افزایش دوباره قیمت سنگ‌آهن

ایسنا - بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان از فولادسازان ژاپنی درخواست کرد که ۱۲‌درصد هزینه بیشتری را برای خرید ماده اولیه به این شرکت پرداخت کنند.

پیش از این در ماه فوریه سال جاری دو طرف بر سر افزایش دست‌کم ۶۵‌درصدی قیمت سنگ‌آهن با یکدیگر توافق کرده بودند.

شرکت واله برزیل از دیگر فولادسازان چینی نیز درخواست مشابهی را کرده است.

فولادسازان چینی پیش از این بر سر افزایش ۹۷‌درصدی قیمت سنگ‌آهن با شرکت‌های استرالیایی ریوتینتو و بی‌اچ‌پی بیلیتون توافق کرده بودند که بزرگ‌ترین رقبای واله برزیل به شمار می‌روند.

به گزارش بلومبرگ، افزایش هزینه سنگ‌آهن و دیگر مواداولیه باعث شده است که فولادسازان بزرگ ژاپنی کاهش میزان سود خود را برای سال‌جاری پیش‌بینی کنند.

افزایش صادرات سنگ‌آهن آمریکا

به گزارش ایران‌سینا در ماه مه صادرات سنگ‌آهن آمریکا بالغ‌بر ۲۱۴/۱‌میلیون تن شد. این صادرات از ماه ژانویه تا مه با ۲/۳۰‌درصد رشد سالانه به ۷۶۸/۳‌میلیون تن رسید.

کانادا با ۵۶۲/۲‌میلیون تن مقصد اصلی صادرات آمریکا بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱‌درصد افزایش یافت. صادرات به بلژیک نسبت به ۲۶‌میلیون تن مدت مشابه سال قبل با ۸۳۵۲ برابر رشد به ۲۱۷۰۰۰‌تن رسید.

مکزیک از آمریکا ۱۶۶۰۰۰‌تن سنگ‌آهن وارد کرد که نسبت به ۱۷۷۹‌تن مدت مشابه سال قبل ۴۹ برابر بیشتر است.

قیمت سنگ‌آهن در چین به ۲۰۰دلار رسید

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی چین، قیمت سنگ‌آهن داخلی چین در سطح قابل توجهی کاهش یافته است. علت این امر پایین آمدن تقاضا به‌رغم افزایش سریع عرضه است. در حال حاضر قیمت متوسط سنگ‌آهن تولید داخل چین هر تن ۱۳۷۰‌یوآن - حدود ۱۰۰ دلار - است که ۲/۱۲‌درصد نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد. بازار در حال حاضر کساد بوده و باعث محدودیت عرضه نیز شده است. با توجه به روند نزولی قیمت فولاد، قیمت‌های چدن، قراضه و دیگر مواد اولیه فولاد نیز رو به کاهش است. قیمت چدن ۵۰۰‌یوآن - حدود ۷۳ دلار - تنزل یافته و به ۴۳۰۰‌یوآن - حدود ۶۲۸ دلار - رسیده است. تولید فولاد خام در چین به طور متوسط ۴/۴‌درصد نسبت به جولای کاهش یافته است. در هفت ماهه اول سال جاری تولید فولاد ۱/۲۳‌درصد و واردات سنگ‌آهن ۸/۲۱‌درصد افزایش یافته است.