امارات و ایران بزرگ‌ترین خریدار بیلت ترکیه

طبق گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی، با توجه به آخرین قراردادهای منعقده، به‌شرح جدول ذیل است. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی یافت. در ترکیه، قیمت بیلت صادراتی این کشور به کشورهای منطقه خاورمیانه، در مقایسه با قیمت هفته قبل در حدود ۱۲۰ دلار/تن افزایش یافت و به سطح ۱۲۷۰-۱۲۲۰ دلار/تن، فوب رسید. خریدار عمده بیلت صادراتی ترکیه، امارات متحده عربی است و دیگر کشورهای خریدار، عربستان سعودی و ایران است. آخرین اخبار نشان می‌دهد که قیمت‌های پیشنهادی جدید برای صادرات بیلت از ترکیه به بالاتر از ۱۳۰۰ دلار/تن رسیده است و انتظار می‌رود با توجه به عطش تقاضا برای بیلت، این قیمت نیز مورد قبول خریداران قرار گیرد. یکی از تجار بیلت در ترکیه در گفت‌وگو با متال بولتن اعلام کرد که شرایط عجیبی است و قیمت بیلت روزانه بالا می‌رود و معلوم نیست این شرایط تا کی ادامه یابد؟

قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه، ۱۲۵۰-۱۲۲۰ دلار/تن، تحویل درب کارخانه است. با افزایش شدید قیمت بیلت در ترکیه، کارخانه‌های نوردی کوچک توان خرید بیلت را از دست داده‌اند و تنها کارخانجات بزرگ تولیدی توان خرید با قیمت‌های جاری را دارند.

قیمت صادراتی تولیدکنندگان بیلت در کشورهای CIS هم در مقایسه با قیمت‌های هفته قبل افزایش شدیدی داشته است. قیمت بیلت صادراتی این کشورها از سطح ۱۱۳۰-۱۱۰۰ دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح ۱۲۰۰-۱۱۸۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافت. با این تغییرات، قیمت بیلت به‌طور متوسط ۷۰ دلار/تن برای تولید ماه جولای و تحویل ماه آگوست رشد داشته است. تولیدکنندگان بیلت در کشورهای CIS بر این اعتقادند که تا زمانی که قیمت نفت رو به افزایش و ارزش دلار رو به کاهش است، روند صعودی قیمت بیلت ادامه خواهد یافت. در حال حاضر کشورهای شمال آفریقا و کشورهای خاورمیانه عمده ترین واردکننده بیلت صادراتی کشورهای CIS هستند.

همراه با سایر کشورهای صادرکننده بیلت فولادی، قیمت بیلت صادراتی چین هم در هفته مورد بررسی رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است به طوری که قیمت بیلت صادراتی چین از ۱۰۰۰-۹۵۰ دلار/تن، فوب به ۱۱۰۵-۱۱۰۰ دلار/تن، فوب افزایش یافته است.