ایسنا- رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران گفت: در صورت نظارت مناسب و موظف کردن کارخانه‌های داخلی به خرید آهن‌قراضه داخلی تعرفه ۳۰ درصدی صادرات مثبت است، اما... در غیر این صورت آهن‌قراضه‌های داخلی روی دست صاحبان آنها خواهد ماند چون قدرت صادرات هم از آنها گرفته می‌شود.

محمد آزاد با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان آهن‌قراضه در ایران مجبور به صادرات بودند، گفت: متاسفانه کارخانه‌های داخلی به دلایلی از خرید آهن ‌قراضه داخلی طفره می‌رفتند و این‌ آهن‌ها اکثرا صادر می‌شد.

او گفت: کشور پاکستان یکی از مشتریان پرو پا قرص آهن‌قراضه‌های ایرانی است و آهن‌قراضه ایرانی چه از طریق مبادی قانونی و چه به صورت قاچاق به این کشور صادر می‌شد. او تعرفه‌ ۳۰ درصدی صادرات آهن قراضه را در صورتی که کارخانه‌های داخلی فولاد و ذوب آهن موظف به خرید آهن قراضه‌های تولید داخل باشند مثبت توصیف کرد و گفت: متاسفانه پیش از این کارخانه فولاد و ذوب آهن، آهن قراضه را تنی ۳۰۰ دلار وارد می‌کردند؛ در صورتی که فروشندگان داخلی حاضر بودند آهن قراضه را با مبلغی کمتر از این در اختیار

فولاد سازان بگذارند، ولی از خرید آهن آنها امتناع می‌شد.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان، ذوب آهن نیشابور و تراکتورسازی تبریز را از جمله تولیدکنندگانی دانست که نیاز به آهن قراضه دارند و گفت: اضافه کردن آهن قراضه به هنگام انجام عمل احیای چدن باعث افزایش درصد خلوص آن می‌شود.

به گفته‌ آزاد، تعاونی تولیدکنندگان آهن قراضه، این آهن‌ها را از واحدهای صنفی و گوشه و کنار شهر جمع‌آوری کرده و با دستگاه‌های پرس آنها را به صورت مکعب‌های بسیار کوچک، اما سنگین درآورده و در اختیار کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد قرار می‌دهد.