قیمت ورق در بورس‌کالا پایین نیامد

آزاده حسینی

دیروز بازار ورق با رکود همراه بود و از صبح روز گذشته قیمت محصولات فولادی در بازار با کاهش همراه بود. این رکود با وجود آنکه به تالار مبادلاتی بورس کالا نیز رخنه کرد، اما فولاد مبارکه راضی به کاهش قیمت‌ها نشد و در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرد. البته این مقاومت به دلیل گران خریدن قیمت شمش دریافتی است؛ چرا که این شرکت هم‌اکنون اسلب را با نرخ ۱۲۰۰تومان خریداری می‌کند و میانگین نرخ اسلب در بازار هم در همین محدوده قیمتی است؛ بنابراین ارزان‌فروشی واحدهای بزرگی نظیر فولاد مبارکه و ذوب‌آهن در شرایط فعلی که بازار با رکود مواجه شده، به جز ضرر و زیان برای واحدهای بخش خصوصی مزیت دیگری ندارد.

سفارش خرید از بورس پایین بود

روز گذشته به‌رغم تلاش کارگزاران اما سفارش خرید پایین آمده بود و فولاد مبارکه نیز به جز در مورد ورق گالوانیزه و سرورق بر سر نرخ سایر محصولات ایستادگی کرد.

بهترین شرایط برای خرید آهن

به گفته کارشناسان بازار دیروز بهترین شرایط برای خرید محصول ورق گرم بود؛ چراکه تا دو هفته آینده تحویل محصول گرم مبارکه نیز به مهرماه می‌افتد و همچون ورق سرد و گالوانیزه تنها با پرداخت ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده مقدور می‌شود. دیروز تحویل ورق گرم مبارکه شهریورماه بوده و ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق نمی‌گرفت. این مالیات بعد از قیمت خوردن محصول در تالار به نرخ نهایی افزوده شده و فروشنده موظف است آن را از خریدار دریافت کرده و به حساب دولت واریز کند.

روز گذشته فولاد مبارکه به دلیل کمبود نقدینگی در بازار و به منظور حفظ تعادل و ساماندهی بازار محصولات فولادی اقدام به فروش به صورت LC اعتباری کرد.

دلایل رکود در بازارآهن

کارشناسان از جمله دلایل رکود بازار آهن در سطح وسیع را عدم پرداخت تسهیلات مالی دولت بابت اجرای پروژه‌های عمرانی، مشخص نبودن نتایج مذاکرات ژنو، ضعف ارزش دلار و انتظار سرمایه‌گذاران و تجار برای پایین آمدن نرخ دلار و واردات آهن، پایین‌آمدن نرخ انرژی، توقف خریدهای کلان در سطح جهانی از سوی مصرف‌کنندگان بزرگی چون چین و هند برای به کف رسیدن قیمت برشمردند.

لذا پیش‌بینی می‌شود فعالان بازار تا زمانی که اوضاع و شرایط بهتری رقم نخورد، از خرید وفروش مگر در حد نیاز سر باز زند.

روز گذشته فولاد مبارکه تنها ده هزار تن از محصولاتش را به صورت حضوری روی رینگ مبادلاتی آورد که ۸هزار و ۶۰۰ تن آن به فروش رسید. از جمله دلایل عرضه پایین مبارکه به صورت حراج حضوری، تعهد پرداختی است که به خریداران بزرگ خود دارد، عنوان شد.

روز گذشته محصول سرد مبارکه برای تحویل، پایان مهر ماه کیلویی ۱۰هزار و ۸۳۷ ریال قیمت خورد که نسبت به نرخ ابتدایی با رشد ۸۶ ریالی همراه بود. ورق گرم مبارکه نیز که روز گذشته در دو نماد B و C به روی تابلو آمد، به ترتیب ۹هزار و ۵۴۱ ریال و ۱۰هزار و ۴۹۲ریال قیمت خورد که نسبت به هفته‌های قبل تغییر نرخی نداشت.

بالا بودن نرخ ورق ضخیم نسبت به ظریف

نکته‌ای که در مورد محصولات مبارکه باید به آن اشاره کرد این است که برخلاف عرف بازار نرخ ورق ضخیم این شرکت بالاتر از نرخ ورق‌ با ضخامت پایین آن است، در حالی که طبق عرف بازار همیشه ورق با ضخامت پایین بالاتر از ورق با ضخامت بالا قیمت می‌خورد و دلیل این موضوع نیز هنوز روشن نشده و تحت بررسی است.

دیروز همچنین ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با افت ۱۰۰ریالی در هر کیلو به فروش رسید. این محصول سبدی از ورق‌های رنگی را نیز در بر داشت.

مبارکه روز گذشته ضایعات خود را نیز بر روی تابلو آورد. سرورق و تختال برگشتی از نورد از جمله ضایعات این شرکت به شمار می‌رود.

سرورق فولاد مبارکه با حجم ۲هزار تن روی تابلو آمد که در رقابت کارگزاران با وجود تمایل خریداران به نرخ‌های پایین‌تر اندکی رشد قیمت داشت. این محصول روز گذشته ۷هزار و ۴۰۷ریال قیمت خورد.

تختال نازک برگشتی از نورد هم که در مبادلات هفته‌های قبل ۹هزار و ۲۰ریال قیمت خورده بود، روز گذشته با چانه‌زنی بین خریدار و فروشنده ۱۲ریال افت نرخ داشت و روی رقم ۸هزار و ۹۰۰ریال بسته شد.

رکود در بازار آلومینیوم

در مبادلات گروه آلومینیوم ۳محصول شمش المهدی روی تابلو آمد که بدون مشتری ماند.

همچنین آلومینیوم ایران نیز ۲۶۰تن انواع شمش و بیلت خود را روی تابلوی بورس کالا آورد که شمش خالص ۱۰۰۰ پوندی این شرکت با وجود سفارش خرید به دلیل عدم‌توافق مشتری و فروشنده بر سر قیمت به فروش نرفت. ۲۰تن شمش خالص ۱۰۰۰ پوندی این شرکت با حجم ۲۰تن، ۳۰هزار و ۸۰۰ریال قیمت خورد. همچنین بیلت ۶۰۶۱-۸ این شرکت هم با حجم ۴۰تن با نرخ ۳۳هزار ریال به فروش رسید.

معاملات طلا رونق داشت

روز گذشته معاملات طلا برخلاف سایر فلزات رونق داشت و حجم مبادلات در این گروه به ۱۰کیلو و ۷۱۴گرم رسید حجم مبادلات ذکر شده مربوط به یک شمش طلا با عیار ۹۹۹ با وزن تقریبی یک کیلو و ۳۳۹گرم و یک شمش طلا با عیار ۹۹۴ با وزن تقریبی ۹۹۴ و مابقی مربوط به شمش طلا با عیار ۹۹۸ بود.