گروه بورس کالا-آهنگ افزایش قیمت میلگرد در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر کاملا به گوش می‌رسد.اما به نظر می‌رسد سرعت افزایش نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی روند آهسته‌تری به خود گرفته است که این موضوع نشانگر بازگشت آرامش نسبی به بازار فولاد است.
آخرین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، طبق گزارش متال‌بولتن، حاکی از تداوم افزایش قیمت میلگرد در بازارهای جهانی است.

در هفته مورد بررسی، متوسط قیمت میلگرد صادراتی ترکیه با توجه به تقاضای قوی در منطقه خاورمیانه به سطح 1470-1425دلار/ تن، فوب برای تحویل در ماه سپتامبر رسیده است.
از ترکیه خبر می‌رسد که تولیدکنندگان میلگرد در حال افزایش قیمت صادراتی خود به مقصد دبی به سطح ۱۵۰۰دلار/تن، سی‌اف‌آر هستند. در‌حال‌حاضر قیمت میلگرد وارداتی در بازار دبی، ۶۰۰۰-۵۵۰۰ درهم/ تن (۱۵۲۵-۱۴۹۷دلار/تن)، با شرایط پرداخت چهارماه به فروش می‌رسد.
در کشور عربستان سعودی هم قیمت میلگرد افزایش زیادی داشته است. این کشور طی سال‌های گذشته صادرکننده میلگرد به دبی و سایر کشورهای منطقه و همسایه بوده است، اما افزایش شدید تقاضای داخلی باعث شده است که این کشور در‌حال‌حاضر به واردکننده میلگرد تبدیل شود و دولت هم به تولیدکنندگان ابلاغ کرده است تا از صدور محصولات فولادی و آهن قراضه تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.
قیمت میلگرد صادراتی کشورهای CIS نیز در هفته مورد بررسی افزایش یافت و به سطح ۱۲۸۰-۱۲۶۰دلار/ تن فوب رسیده است. علاوه بر قیمت صادراتی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشورها نیز به علت تقاضای بالا، افزایش قابل توجهی یافته است. در بازار روسیه و اکراین قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی ۱۵۰-۵۰دلار/تن افزایش یافته و به سطح ۱۲۵۰-۱۱۵۰ دلار/ تن، تحویل درب کارخانه رسیده است.
قیمت میلگرد در بازار داخلی چین به علت کاهش تقاضای ناشی از تداوم وضعیت بد آب‌و‌‌هوایی و بارش شدید در این کشور و توقف ساختمان‌سازی افت داشته است و تقاضای ضعیف در بازار و نیاز به نقدینگی باعث شده که تجار قیمت‌های خود را تاحدودی کاهش دهند. برخلاف بازار داخل، قیمت میلگرد صادراتی چین در حال افزایش است. آخرین قیمت صادراتی این کشور، 1170-1160دلار/ تن، فوب، گزارش شده است.
در بازار داخلی آمریکا، دسترسی به میلگرد وارداتی مشکل است و تولیدکنندگان داخلی هم اعلام کرده‌اند که قیمت‌های خود را در ماه جولای افزایش خواهند داد.
در بازار ایتالیا به علت افت تقاضا قیمت میلگرد تثبیت شده است. بالا بودن قیمت‌ها و مشکلات نقدینگی مصرف‌کنندگان باعث افت تقاضا شده است. از طرف دیگر، تعدیل قیمت آهن قراضه از ابتدای ماه ژوئن و دسترسی بیشتر به محصولات تولید داخل به دلیل کاهش تقاضای خارجی، وضعیت قیمت‌ها را در بازار این کشور، تثبیت کرده است.
سرعت افزایش نرخ بیلت کاهش یافت
طبق گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی، با توجه به آخرین قراردادهای منعقده، به‌شرح جدول فوق می‌باشد. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی باز هم افزایش یافت، ولی سرعت افزایش آن کند شده است.
در ترکیه، میانگین قیمت بیلت صادراتی این کشور به کشورهای منطقه خاورمیانه، در مقایسه با قیمت هفته قبل در حدود ۴۵‌دلار/تن افزایش یافت و به سطح ۱۲۷۰-۱۲۶۰ دلار/تن، فوب رسید و گفته می‌شود که قیمت‌‌های جدید پیشنهادی به مرز ۱۳۰۰‌دلار/تن، فوب نزدیک شده است و با توجه به تقاضای فزاینده در بازارهای مصرف، امکان تداوم رشد قیمت‌ها وجود دارد.
قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه از 1200‌دلار/تن تا 1300‌ دلار/تن، تحویل درب کارخانه متغیر است.
قیمت صادراتی تولید‌کنندگان بیلت در کشورهای CIS در مقایسه با قیمت‌های اما قبل تغییر چندانی نداشته است، اما قیمت جدید پیشنهادی برای بیلت صادراتی این کشورها، ۱۲۲۰-۱۲۰۰‌دلار/تن، فوب است و حتی شنیده می‌شود که برخی از پیشنهادها به قیمت ۱۲۵۰ دلار/تن، فوب نیز به فروشندگان ارائه می‌شود. در بازار ایتالیا هم‌ قیمت بیلت در حال افزایش است و قیمت آن به سطح ۸۱۰‌یورو/تن (۱۲۶۵‌دلار/تن)، تحویل درب کارخانه رسیده و تا حدی بازار این کشور با کمبود بیلت مواجه است. با توجه به احتمال رشد مجدد قیمت آهن‌قراضه و قیمت رو‌به رشد محصولات فولادی طویل، احتمال ادامه افزایش قیمت بیلت در این کشور وجود دارد.
بازار آهن قراضه در ترکیه روند آرام خود را سپری می‌کند و به‌رغم بازار مطلوب محصولات فولادی طویل، کارخانه‌های فولادسازی ترکیه فعلا ترجیح می‌دهند که خرید آهن قراضه خود را به تعویق بیندازند. گفته می‌شود، یکی از دلایل اصلی این تصمیم، تراکم زیاد کشتی در بنادر ترکیه می‌باشد و به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه دموراژ، خریداران و فروشندگان اصراری بر انعقاد قرارداد خرید و فروش ندارند تا شرایط بنادر طبیعی شود. هرچند به دلیل کم بودن تعداد قراردادهای خرید آهن قراضه توسط ترک‌ها از آمریکا، وضعیت قیمت‌ها چندان روشن نیست. لکن گفته می‌شود که آخرین قیمت پیشنهادی آهن قراضه (80:20) HMS 1&2 از آمریکا، در حدود 720 دلار/تن، و قراضه Shredded، 726 دلار/تن، سی‌اف‌آر است.
با توجه به بازار قوی آهن قراضه از ابتدای سال ۲۰۰۸ و تقاضای شدید برای آهن قراضه و افت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده دنیا، آمریکا را به مرکز خرید آهن قراضه برای سایر کشورها مبدل کرد. در شرایط فعلی، تقاضای خرید آهن قراضه درجه یک و Shredded از آمریکا بسیار بالا، در چهار ماهه اول سال ۲۰۰۸، حجم صادرات آهن قراضه Shredded آمریکا به بیش از ۲میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۴۹درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند فعلی، حجم صادرات این نوع آهن قراضه در طول سال ۲۰۰۸ به بیش از ۵/۶میلیون تن برسد. قیمت آهن قراضه گرید A۳ از کشورهای حوزه دریای سیاه در حدود ۶۹۵-۶۸۵ دلار/تن، سی‌اف‌آر بندر اسکندرون ترکیه گزارش شده است و گفته می‌شود این سطح قیمت چندان با استقبال خریداران مواجه نشده است. تحلیل‌گران بازار آهن قراضه بر این اعتقاد هستند که با توجه به تقاضای بالا برای محصولات فولادی طویل و با توجه به اینکه کارخانه‌های ترکیه تولید ماه سپتامبر خود را نیز پیش‌فروش کرده‌اند، از این رو چندان به طول نخواهد کشید که خریداران ترکیه، خرید آهن قراضه خود را با کم شدن تراکم در بنادر این کشور، شروع خواهند کرد و در نتیجه احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت آهن قراضه با آغاز فعالیت خرید ترک‌ها دور از انتظار نیست.
منبع:سی ولکس کالا