هشدار به معامله‌گران سنگ‌آهن ایرانی
گروه بورس کالا- در ادامه مذاکرات فشرده بین پارلمان و دولت هندوستان در رابطه با اعمال عوارض جدید برای صادرات سنگ آهن (کلیه عیارها)، سرانجام این مذاکرات به نتیجه رسید و از 13 ژوئن دولت هندوستان این عوارض را به طور قانونی اعمال کرد.

همان‌طور که آگاهان بازار سنگ‌آهن می‌دانند دولت هندوستان در سال گذشته عوارض صادراتی خود را بر اساس خلوص سنگ‌آهن اعمال کرد که بدین شرح بود. الف- 300روپیه برای سنگ‌آهن با عیار بالای 62درصد ب- 50روپیه برای سنگ آهن، عیار کمتر از 62درصد، اما امسال دولت هندوستان در راستای اهداف بلند مدت خود تغییر کاملا محسوسی را در تصمیمات خود به کار بست و نتیجه آن اعمال عوارض 15درصد برای صادرات سنگ‌آهن برای کلیه عیارها بود.
کشور هندوستان به رغم داشتن مقادیر بسیار غنی سنگ‌آهن، در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به عنوان یک واردکننده صرف فولاد ظاهر شد البته دولتمردان این کشور این امر را یک زنگ خطر جدی برای صنعت فولاد خود می‌دانستند. از طرف دیگر به علت صادرات بی‌رویه و وجود نقدینگی بالا در دست عده‌ای خاص که هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای سرمایه‌گذاری آن در زیرساخت‌ها نداشتند، موجب افزایش شدید تورم در هندوستان شد. از این رو دولت هندوستان با یک برنامه‌ریزی مشخص و با اتکا به منابع عظیم سنگ‌آهن خویش در نظر دارد که تا سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های فولاد در دنیا خود را معرفی کند و بدین منظور خود را موظف به سازماندهی دقیق صادرات سنگ‌آهن و توسعه زیرساخت‌های صنعت فولاد می‌داند.
بلافاصله بعد از اعمال این تعرفه صادراتی بسیاری از صادرکنندگان هندی درصدد انتقال این عوارض به خریداران چینی شدند، که در حال حاضر این امر با مخالفت شدید خریداران چینی مواجه شده به طوری که تعداد معاملات هفته‌های اخیر مبین آن است که بازار هندوستان در یک رکود شدید فرو رفته است.
اما نکته بسیار مهمی که در خصوص این تعرفه جدید قابل تامل است، این است که این عوارض برای کلیه عیارهای سنگ‌آهن لحاظ شده است و قطعا این امر باعث کاهش قیمت F.O.B محصولات کم‌عیار خواهد شد و معدن‌داران و تجار هندی جهت صادرات محصولات کم‌عیار خود با یک قیمت رقابتی و با در نظر گرفتن این عوارض ۱۵درصد مجبور به کاهش قیمت‌های خود می‌باشند (به‌خصوص در مواجهه با محمولات Spot استرالیا) و آنچه که مسلم است معدن‌داران هندی در کوتاه‌مدت نخواهند توانست این عوارض ۱۵درصد را به بازار چین انتقال دهند و بنابراین بسیاری از مفسران پیش‌بینی می‌کنند که تا رسیدن به یک موازنه جهت پذیرش عوارض صادراتی هندوستان توسط خریداران چینی مدت زمان زیادی نیاز است. از سوی دیگر بسیاری از آگاهان بازار اعلام کردند که این اقدام هندوستان باعث می‌شود که توان چین در چانه‌زنی مذاکرات BenchMark Price با استرالیا به شدت کاهش یابد و بنابراین قطعا کارخانه‌های چین با دید سختگیرانه‌تری به این اقدام هندوستان چشم دوخته‌اند زیرا در این گذار کارخانه‌های فولادی کوچک و متوسط چین که بیشترین وابستگی را به محمولات Spot هندوستان دارند، بیشترین صدمه را از این عوارض صادراتی هندوستان خواهند دید.
بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که عوارض صادراتی جدید هندوستان در کوتاه‌مدت در بازار محمولات Spot تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و اثرات این سیاست در 6ماه یا یکسال آینده نتایج محسوس خود را در بازار سنگ‌آهن نشان خواهد داد، زیرا در حال حاضر به علت وضعیت موجود در بنادر چین که مملو از سنگ‌آهن می‌باشد و حتی باعث شده است که دولت چین جهت تخلیه هر چه سریع‌تر بنادر دست به اقدامات شدیدی بزند و همچنین تهیه سنگ‌آهن Spot استرالیا با قیمت و کیفیتی به مراتب بهتر از نمونه هندی، از بی‌اثر بودن اعمال این عوارض در کوتاه‌مدت در بازار سنگ‌آهن خبر می‌دهد.
آنچه که مسلم است دولت هندوستان در راستای اهداف بلندمدت خود که همانا کسب رتبه نخست در صادرات فولاد است، خود را موظف به اجرای این عوارض به بهترین نحوه و شکل ممکن می‌داند و با این کار می‌خواهد معدن‌داران را ترغیب به فروش داخلی هر چه بیشتر محمولات خود نکند که این امر به حتم باعث کاهش تورم ناشی از نقدینگی بالا به علاوه رونق تولید فولاد در کارخانه‌های داخلی می‌شود.
از دیگر تبعات این اقدام دولت هندوستان می‌توان به تجدیدنظر اساسی معدن‌داران هندی در رعایت و دقت نظر کافی در کیفیت محمولات صادراتی‌شان دانست، زیرا در بسیاری از موارد فروشندگان هندی با دستکاری عیار سنگ‌آهن‌های خود مشکلات زیادی را برای خریداران چینی به وجود آورده‌اند، بنابراین قطعا با اعمال این عوارض و رقابتی شدن هر چه بیشتر بازار، معدن‌داران و تجار هندی نسبت به تعهدات خود به خصوص در زمینه کیفیت کالا توجه بیشتری خواهند کرد. در راستای مطالب فوق آنچه که تجار و معدن‌داران سنگ‌آهن ایران باید به آن توجه خاص داشته باشند، این است که در بسیاری از مواقع سنگ‌آهن ایران به دو علت کیفیت کالا و کرایه حمل با سنگ‌ هندوستان مقایسه شده و مبنای قیمت‌گذاری برای سنگ‌ ایران، سنگ‌آهن هندوستان بوده است. به ویژه در زمینه محمولاتی که به صورتBulk shipment عرضه می‌شود. همان طور که در مقالات قبل هم به تفصیل بیان شد به علت نبود یک اتحادیه منسجم در زمینه صادرات سنگ‌آهن در ایران، همواره بازار ما لطمات بسیار زیادی از این وابستگی خورده است و در بسیاری از موارد سنگ‌آهن ایران با قیمتی تا حدود 10درصد کمتر از سنگ‌ هندوستان با یک عیار مشابه به فروش می‌رسد و بنابراین به نظر می‌رسد که اعمال این عوارض صادراتی تاثیراتی را در بازار ایران به همراه خواهد داشت و ‌باید تجار و معدن‌داران ایران دقت نظر بسیار ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
همان طور که بسیاری از آگاهان بازار سنگ‌آهن ایران می‌دانند، بازار جهانی با توجه به فاکتورهای زیادی که در یادداشت‌های قبلی به تفصیل بیان شدند از اواخر ماه مارس روندی رو به نزول داشته و در حال حاضر به بدترین حالت خود طی چند ماه گذشته رسیده است و هر هفته شاهد کاهش قیمت تا حدود ۵/۱دلار بوده‌ایم، به ویژه بعد از سقوط تاریخی شاخص BDI (شاخص کرایه حمل محمولات خشک فله) در حدود ۱۶درصد که باعث کاهش بسیار شدید کرایه حمل در سطح جهانی شد (برزیل به چین از ۱۰۸دلار به ۸۴دلار و استرالیا به چین از ۵۰دلار به ۳۳دلار) این نزول قیمت سرعت بیشتری به خود گرفت و به نظر می‌رسد که این روند کاهش در روزهای آتی نیز ادامه
خواهد داشت.
شرایط موجود بازار شرایط مناسب برای خریداران و فضای بسیار پرریسک و پرمخاطره‌ برای فروشندگان سنگ‌آهن می‌باشد زیرا این احتمال وجود دارد که به علت کاهش قیمت و به خصوص غیرفعال بودن وضعیت بازار و همچنین اعمال قوانین بسیار سختگیرانه دولت چین در تخلیه بنادر، خریداران از تعهد و اجرای قراردادهای خود به راحتی سرباز زنند، زیرا در هفته‌های اخیر شاهد ضررهای کلان بعضی از صادرکنندگان ایرانی به علت عدم پذیرش کالا توسط خریداران چینی بوده‌ایم.
آنچه در این برهه از زمان باید مورد توجه فروشندگان و معدن‌داران ایرانی باشد این است که:
۱ - محمولات خود را قبل از ارسال مورد بازرسی دقیق قرار داده و حتما از شرکت‌های بازرسی معتبر بخواهند بازرسی قبل از حمل انجام دهند و در صورتی که برای آنها محرز شد که کیفیت بار موجود با کیفیت قرارداد فروش منطبق است، اقدام به بارگیری کالا نمایند.
2 - نکته قابل تامل دیگر در بحث شرایط پرداخت، نهفته است و به نظر می‌رسد که شرایط موجود بازار فقط پرداخت از طریق اعتبارات اسنادی (L/C) را می‌طلبد و توصیه می‌شود که تجار از پذیرش شرایط D/P یا T/T بپرهیزند، مگر این که اعتماد کاملی فی‌مابین دو طرف وجود داشته باشد. و از طرفی پذیرش اعتبار اسنادی به عنوان شرایط پرداخت فشار مضاعفی به تجار ایرانی در ماه‌های اخیر واردکرده است زیرا در حال حاضر بسیاری از بانک‌های چینی و هنگ‌کنگی از گشایش اعتبار اسنادی برای بانک‌های ایران یا حتی اسناد ایرانی در بانک‌های خارجی امتناع می‌ورزند.
ثبات قیمت سنگ‌آهن
طبق گزارش متال بولتن، در هفته مورد بررسی قیمت نقدی سنگ‌آهن وارداتی چین از هند دارای روند تقریبا با ثباتی بوده است.
طبق آخرین گزارش‌های منتشره، شرایط حاکم بربازار سنگ‌آهن چین با توجه به کاهش حجم تقاضای چینی‌ها برای خرید سنگ‌آهن به‌صورت نقدی توجه به کاهش حجم تقاضای چینی‌ها برای خرید سنگ‌آ‌هن به‌صورت نقدی (SPOT) روند باثباتی به‌خود گرفته است و فعالان بازار در انتظار نهایی‌شدن توافقات چین با استرالیا در مورد قیمت سنگ‌آهن بر مبنای قراردادهای بلندمدت هستند و به‌نظر می‌رسد روند آتی قیمت‌‌ها به این توافق بستگی دارد.
از طرف دیگر اخبار موجود از کشور هند نشان می‌دهد، تکه قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی هند در حدود 500‌ روپیه در تن افزایش داشته است و قیمت سنگ‌آهن با عیار 56 درصد از 4590‌ روپیه/تن به 5090‌ روپیه/تن رسیده است.
شرکت سیاحان سپهر آسیا