قیمت آهن قراضه در اوج

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: در سال جاری قیمت قراضه آهن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵درصد افزایش یافت. عبدالحمید قدیمی با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر قیمت قراضه آهن به شدت در حال افزایش است که صادرات و رشد قیمت‌های جهانی نقش بسزایی در این امر دارد.

وی با اشاره به مشکلات صادرات قراضه طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: این امر هم‌اکنون به صادرات اسلب و بیلت خام تبدیل شد.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری ایران خاطرنشان کرد: صادرات مواد اولیه غیرقابل جبران است و در تولید فولاد و صنعت ریخته‌گری مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. زیراکه قیمت جهانی بیلت به شدت در حال افزایش است و به طور طبیعی این امر موجب رشد بیشتر قیمت قراضه می‌شود.

وی قیمت هر کیلو قراضه آهن را در بازار داخل ۳۸۰ تا ۴۰۰تومان در هر کیلو اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال گذشته قیمت هر کیلو قراضه حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰تومان بود.

قدیمی افزود: واحدهای بزرگ فولادی باید قراضه مورد نیاز خود را از محل واردات تامین کنند، زیرا که در غیر این صورت واحدهای کوچک ذوب با مشکل مواد اولیه روبه‌رو خواهند شد.

وی علت اصلی تامین قراضه واحدهای بزرگ فولادی از محل داخل را دسترسی آسان و ارزان‌تر بودن قیمت قراضه نسبت به بازارهای جهانی دانست.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری ایران با اشاره به اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰درصدی قیمت قراضه داخل با قیمت‌های جهانی افزود: ارزان‌تر بودن نرخ قراضه در بازار داخل انگیزه زیادی برای صادرات ایجاد کرده است و این امر به کمبود قراضه در داخل منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه قراضه داخل تکافوی نیاز داخل را نمی‌دهد، تصریح کرد: برای جبران این کمبود نیازمند واردات هستیم.

قدیمی در خصوص عوارض ۳۰درصدی صادرات قراضه اظهار داشت: قیمت قراضه و عوارض صادراتی آن باید براساس قیمت‌های جهانی تعیین شود زیرا که تنها این امر به کاهش صادرات قراضه کمک خواهد کرد.

وی با انتقاد از اینکه اسلب و بیلت مشمول عوارض صادرات نیستند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کشورهای اطراف به منظور تعادل بازار داخل خود و جلوگیری از کمبود آن بر روی میلگرد و محصولات فولادی عوارض صادرات گذاشته اند.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری ایران گفت: همچنین چین از ابتدای سال ۲۰۰۸ روی کل مواد اولیه خود ۱۵ تا ۳۰درصد عوارض صادرات گذاشته است که این امر باید در کشور ما نیز صورت بگیرد.

وی از سیستم تعرفه‌ای کشور انتقاد کرد و افزود: در حال حاضر سیستم تنظیم تعرفه‌ها از سوی وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن کند عمل می‌کند.

آرسلورمیتال ۲۵دلار قراضه را گران‌تر خرید

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران،بنا به گزارش آگاهان بازار، شرکت آرسلور میتال در رومانی حاضر شده است که قراضه مورد نیاز خود را هر تن ۲۵ دلار بالاتر نسبت به هفته قبل خریداری کند. با این حساب قیمت قراضه تحویل روی کامیون که ۵۵۰ دلار هر تن بود به ۵۷۵ دلار هر تن رسیده است. در حال حاضر عرضه‌کنندگان قراضه هیچ پیشنهاد فروشی ارائه نمی‌کنند و منتظر هفته آینده هستند. از سوی دیگر خریداران قراضه در ترکیه که با خوشحالی این کالا را در قیمت ۶۴۰ دلار سی اند اف بنادر ترکیه خریداری می‌کردند، انتظار دارند قیمت‌ها در هفته آینده ۳۰ تا ۴۰ دلار هر تن افزایش یابد. در حال حاضر کارخانه‌های اسپانیایی ۴۰۵ یورو برای هر تن قراضه کلاس یک می‌پردازند که البته به کشور عرضه‌کننده هم دارد. کارخانه‌ها ایتالیایی هم قراضه را بین ۳۹۰ تا ۴۳۰ یورو هر تن بسته به کیفیت و کشور عرضه‌کننده آن خریداری می‌کنند.

کسادی بازار آهن قراضه

به گزارش بورس‌نیوز، بازار آهن قراضه در ایالات متحده در روزهای اخیر در وضعیت بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و به نظر می‌آید که این امر تا زمان توافق فعالان بازار بر روی قیمت های معاملاتی در ماه می‌ادامه خواهد داشت. در حال حاضر فعالان بازار به دنبال سرنخ‌های قیمتی می‌گردند و فروشندگان تمایل زیادی به عقد قراردادهای بزرگ ندارند.معاملات در روز جمعه در این بازار بسیار کساد گزارش شده است، اما دست اندرکاران بیان می‌کنند که وضعیت تا روز دوشنبه مشخص خواهد شد. پیش‌بینی می‌گردد تا روشن نشدن وضعیت کنونی، قیمت آهن قراضه خرد شده در هفته آینده در سطح ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن برای تحویل به مناطق غربی و مرکزی این کشور باشد.بسیاری از فروشندگان انتظار افزایش شدید قیمت آهن قراضه را در ماه مه ‌می‌کشند و به همین دلیل نیز هنوز معامله ای در این ماه انجام نداده‌اند.

اما برخی دیگر از فعالان بر این باورند که افزایش شدید قیمت‌ها در ماه گذشته منجر به وارد شدن جریان شدیدی از این محصول به چرخه عرضه شده و همین امر می‌تواند منجر به فشار در جهت کاهش قیمت گردد.

در عین حال قیمت‌ها در اروپا همچنان شناورند. پیش‌بینی می‌گردد که در هفته پیش رو قیمت هر تن آهن قراضه A۳ برای تحویل در دریای سیاه تحت قرارداد FOB با ۵۰ دلار افزایش به ۶۵۰ دلار در هر تن برسد.

قیمت آهن قراضه HMS برای تحویل در رتردام تحت قرارداد FOB نیز با ۳۰ دلار افزایش، در حد ۶۲۰ دلار در هر تن تخمین زده می‌شود.