5/ 14میلیارد دلار کالای پتروشیمی به فروش می رسد

شانا- شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران اعلام کرد تا پایان تیرماه امسال ۳میلیون و ۳۶۳هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش حدود سه میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده است.

بر اساس گزارش‌های شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، ارزش کل این میزان صادرات محصولات پتروشیمی ۲میلیارد و ۹۴۹میلیون دلار برآورد شده است.

محصولات صادراتی ۲۴ نوع است که از این میزان در این مدت، بیشترین رکورد محصول صادر شده متعلق به گاز مایع به میزان ۷۲۷هزار تن بوده است.

مجموع کل صادرات محصولات پتروشیمی کشور تا پایان خردادماه سال‌جاری به ۲هزار و ۵۱۲هزار تن رسید که ارزش کل این میزان صادرات ۲میلیارد و ۱۳۵میلیون دلار برآورد شده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۸۷ مجموع فروش این شرکت به رقم ۵/۱۴میلیارد دلار افزایش یابد که از این میزان حدود ۹میلیارد دلار به صادرات و ۵/۵میلیارد دلار نیز به فروش داخلی اختصاص دارد.

مجموع کل فروش شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا پایان سال ۱۳۸۶ در حدود ۳/۸میلیارد دلار بوده است که از این میزان بیش از پنج میلیارد دلار به صادرات و ۳میلیارد دلار نیز به فروش داخلی اختصاص یافت.

میزان صادرات محصولات پتروشیمی در شش ماه نخست سال گذشته ۴میلیون و ۱۹هزار تن بود که در میان انواع محصولات صادراتی، گاز مایع به میزان یک میلیون و ۲۱۷هزار تن، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر محصولات صادراتی پتروشیمی در بخش مواد پایه و شیمیایی شامل متانول، اتیلن، پروپیلن، بوتادین و اتیلن دی‌کلراید، ال.ای.بی (LAB) و پی.تی.ای (PTA) است.

در بخش محصولات جانبی و سوخت، فرآورده‌هایی چون پروپان، بوتان، بنزین‌پیرولیز، پنتان پلاس و برش سنگین و در بخش آروماتیک‌ها نیز بنزن، پارازایلین و برش سنگین آروماتیک محصولاتی هستند که در اقلام محصولات صادراتی ایران قرار دارند. همچنین محصولاتی مانند آمونیاک و نیترات آمونیوم، گوگرد و اسید سولفوریک به عنوان محصولات در زیرگروه کود و مواد وابسته و در بخش پلیمری محصولات پلی اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سنگین، کریستال ملامین، پی.وی.سی (PVC) و پی.یی.تی (PET) در زمره بیشتر محصولات هستند که کشور برای آنها برنامه صادرات دارد.

ایران در تولید محصولاتی مانند اوره و آمونیاک، متانول و اتیلن در جهان نقش چشمگیری دارد.

در سال گذشته کشورهای ژاپن، امارات متحده عربی، چین، هند، کره جنوبی، ایتالیا، سنگاپور و تایوان، بیشترین بازارهای هدف برای صادرات مواد پتروشیمی کشور بوده‌اند.