کاهش دادوستد شمش چدن در دنیا

ایران سینا - در بازار شمش چدن اروپا تقریبا دادوستدی وجود ندارد افت داد و ستدها که به علت تعطیلات تابستان و موجودی کافی مصرف‌کنندگان از این محصول است. عرضه‌کنندگان روسیه تقریبا هنوز هیچ پیشنهادی از این محصول به بازار اروپا ندارند و منتظر تجدید فعالیت از سوی فولاد سازان هستند.

تنها چند قرارداد برای مقدار کمی از این محصول به قیمت ۹۴۰-۹۲۰دلار/تن سی اند اف بنادر اروپا (۹۰۰-۸۸۰ دلار/تن فوب) انجام شده است.

به گفته منابع آگاه، اغلب مشتریان در اواخر ماه آگوست شروع به خرید خوهند کرد که این امر می‌تواند قیمت‌ها را تا حدی افزایش دهد؛ اما قیمت‌ها اغلب به شرایط بازار قراضه وابسته خواهد بود.

در بازار ترکیه اغلب تجار انتظار دارند دادوستد در اواسط آگوست افزایش یابد؛ زیرا در این زمان فولاد سازان ترکیه شروع به جمع آوری موجودی مواد اولیه خود خواهند کرد .تخمین زده می‌شود قیمت پیشنهادی شمش چدن روسیه ۹۸۰-۹۷۰دلار/تن

سی اند اف ترکیه باشد.

این هفته در بازار شمش چدن خاور دور نیز دادوستد کم بود. خریداران از خرید امتناع می‌کنند؛ زیرا نیازی به جمع آوری موجودی ندارند. قیمت پیشنهادی عرضه‌کنندگان هندی

۸۳۰-۸۲۰دلار/تن فوب بنادر هند (۹۰۰-۸۸۰دلار/تن سی اند اف کره جنوبی) است.

در عین حال تعداد معاملات هنوز بسیار کم است. بعضی از عرضه کنندگان هندی برای عرضه شمش چدن به قیمت ۸۵۰-۸۴۰دلار/تن فوب بنادر هند در حال مذاکره هستند؛ اما مشتریان خاور دور این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند. هنوز هیچ پیشنهادی از عرضه کنندگان روسیه وجود ندارد. قیمت اسمی شمش چدن روسیه ۹۴۵-۹۴۰دلار/تن سی اند اف بنادر خاور دور است.

قیمت پیشنهادی شمش چدن برزیل از ۹۵۰-۹۴۰دلار/تن سی‌اند اف کره جنوبی تغییر نکرده است که بسیار بالاتر از قیمت پیشنهادی مشتریان خاور میانه‌ای است.

ثبات نرخ شمش چدن آمریکا

در حال حاضر تقاضا در بازار شمش چدن آمریکا هنوز کم است؛ در نتیجه قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است.

قیمت شمش چدن برزیل از بنادر جنوبی، بعد از کاهش نسبی قیمت‌ها در هفته گذشته، ۸۵۰-۸۳۵دلار/تن فوب بنادر جنوبی برزیل

(۹۲۰-۹۰۵دلار/تن سی اند اف آمریکا) است. با این وجود تعداد قراردادها کم است؛ زیرا مصرف کنندگان آمریکایی به دلیل کیفیت پایین شمش چدن برزیل

تمایل زیادی به مواد اولیه این کشور نشان نمی‌دهند. از بنادر شمالی برزیل تقریبا هیچ پیشنهادی برای شمش چدن وجود ندارد و قیمت تخمینی عرضه آن ۸۹۵-۸۸۵دلار/تن فوب بنادر شمالی برزیل (۹۳۵-۹۲۵دلار/تن آمریکا)است.

منابع آگاه عقیده دارند که هم اکنون قیمت شمش چدن در آمریکا به وضعیت بازار قراضه بستگی دارد. بسیاری از تجار انتظار دارند قیمت قراضه در بازارهای جهان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد

در نتیجه، به‌رغم تقاضای کم، قیمت شمش چدن کاهش پیدا نخواهد کرد، از این رو دادو ستد در بازار کم می‌شود و احتمال دارد تا اواسط آگوست ادامه پیدا کند.

احتمال کاهش قیمت قراضه

تولید کنندگان قراضه در آمریکا مذاکرات خود را بر سر قیمت‌های پایین تر قراضه تحویل آگوست شروع کرده اند. قیمت پلاتز برای قراضه خرد شده در سطح ۶۰۰دلار هر لانگ تن تحویل غرب آمریکا باقی ماند. بیشتر تولیدکنندگان اعلام کردند که معاملات جولای خود را در قیمت ۵۹۰ تا ۶۱۰دلار هر لانگ تن صورت داده اند. با وجود این که بیشتر معاملات طبق روال معمول در بازار قراضه اروپا در هفته اول صورت می‌گیرد، خریداران و تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند که بازار انواع قراضه در آگوست راکد باشد.

احتمال می‌رود که قیمت قراضه درجه یک بیشترین جهش را داشته باشد؛ اما احتمال این که مثل چند ماه گذشته دو یا سه برابر شود، وجود ندارد. یکی از تولید کنندگان قراضه در جنوب آمریکا اظهار داشت قراضه ورق و آهن آلات ساختمانی و همچنین قراضه ذوبی سنگین احتمالا از قیمت کنونی که ۵۰۰ دلار هر تن است، حدود ۳۵ دلار هر تن به نسبت درجه کالا کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: «من با اظهارات رییس استیل داینامیک مبنی بر اینکه قیمت قراضه کهنه برای تحویل آگوست کاهش پیدا می‌کند و قیمت قراضه صنعتی درجه یک در سطوح قبلی خود باقی می‌ماند، موافقم.» برخی تولیدکنندگان دیگر نیز وضعیت را همین گونه پیش‌بینی می‌کنند. کنترل صادرات و رکود فصلی در کارخانه‌های داخلی، روند صعودی قیمت قراضه را کاهش داده است.

فشار صادرات کمتر شده و احتمال دارد تا اواخر آگوست این وضع ادامه یابد. احتمال دارد کارخانه‌های ورق نیز با رکود فصلی مواجه شوند که این امر بر قیمت قراضه درجه یک تاثیر می‌گذارد.

کاهش قیمت ورق سرد شانگهای

قیمت ورق سرد در بازار شانگهای نیز کاهش یافت. در حال حاضر قیمت ورق سرد ضخامت یک‌میلی‌متر آن استیل حدود ۷۱۰۰یوان - ۱۰۴۱دلار - هر تن است که نسبت به روز قبل ۳۰یوان - حدود ۴دلار - هر تن کاهش نشان می‌دهد.

همان ورق با ضخامت ۲/۱میلی متر حدود ۷۰۰۰یوان - ۱۰۲۶دلار - هر تن قیمت داده می‌شود. ورق سرد ضخامت یک‌میلی‌متر ما استیل ۶۹۲۰یوان - حدود ۱۰۱۵دلار - هر تن است که در مقایسه با روز قبل ۳۰یوان - حدود ۴دلار - هر تن کاهش داشته است. ورق سرد ۱ میلی متر بائو استیل نیز با ۳۰یوان هر تن کاهش به ۶۹۰۰یوان - حدود ۱۰۱۲دلار - هر تن رسیده است.