بورس نیوز- به دنبال افزایش قابل‌توجه تقاضای کودهای شیمیایی، شرکت عظیم معدنی Rio Tinto قصد دارد تا ۱۰‌درصد بازار پتاس را در اختیار بگیرد. ورود Rio به بازار کالایی جدید به دنبال این امر رخ داده است که هیات‌مدیره این شرکت پیشنهاد خرید ۱۴۰میلیارد دلاری BHP را بسیار کمتر از ارزش واقعی این شرکت تلقی کرده و معتقداست که در این قیمت توانایی‌های رشد Rio به خوبی در نظر گرفته نشده است.

زمینه اصلی فعالیت Rio تولید آلومینیوم، سنگ‌آهن، مس و زغال سنگ می‌باشد. درحال حاضر Rio مقدار محدودی پتاس تولید می‌نماید اما قصد دارد با افزایش تولید درآرژانتین وکانادا تا سال ۲۰۱۲ سهم قابل‌توجهی از بازار این محصول را در اختیار گیرد. با افزایش سطح زیرکشت محصولاتی همچون ذرت به منظور استفاده در تولید سوخت‌های بیوشیمیایی، استفاده از پتاس روز به روز در جهان درحال افزایش است.

در حال حاضر تقاضای این محصول به میزان ۶۰‌میلیون تن درسال است که این میزان با نرخ ۳‌درصد درسال در حال افزایش است.

در عین حال عدم‌استقبال بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار‌های سرمایه و تمایل آنها به معامله در بازارهای کالایی همچون بازار محصولات کشاورزی در سال جاری باعث رشد قابل‌توجه قیمت این محصولات شده و همین امر نیز انگیزه افزایش تولید این محصولات را بالا برده است که این روند نیز نقش قابل‌توجهی در افزایش تقاضای کودهای شیمیایی ایفا می‌نماید.

همچنین پس از مطرح شدن طرح Rio برای فروش اورانیوم به چین از طریق تولید معادن این شرکت در استرالیا برای اولین بار، مسوولان

این شرکت از عزم خود برای دو برابر کردن تولید اورانیوم در پنج سال آینده خبر دادند.