گروه بورس کالا- در هفته گذشته قیمت فلزات غیرآهنی با نوسانات قابل توجه و غالبا منفی مواجه بودند. افزایش ارزش دلار و قوت گرفتن گمانه‌زنی در مورد به پایان رسیدن دوره نزول دلار بر قیمت اکثر کالاها تاثیر گذاردند.

در اواخر دوره معاملات در نیویورک، پس از اتمام دوره معاملات در لندن، یورو با کمی افزایش مواجه بود و فلزات غیرآهنی نیز قسمتی از افت قیمت آخر هفته را جبران کردند.
انتظار می‌رود که روند آتی قیمت دلار روند قیمت فلزات را کلا تحت تاثیر قرار دهد.
ولی برخی از فلزات (مثل مس) از نظر بنیادی شرایط مناسب‌تری دارند و جدا از اثرات نوسانات دلار، شرایط عرضه و تقاضا نیز ممکن است نوسان‌پذیری قیمت را افزایش دهد.
همچنین باید در نظر داشت که چینی‌ها تا روز دوشنبه هفته آتی در تعطیلات به سر می‌برند و در برخی از دوره‌های معاملات هفته گذشته حجم معاملات نسبتا پایین بوده است.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با کاهش 4/2‌درصدی به 8390 دلار رسید. پس از رشد قابل توجه دلار در روز پنج‌شنبه، قیمت مس به مرز خط حمایت 8300 دلار نزول کرد، ولی در نهایت قیمت نقدی در لندن در سطح 8390 دلار بسته شد. در اواخر دوره معاملات در نیویورک با افزایش نسبی یورو قیمت مس مجددا به سطح بالاتر از 8500 دلار رسید. همچنین موجودی‌های مس در بورس لندن با 1/1‌درصد کاهش به 109600 تن و موجودی‌های شانگهای نیز با 2944 تن کاهش به 46473 تن رسیدند.
در اواسط هفته گذشته، قیمت فلزات وکالاها روند منفی ملایمی را طی می‌نمودند. ولی به دلیل اعتصابات در شیلی، قیمت مس روند نسبتا خوبی داشت. گزارش کاهش ۹/۳‌درصدی تولید در شرکت Codelco در ۳ ماهه اول سال جاری به ۳۴۷۰۰۰ تن (به دلیل افت در کیفیت خاک) نیز بر روند قیمت مس موثر بود.
اعتصابات در معادن andina (تولید 218000 تن)، Salvador (تولید 64000 تن) و Teniente (تولید 405000 تن)، برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، دامنه گسترده‌تری پیدا کردند و در طی دو هفته گذشته 19000 تن تولید از شرکت Codelco به دلیل اعتصابات از بین رفت.
به گزارش International Copper Study بازار مس در سال جاری با مازاد ۸۵۰۰۰ تن (کمتر از ۵/۰‌درصد مصرف که نسبتا ناچیز است) مواجه خواهد بود. در سال گذشته بازار با کمبود ۳۷۰۰۰ تن همراه بوده است، ولی در سال ۲۰۰۹ ممکن است مازاد تولید به ۴۲۹۰۰۰ تن افزایش یابد. (در این گزارش ذخایر مصرف کنندگان،بازرگانان و مصارف برای افزایش ذخایر استراتژیک چین در نظر گرفته نشده است).
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۳/۳‌درصد کاهش به ۲۸۱۶ دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۶/۰‌درصد کاهش به ۰۳۸/۱‌میلیون تن و موجودی‌های شانگهای با ۴۱۷۲ تن کاهش به ۱۸۰۸۱۸ تن رسیدند. آلومینیوم در طی هفته، حتی قبل از رشد دلار در روز پنج‌شنبه، نسبتا ضعیف ظاهر شد. در اواسط هفته قیمت آلومینیوم خط مقاومت ۲۹۰۰ را شکست و در اواخر هفته، هم‌زمان با افت دیگر کالاها، قیمت آلومینیوم با افت همراه بود.
همچنین شرکت BHP طرح افزایش ظرفیت آلومینا در پروژه Worsley در غرب استرالیا را در دست دارد. این پروژه 9/1‌میلیارد دلار هزینه در بر دارد و تولید آلومینا را از 5/3‌میلیون تن به 6/4‌میلیون تن افزایش می‌دهد.
روی و سرب
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 9/2‌درصد کاهش به 2146 دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن نیز با 5/1‌درصد کاهش به 127000 تن و موجودی‌های روی در شانگهای با 197 تن کاهش به 70314 تن رسیدند. شرکت Teck Cominco حق ذوب TC را برای اکثر قراردادهای خود تعیین کرده است. در سال جاری TC در قیمت 2500 دلار برای هر تن روی، 350 دلار مذاکره شده است. در حالی که در سال گذشته در قیمت 3500 دلار برای روی، TC 300 دلار بود (بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا در بازار کنسانتره روی، با مازاد مواجه باشیم).در هفته گذشته قیمت سرب با 22/7‌درصد کاهش به 2530 دلار رسید و موجودی‌های لندن با 9/4‌درصد افزایش به 57600 تن رسید. انتظار نمی‌رود که بازار سرب در سال میلادی جاری با مازاد قابل توجه مواجه باشد، کاهش شدید قیمت به سرب به سطح پایین‌تر از خط مقاومت 2700 دلار تا حدی به حجم پایین معاملات و افت کلی قیمت کالاها به دلیل رشد دلار مربوط می‌شود.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات