شانا - کاهش ۵۰ درصدی خوراک واحد قیر سازی پالایشگاه اصفهان سبب افت چشمگیر میزان معاملات قیر در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی شده است. رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی، هفته گذشته شاهد یکی از پایین‌ترین میزان معاملات خود در طی ماه‌های اخیر بود. پرداخت نشدن به موقع نقدینگی‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش معاملات این رینگ طی روزهای جاری است.

از دیگر عوامل کاهش حجم معاملات در روزهای اخیر، افزایش دو برابری کرایه‌های حمل و نقل مواد نفتی و پتروشیمی مانند قیر از پالایشگاه‌ها به بنادر و تحویل به کشتی‌های صادراتی است.

توقف بیش از حد کامیون‌های بارکش محصولات نفتی و پتروشیمی در پالایشگاه‌ها که گاهی به بیش از ۵۰ ساعت نیز می‌رسد، از دلایل رشد کرایه حمل‌و‌نقل است.

با این حال، پالایشگاه بندر عباس که نیاز چندانی به پرداخت هزینه حمل‌ونقل به کامیون‌های بارکش ندارد نیز طی معاملات رینگ صادراتی در روز جاری نتوانست فعالیتی در بورس داشته باشد.

شرکت نفت پاسارگاد نیز در معاملات سه‌شنبه گذشته سهمی از خرید و فروش‌های معمول رینگ صادراتی هفتگی بورس کالا را به خود اختصاص نداد و تنها شرکت نفت جی با فروش یک هزار و ۵۰ تن قیر، تنها فعال رینگ صادراتی هفته قبل بود.

مهندس تاجیک، مدیر بازرگانی شرکت نفت جی علت حضور نداشتن شرکت نفت جی در معاملات هفته گذشته بورس کالا و کاهش چشمگیر میزان عرضه محصولات این شرکت در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی را کاهش ۵۰درصدی خوراک واحد قیر سازی پالایشگاه اصفهان عنوان کرد و گفت: به طور معمول، هر روز بیش از شش هزار تن خوراک قیر سازی از شرکت پالایش و پخش دریافت می‌کردیم که این میزان به یک باره به نصف این حجم یعنی سه هزار تن کاهش پیدا کرد.

مدیر بازرگانی شرکت نفت جی در این باره توضیح داد: این کاهش حجم در طی یک ماه به بیش از ۹۰هزار تن می‌رسد که این میزان در حال حاضر به اجبار صرف سوخت و پر کردن مخازن می‌شود. از آن جا که از دیدگاه شرکت پالایش و پخش، نیروگاه‌های کشور در اولویت مصرف سوخت هستند، نفت کوره که خوراک اولیه تولید قیر در واحد قیرسازی پالایشگاه اصفهان است، به دلیل کاهش خوراک به نیروگاه شهید منتظری انتقال یافته و به عنوان سوخت این نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فصل تابستان، زمان اوج مصرف قیر در کشور است که این امر سبب افزایش چشمگیر قیمت قیر شده است؛ اما همین اوج مصرف باعث شده تا وزارت راه و ترابری و شهرداری‌ها نیز قیر تولیدی پالایشگاه اصفهان را با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت کشف شده در بورس خریداری کنند.

قیمت معاملات قیر پالایشگاه اصفهان طی روزهای اخیر در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی به بیش از ۴۰۰ تومان رسیده که این قیمت برای معاملات وزارت راه و ترابری با شرکت‌های نفتی به قیمتی در حدود ۹۰ تومان کاهش می‌یابد.

پلی اتیلن‌ها و سایر محصولات عرضه شده در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی به تبعیت از کاهش قیمت جهانی نفت، دچار افت قیمت شده‌اند؛ در حالی که کاهش قیمت نفت تاثیر کمتری بر تغییر قیمت قیر دارد و قیر پالایشگاه اصفهان همچنان صدر جدول معاملات رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.