دو شرکت‌‌ بزرگ معدنکاری جهان، شرکت معدنکاری طلای هارمونی(Harmony Gold Mining Company) و شرکت معدنکاری نیو کرست(Newcrest Mining Limited)، شراکت خود در یک پروژه مشترک در پاپوا گینه نو را رسما اعلام کرده‌‌اند. براساس این شراکت، شرکت معدنکاری نیو‌‌کرست، یکی از بیست شرکت رده بالا در استرالیا، ۰۱/۳۰ درصد از سهام شرکت هارمونی را در معدن هیدن والی(Hidden Valley )و معدن بسیار غنی مس ـ طلای وافی ـ گلپو(Wafi- Golpu) و نیز دارایی‌‌های اکتشافی گسترده آن در استان موروبه(Morobe) تصاحب می کند. نیو‌‌کرست همچنین از این حق برخوردار می‌‌شود که تا اواسط سال آینده، که انتظار می‌‌رود هیدن والی شروع به تولید کند، میزان سهام خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

این دو شرکت سنگین وزن پنج‌شنبه گذشته شراکت خود را با شهادت چند تن از سیاستمداران موروبه شامل فرماندار لوتر ونج، و معاون نخست وزیر دکتر پوکا تمو آغاز کردند. هر دو شرکت اینک به عنوان شرکت اشتراکی معدنکاری موروبه با نشان‌‌هایی که به رنگ‌‌های سبز، زرد و آبی، رنگ‌‌های پرچم موروبه است به عملیات می پردازند. مدیر عامل هارمونی قسمت جنوب شرقی آسیا، یوهان فان هیردن، گفت: شراکت نیوکرست با ما باعث رشد سریع اقتصاد پاپوا گینه نو در اثر فعالیت‌‌های معدنکاری ای که مطابق با الزامات محیط زیست است، خواهد شد. آقای هیردن گفت، نیوکرست بر مبنای عملیات‌‌های معدنکاری جاری اش از تجربه وسیعی در بازیافت و تجارت مس برخوردار است. او افزود: این شرکت به همراه خود تجربه ای اساسی در رابطه با فنون معدنکاری حجیم زیرزمینی، مخصوصا در کاوش بلوکی و زیر سطحی می‌‌آورد. این شرکت نسبت به توسعه پروژه‌‌های معدنی و معادن تعهد جدی داشته و در مناطق عملیاتی، خود را ملزم به رعایت ملزومات زیست محیطی و سلامت و ایمنی مردم محل مسوول نشان داده است. مدیر عامل و رییس نیوکرست، یان اسمیت، گفت که تاریخ معدنکاری پاپوا گینه نو بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و چندین سال است که نیو‌‌کرست جذب فعالیت‌‌های استخراجی فلزات، مخصوصا مس، در این کشور شده است. او گفت، چند سال است که نیوکرست جذب پاپوا گینه‌نو، به عنوان مقصدی برای اکتشاف و توسعه پروژه‌‌های معدنکاری شده است. بنابر این، وقتی که در اواخر ۲۰۰۷ برای نخستین بار امکان خرید بخشی از سهام دارایی‌‌های شرکت معدنکاری و اکتشافی هارمونی در استان موروبه مطرح شد، ما خیلی به آن

علاقه مند شدیم. او گفت که در میان دلایل بسیاری که باعث جذب نیو‌‌کرست به پاپوا گینه نو شدند، مهمترین دلیل این بود که تناسب فرهنگی مناسبی میان هارمونی و این حقیقت وجود داشت که حکومت بسیار از رشد بخش معدنکاری که ستون فقرات اقتصاد این کشور را می‌‌ساخت، حمایت می‌‌کرد.

معاون نخست وزیر دکتر تمو، که ماه گذشته از سوی حکومت ایجاد این فعالیت اشتراکی را تبریک گفت، خاطر نشان کرد که حضور نیو‌‌کرست و هارمونی در صنعت معدنکاری پاپوا گینه نو انعکاسی از اعتماد سرمایه‌‌گذاران به انجام کار در این کشور به عنوان مقصدی برتر برای سرمایه‌‌گذاری در معادن آن است. او گفت، دولت کاملا از توسعه معدن طلای هیدن والی توسط شما حمایت می‌‌کند و بر محیطی تلاش‌‌های برنامه ریزی شده شما برای کاستن از اثرات سوء زیست عملیات‌‌هایتان در زمان شروع تولید ارج می‌‌نهد. شرکت هارمونی از زمان ورود خود به پاپوا گینه نو در سال ۲۰۰۳، معدن هیدن والی را از مرحله مطالعه امکان سنجی به مرحله ساخت معدن رسانده و در حال انجام مطالعه پیش امکان‌سنجی برای معدن مس- طلای وافی- گلپو است. دو شریک مذکور مصمم به آغاز تولید در معدن هیدن والی در اواسط سال آینده‌اند و می‌‌خواهند پروژه‌‌های خود، عمدتا معدن مس- طلای وافی گلپو، را تا سطح یک عملیات معدنکاری جهانی ارتقا دهند.

شرکت Antofagasta Minerals شیلی که در بازار بورس انگلستان ثبت شده است، در گزارشی اعلام کرده که بررسی معدن مس بزرگ Reko Di در پاکستان را تا ماه مه سال آینده به پایان خواهد رساند.

شرکت‌‌های Antofagasta Minerals و Barrick Gold Corp این پروژه را به‌صورت مشترک به اجرا درآورده و هرکدام ۵/۳۷درصد از سهام آن‌را در اختیار دارند. باقیمانده سهام این پروژه متعلق به دولت پاکستان می‌‌باشد.

به‌گفته مدیریت Antofagasta، بر اساس بررسی ‌‌های انجام شده ظرفیت استخراج کانه از این معدن ۷۲ هزار تن در روز برآورد شده است. در صورت سرمایه‌‌گذاری در حدود ۵ میلیارد دلار ظرفیت استخراج کانه این معدن می‌‌تواند به ۲۲۰ هزار تن در روز نیز برسد ولی این انتخاب در حال حاضر کنار گذاشته شده است. با ظرفیت پایین تر انتخاب شده میزان تولید مس این پروژه به ۱۵۰ هزار تن در سال خواهد رسید. احتمال دارد که این رقم افزایش داشته باشد، ولی باید زیرساختار‌‌های لازم برای آن بررسی شود.

ذخایر معدنی این پروژه به ۵/۴ میلیارد تن کانه با عیار متوسط ۸۵/۰درصد مس و همچنین طلا به‌عنوان محصول جانبی می رسد.

بر اساس همین گزارش شرکت Antofagasta همچنین تصمیم دارد با صرف یک میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۰ ظرفیت تولید مس معدن Los Pelambres خود را در شیلی از ۳۳۰ هزار تن در سال کنونی به ۴۰۰ هزار تن در سال افزایش دهد. شرکت اکتشافی شبا (Sheba Exploration Plc) گفت: جست‌و‌جو در منطقه معدنی مجوزدار وینیبو(Winibo) در شمال اتیوپی در فصل گذشته منجر به کشف یک رگه دست کم ۸/۲ کیلومتری مس اکسیده آشکار شد.

این شرکت گفت که ضخامت این رگه از دو دهم متر تا دو متر است. شرکت شبا افزود که تعیین حد و حدود این رگه در امتداد آن ادامه دارد تا وسعت احتمالی آن در همه جوانب مشخص شود. معدن مس دیکولوشی(Dikulushi) در ۴۰۰ کیلومتری شمال لوبومباشی(Lubumbashi)، در استان کاتانگا، در جنوب شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده است.