گروه بورس کالا- در هفته گذشته (بیست و پنجم لغایت بیست و نهم خرداد ماه) در شرکت بورس کالای ایران جمعاً ۲۵۲هزار و ۱۴۰ تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، کنسانتره فلزات گرانبها و مولیبدن، ذرت، کنجاله دانه‌های روغنی، دوده صنعتی، روغن، قیر، پلی اتیلن، اکستراکت، پلی پروپیلن و طلا به ارزش ۲تریلیون و ۱۵۶‌میلیارد و ۳۸۱‌میلیون و ۸۹۰‌هزار ریال دادوستد شد. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بورس کالای ایران، آمار کل معاملات بورس در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم ۳‌درصد کاهش و از نظر ارزش ۱۰‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

رینگ فرآورده‌های نفت و پتروشیمی

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته در رینگ محصولات پتروشیمی،۸۴‌هزار و ۸۵۰ تن قیر به ارزش ۲۷۴‌میلیارد و۷۴۹ میلیون ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۶۱/۳۴ و ۷۴/۱۲‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

در گروه معاملاتی اکستراکت نیز ۲‌هزار و ۷۵۰ تن اکستراکت به ارزش ۱۴‌میلیارد و ۲۴۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که به ترتیب ۰۹/۱ و ۶۶/۰‌درصد از کل بازار این هفته را شامل شد. همچنین در این هفته ۱۴۰ تن دوده صنعتی به ارزش ۲‌میلیارد و ۲۸‌میلیون ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۰۵/۰ و ۰۹/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه محصولات روغنی ۵۰۰ تن انواع روغن پایه و اسلاگ واکس به ارزش ۴‌میلیارد و ۸۵۰‌میلیون ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب صاحب ۲۰/۰ و ۲۲/۰‌درصد از کل بازار شد. بر اساس این گزارش، در گروه محصولات پلی‌اتیلن نیز ۳‌هزار و ۵۱۰ تن پلی‌اتیلن سبک خطی به ارزش ۴۴‌میلیارد و ۶۲۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۳۹/۱ و ۰۷/۲‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

همچنین در این هفته برای اولین بار یک‌هزار و ۸۰۰ تن پلی پروپیلن به ارزش ۲۶‌میلیارد و ۹۱۰‌میلیون ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۷۱/۰ و ۲۵/۱‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

رینگ محصولات فلزی

در هفته مورد بررسی ۱۴۶‌هزار و ۹۱۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش یک‌تریلیون و ۵۲۵‌میلیارد و۵۳۶ میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۲۶/۵۸ و ۷۵/۷۰‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، در هفته ای که گذشت، یک‌هزار و ۱۲۰ تن از انواع محصولات آلومینیومی به ارزش ۳۴‌میلیارد و ۵۸۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۴/۰ و ۶۰/۱‌درصد از کل بازار را شامل شد. درگروه محصولات مس، ۲‌هزار و ۴۰۰ تن انواع محصولات مس، به ارزش ۱۸۲‌میلیارد و ۸۲۶‌میلیون و ۵۶۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۵/۰ و ۴۸/۸‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است در هفته مورد بررسی ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۹‌میلیارد و ۸۶۱‌میلیون و ۳۴۸‌هزار ریال دادوستد شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۰۱/۰ و ۴۶/۰‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش، در گروه محصولات کنسانتره مولیبدن نیز ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن به ارزش ۳۱‌میلیارد و ۳۱۶‌میلیون و ۴۳۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب صاحب ۰۴/۰ و ۴۵/۱‌درصد از کل بازار شد.