملات کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به 4500 رسید. به گفته فعالان بازار دلیل این افت، ریزش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و نرخ ارز بوده است و تا زمانی که اتفاقی در بازار رخ ندهد قیمت‌ها ثابت خواهند ماند.
در حال حاضر قیمت اونس جهانی طلا در مرز یک هزار و ۶۱۲ دلار است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اینکه مهلت گواهی سپرده تا ده روز دیگر تمدید شد بازار تمایلی به رشد قیمت پیدا نمی‌کند و به نظر می‌رسد تا ده روز آینده قیمت‌ها یا نزولی خواهند بود یا با افت همراه می‌شوند. البته در این میان نوسان قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز می‌تواند بازار داخلی طلا را با نوسان‌های اندک مواجه کند.
در مبادلات روز گذشته سکه آتی در اردیبهشت‌ماه هر سکه در محدوده 640 تا 646 هزار تومان معامله شد که 17/1 درصد افت قیمتی داشت، سکه خرداد ماه نیز در محدوده 656 تا 661 هزار تومان معامله شد که 38/1 درصد افت را تجربه کرد، سکه تحویل تیر ‌ماه نیز در محدوده 674 تا 682 هزار تومان معامله شد که افت 22/1 درصدی را تجربه کرد و در آخر سکه مرداد ماه در محدوده 690 تا 696 هزار تومان معامله شد که با افت 7/0 درصدی همراه شد.
راه‌اندازی قرارداد آتی سکه طلا، تحویل شهریورماه ۱۳۹۱
در همین حال قرارداد آتی سکه طلا، تحویل شهریورماه 1391 از روز دوشنبه مورخ 25/02/1391 راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.
قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک‌قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک‌قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.