گروه بورس کالا - با وجود کاهش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی اما به دلیل وابستگی کارخانه‌های تولیدکننده آلومینیوم به مواد اولیه مانند آند به خارج از کشور از قیمت‌گذاری محصولاتشان واهمه دارند، این در حالی است که بازار، نرخ‌های تولیدکنندگان را نمی‌پذیرد. همین موضوع عاملی است برای اینکه جریان مبادلات آلومینیوم تبدیل به یک جدال بزرگ بین فروشنده و خریدار شود. در مورد فولاد نیز با وجود درخواست وزارت صنایع و معادن مبنی بر کنترل قیمت محصولات مبارکه، گویی این شرکت قصد تلافی کنترل قیمت‌ها را بر روی نرخ محصولات قراضه دارد؛ چرا که با وجود کنترل نرخ محصول نهایی در مورد قراضه این کنترل وجود ندارد.

روز گذشته در ابتدای مبادلات تالار، محصولات فولاد مبارکه به صورت مچینگ عرضه شد که قیمت‌گذاری محصولات مچینگ مبارکه همان نرخ‌های کشف شده هفته قبل بود.

اما فولاد مبارکه در دورینگ محصول سر ورق و تختال خود را نیز عرضه کرد که مانند هفته قبل تولیدکنندگان کوچک مقاطع ساختمانی از روند قیمت‌گذاری سرورق ابراز ناراحتی کردند. محصول سر ورق که جزو ضایعات شرکت مبارکه به شمار می‌رود با نرخ‌های ۷ هزار و ۴۱۱ ریال تا ۷ هزار و ۷۱۱ ریال تقاضا دریافت کرد که بر روی نرخ‌های مورد نظر به فروش رسید. نرخ رشد این محصول نسبت به هفته گذشته بین ۵ تا ۳۵ تومان در هر کیلو رشد را شاهد بود.

این در حالی است که نرخ این محصول طبق وعده فولاد مبارکه باید بر اساس ۷۳ درصد نرخ محصول سرد تعیین می‌شد که نرخ محصول سرد مبارکه هفته گذشته ۹هزار و ۴۰۱ ریال بود که با رشد قیمت‌های جهانی این محصول، مبارکه از روند گذشته تبعیت نکرده و بسیار بالاتر نرخ‌گذاری کرد. البته به دلیل محدودیت در عرضه این محصول، نرخ مورد نظر در رقابت از سوی کارگزاران کشف شد.

اما در مورد محصول تختال ناظر تالار اجازه این رشد قیمت را نداد و نرخ این محصول همانند بازارهای جهانی با ۱۰ تومان رشد در هر کیلو نسبت به محصول سر ورق به فروش رسید.

نرخ این محصول ابتدا با قیمت قبلی یعنی معادل ۷ هزار و ۷۵۵ ریال روی تابلو آمد که با اعتراض ناظر تالار به دلیل متعادل بودن حجم عرضه و تقاضا نرخ این محصول اندکی پایین آمد. ناظر تالار معتقد بود وقتی عرضه و تقاضا به اندازه هم مطرح می‌شود دلیلی برای ارائه قیمت‌های بالاتر از سوی کارگزاری وجود ندارد. از این رو نرخ این محصول بر روی رقم ۷۶۰۱ ریال بسته شد.

همچنین دیروز محصول ورق روسی تحویل بندرانزلی روی تابلو آمد که بدون خریدار ماند.

در گروه آلومینیوم نیز ایرالکو در ابتدا شمش خالص ۱۰۰۰ پوندی را روی تابلو آورد که با وجود کاهش قیمت در بورس‌فلزات لندن اما حاضر به فروش به نرخ روز بازار نشد. این در حالی است که پریمیوم اعلام شده معادل ۳۱۰ دلار بود. در ضمن محصول فوق یک خریدار از سوی همان کارگزاری عرضه‌کننده بود اما چون نرخ خریدار بالاتر از قیمت‌های بازار ثبت شد و همان کارگزاری عرضه‌کننده، متقاضی خرید بود، ناظر تالار با انجام این مبادله به دلیل ثبت نرخ بالا و شکاندن نرخ بازار موافقت نکرد.

ناظر تالار در ادامه اظهار داشت: تالار بورس کالای کشور اجازه کشف قیمت در تقابل عرضه و تقاضا را می‌دهد اما اجازه دستکاری در قیمت را به هیچ عنوان نمی‌دهد.

سایر محصولات ایرالکو شامل بیلت ۶۰۶۳-۷، ۶۰۶۳-۶ و ۶۰۶۳-۵ نیز روی تابلو آمد که با چانه‌زنی فراوان بین خریدار و فروشنده قیمتش کشف شد.

بیلت ۶۰۶۳-۷ بر روی نرخ ۳۱ هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت، نرخ بیلت ۶۰۶۳-۶ هم با نرخ ۳۱ هزار و ۲۰۰ ریال و بیلت ۶۰۶۳-۵ هم با نرخ ۳۱ هزار و ۲۰۰ ریال مبادله شد.

المهدی هم محصولات شمش ۱۰۰۰ پوندی ۵/۹۹ و ۹۹ را روی تابلو آورد که با قیمت‌های ارائه شده کسی حاضر به خرید نشد. همچنین این شرکت اعلام کرد که در صورت تمایل متقاضیان به عرضه محصولی خاص این شرکت آمادگی عرضه انواع محصولات تولیدی شرکت را دارد. از دیگر عرضه‌کنندگان آلومینیوم ۲۷ LM ذوب گلپایگان بود که با نرخ ۲۹ هزار و ۹۷۰ ریال به صورت نسیه فروخته شد. حجم محصول فوق فقط ۲۰ تن بود و این شرکت به دلیل اینکه تازه وارد بورس شده برای جذب مشتری اقدام به فروش به صورت نسیه کرده است.

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ۳۷۰میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۵۲هزار و ۴۱۵تن انواع آلومینیوم، فولاد، قیر، روغن پایه، اکستراکت، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۳۷۰‌میلیارد و ۴۶۸‌میلیون و ۷۰‌هزار ریال دادوستد شد.

تالار این بورس در این روز شاهد جمعا ۵۵هزار ۹۸۵ تن عرضه و در مقابل ۵۷‌هزار و ۵۰۵ تن تقاضا برای محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی بود که شامل ۲۱‌هزار و ۷۷۰ تن عرضه و در مقابل ۲۲‌هزار و ۸۷۰ تن تقاضا برای محصولات پتروشیمی، ۳۳‌هزار و ۳۹۰ تن عرضه و در مقابل ۳۳‌هزار و ۸۶۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۸۲۵ تن عرضه و در مقابل ۷۷۵ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات پتروشیمی

در رینگ محصولات پتروشیمی در گروه قیر، ۱۷‌هزار و ۸۸۰ تن انواع قیر در ۱۰ رینگ معاملاتی به ارزش ۵۴‌میلیارد و ۴۲۹‌میلیون و ۷۱۰‌هزار ریال به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۱۱/۳۴ و ۶۹/۱۴‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

همچنین در این روز دررینگ محصولات پتروشیمی در گروه روغن ۱۰۰ تن روغن پایه به ارزش ۹۴۰‌میلیون ریال به صورت نقدی دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۱۹/۰ و ۲۵/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد.

۲‌هزار و ۳۰۰ تن اکستراکت نیز در این رینگ به ارزش ۹میلیارد و ۱۴۱‌میلیون ریال به صورت نقدی و نسیه در ۲ رینگ داد و ستد شد که به ترتیب ۳۹/۴ و ۴۷/۲‌درصد از کل بازار را در اختیار خود گرفت.

رینگ محصولات فلزی

در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۳۰‌هزار و ۲۶۰ تن انواع ورق، سرورق و تختال در ۶ رینگ به ارزش ۲۶۸‌میلیارد و ۷۹۶‌میلیون و ۶۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۷۳/۵۷ و ۵۶/۷۲‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در این رینگ همچنین یک‌هزار و ۱۰۰ تن انواع شمش و بیلت آلومینیوم به ارزش ۳۴‌میلیارد و ۵۴‌میلیون و ۸۰۰‌هزار ریال در ۶ رینگ به صورت نقدی و نسیه معامله شد که از نظر وزن و ارزش ۱۰/۲ و ۱۹/۹‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت دانه‌ای، ۴۷۵ تن ذرت به صورت نقدی و سلف در ۲ رینگ معاملاتی به ارزش یک‌میلیارد و ۵۹۶‌میلیون ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۹۱/۰ و ۴۳/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۳۰۰ تن کنجاله سویا به ارزش یک‌میلیارد و ۵۱۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۳ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۵۷/۰ و ۴۱/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. عرضه ۵۰ تن جو دامی در این رینگ بدون تقاضا باقی ماند.