سیاست ذوب‌آهن اصفهان ابتکاری بود

گروه بورس کالا- ذوب‌ آهن اصفهان دیروز هم به بازار نیامد. به نظر می‌رسد هنوز توافق جدی بین این شرکت فولادی و وزارت صنایع و معادن بر سر قیمت پایه فولاد در سال ۸۷ صورت نگرفته است. روز سه‌شنبه قرار بود تا فولادسازان دولتی با وزیر صنایع و معادن بر سر عرضه‌های جدید مذاکره‌کننده که آخرین اخبار حاکی است که این جلسه تشکیل نشده است. دیروز هم احمد علی هراتی‌نیک در مورد سیاست شرکت‌های فولادی در بازار گفت:ذوب‌آهن اصفهان به عنوان پیکسوت تولید فولاد در کشور تمام تلاش خود را برای تنظیم بازار فولاد به کار بسته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این مطلب در جمع مدیران ایمیدرو افزود: کنترل بازار آهن توسط ذوب آهن ابتکاری بود که مدیریت این واحد به خرج داد تا بازار آهن‌آلات کشور تنظیم شود. وی تصریح کرد: ذوب آهن تلاش می‌کند تا فشاری به بازار وارد نشود و با رعایت کار کارشناسی در بازار حضور پیدا کند.

هراتی نیک با بیان اینکه هر سیاستی تبعات منفی خود را نیز به همراه دارد، افزود: تلاش بر این است تا ذوب آهن از افزایش کاذب قیمت در بازار جلوگیری کند.

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: مدیرعامل ذوب‌آهن از مدیران با کفایت مجموعه ایمیدرو است که از زمان حضور وی توسعه ذوب‌آهن به مسیر اصلی‌اش رسیده است.

هراتی نیک اضافه کرد: با بهره‌برداری از طرح توازن ذوب‌آهن، تولید این واحد به جایگاه بهتری ارتقا می‌یابد.

همچنین محمدآزاد رییس اتحادیه آهن فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی در مجموع نرخ آهن در کشور حدود ۲۰درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از مجموع هزینه‌های یک ساختمان صرفا ۱۷درصدش را نرخ آهن تعیین می‌کند، بنابر این باید گفت که تاثیر نرخ آهن در افزایش قیمت ساختمان حدود ۳درصد است.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان اذعان می‌دارد: با توجه به اینکه کمبود زمین و رونق سرمایه‌گذاری در بخش مسکن موجب رشد بی‌رویه نرخ مسکن شده است و گرانی زمین موجب رشد نرخ ساختمان‌ها شده است بنابراین با توجه به افزایش نرخ زمین سهم آهن در گرانی قیمت مسکن در مجموع وبا احتساب نرخ زمین کمتر از یک‌درصد است.آزاد افزود: نرخ آهن‌آلات در تابلوی بورس کالا و بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و تا کنون در زمینه میزان عرضه و تقاضا آهن‌آلات و نرخ این کالا در بورس کالا تغییرات چشمگیری رخ نداده است.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان ادامه داد:اگر عملکرد بورس کالا به اندازه کافی صحیح و شفاف باشد می‌توان نرخ آهن را در بازار ثابت نگه داشت.