آهن‌آلات خارجی در بورس خریدار نداشت

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز غایب بزرگ بورس، شرکت ذوب‌آهن اصفهان دوباره عرضه‌ای در تالار بورس کالا نداشت اما فولاد آذربایجان، ‌گروه ملی و فولاد کرمان کالاهای خود را در بورس عرضه کردند که بالا بودن حجم تقاضا در بازار برای کالای فولاد آذربایجان باعث رقابتی شدن بازار محصولات این شرکت شد. رقابت کارگزاران برای دریافت میلگرد A۳ ت۱۴تا ۲۵ این شرکت باعث شد تا نرخ آن از ۱۰هزار و ۵۹ ریال رشد کرده و در بالاترین رقم به ۱۰هزار و ۱۰۶ ریال برسد.

قیمت محصولات فولاد آذربایجان در حالی در بازار روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد که به عقیده اغلب فعالان بازار با توجه به بالا رفتن نرخ شمش فولاد مصرفی و تقاضای موجود در بازار، این قیمت‌ها هنوز جای رشد دارد و با توجه به اینکه ذوب‌آهن هنوز عرضه‌های خود را شروع نکرده و قیمت واقعی محصولات فولادی کشف نشده قیمت محصول شرکت‌ها دیگر همچون گروه ملی و فولاد آذربایجان هم هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

در نتیجه معاملات دیروز با توجه به عرضه ۵هزار تن کالای فولاد آذربایجان با نرخ ۱۰هزار و ۱۳۶ریال معامله شد.

دیروز A۲ / A۳گروه ملی هم ۳هزار تن کالا با نرخ ۹هزار و ۵۰۰ریال معامله شد. فولاد کرمان هم ۱۰۰۰ تن کالا با نرخ ۱۰هزار و ۳۵۰ریال عرضه شد اما با توجه به اینکه خریداران این نرخ راقبول نکردند و حداکثر نرخ قابل قبول را ۱۰هزار و۱۵۰ریال عنوان کردند، نهایتا توافقی بین خریدار و فروشنده بر روی این معامله صورت نگرفت.

هرچند عرضه‌کننده در آخرین لحظات نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ ریال را قبول کرد به شرطی که هر خریدار ۵۰۰ تن کالا خریداری کند، اما مجددا معامله‌ای صورت نگرفت.

دیروز علاوه بر محصولات داخلی، ۲ کالای وارداتی هم عرضه شد که بازار از آنها استقبال نکرد. بر این اساس سبد تیرآهن ۲۰ تا ۱۶ هدسون چین، تحویل خراسان نقدی ۱۸/۲/۸۷، ۱۳۰۰ تن با نرخ ۸هزار و ۸۵۰ ریال عرضه شد.

برای این کالا تنها ۵۲۰ تن تقاضا ثبت شد. خریداران معتقد بودند این کالا باید با نرخ ۸هزار و ۶۰۰ ریال معامله شود در نتیجه عرضه‌کننده نرخ خود را به ۸هزار و ۷۵۰ ریال کاهش داد. اما بازار باز هم با این نرخ موافقت نکرد و در نهایت معامله‌ای هم بر روی آن صورت نگرفت. گفته می‌شود این محموله، قبل از گران‌شدن قیمت محصولات فولادی وارد کشور شده و به همین دلیل امکان دارد محموله‌های بعدی این کالا با نرخ‌های بالاتری در بورس عرضه شود. علاوه بر کالای چینی، دیروز تیر‌آهن روسیه هم در بورس عرضه داشت اما به‌رغم آمادگی عرضه‌کننده نسبت به عرضه ۴۰۰ تن کالا بازار از این کالا استقبال نکرد؛ در نتیجه هیچ تقاضایی هم برای آن ثبت نشد و از رینگ خارج شد.