عدم تعادل در عرضه و تقاضای مواد پتروشیمی

عکس:نگار متین نیا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی:درپی رشد تقاضای محصولات پلیمری در بازار به‌واسطه حضور در فصل سرما، هفته گذشته اغلب معاملات این محصولات در رینگ پتروشیمی بورس کالا به رقابت خریداران و رشد نرخ پایه پیشنهادی منجر شد. براساس این گزارش، این شرایط درحالی اتفاق افتاد که شرکت بازرگانی پتروشیمی در اغلب عرضه‌ها نرخ پیشنهادی خود را کاهش ‌داد اما به واسطه محدود بودن حجم عرضه‌ها به خصوص در مورد محصولات ضایعاتی، قیمت‌ها پس از رقابت خریداران رشد پیدا کرد.

البته در برخی کالاها اگرچه قیمت پایه برخی محصولات رشد کرد اما به دلیل کاهش شدید نرخ پایه از سوی عرضه کننده، در مقایسه با آخرین نرخ ثبت شده، کاهش داشته است.

برای مثال در روز چهارشنبه تقاضا آن‌قدر بالا بود که در یکی از عرضه‌ها ناظر تالار بورس عرضه این کالا را به واسطه حجم کم آن به هفته آینده موکول کرد تا با افزایش عرضه در هفته آینده تعادل بین عرضه و تقاضا بیشتر شود.

دو کارگزار دیگر هم به جمع عرضه‌کننده‌ها پیوستند

درپی پذیرش محصولات جدید پتروشیمی در بورس و افزایش تعداد عرضه‌های شرکت بازرگانی پتروشیمی، این شرکت هفته گذشته عرضه‌های خود را از طریق ۲کارگزاری دیگر علاوه بر کارگزاری بانک ملی که تاکنون در این حوزه فعالیت می‌کرد، بر روی تابلوی بورس آورد. طی مدت زمانی که از معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا می‌گذرد یکی از مواردی که همواره از سوی دیگر کارگزاری‌های فعال در رینگ پتروشیمی مطرح می‌شد، ضرورت فعالیت دیگر کارگزاران در پروسه عرضه محصولات بود. این مساله به عقیده فعالان بورس کالا، به عنوان یک عامل تشویقی می‌تواند به پروسه بازاریابی کارگزاران در بازار پتروشیمی کمک کند. از این‌رو هفته گذشته در روز چهارشنبه کارگزاری‌های بانک صادرات و بانک کشاورزی نیز به همراه کارگزاری بانک ملی عرضه محصولات پتروشیمی را انجام دادند.

پذیرش ۳کالای جدید در دستور کار هیات پذیرش

هفته آینده پذیرش ۳ محصول جدید در رینگ پتروشیمی در جلسه هیات‌پذیرش بورس کالای ایران بررسی می‌شود.بر این اساس متانول، بنزن و پارازایلن ۳ کالایی هستند که مدارک و مشخصات آنها به بورس ارائه شده است. این کالاها در شرکت پتروشیمی شیراز و برزویه تولید می‌شوند.

رقابت خریداران و رشد نرخ‌ها در بورس کالا

همانطور که ذکر شد هفته گذشته نرخ محصولات عرضه شده در رینگ پتروشیمی درپی رقابت خریداران به نسبت نرخ پایه افزایش یافت اما برخی کالاها همچون استایرن بوتادین رابر (۱۵۰۲) پتروشیمی بندر امام، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی پتروشیمی اراک به واسطه کاهش نرخ پیشنهادی از سوی عرضه‌کنندگان، نسبت به نرخ‌های هفته قبل کاهش نشان می‌دهند.بر این اساس استایرن بوتادین رابر پتروشیمی بندر امام از ۱۹۷۵۰ به ۱۷۰۰۰ ریال کاهش داشت. پلی‌پروپیلن (۵۵۲) پتروشیمی اراک نیز از ۸۷۰۰ریال در هفته قبل به ۸۵۰۰ریال افت کرد.

پلی‌اتیلن سنگین تزریقی نیز از ۱۰۰۰۰ریال در هفته قبل به ۹۰۰۰ریال رسید.

روز چهارشنبه پلی‌ و نیپل کلراید بندر امام در ۲گرید عرضه شد که نرخ گرید ۷۰۵۴آن از ۸۰۰۰ریال پس از رقابت به ۸۳۵۰ریال رسید.

پلی اتیلن سنگین فیلم پتروشیمی مارون با نرخ ثابت ۸۰۰۰ریال معامله شد. پلی‌اتیلن سنگین تزریقی پتروشیمی تبریز نیز از ۷۱۰۰ریال به ۸۸۱۰ریال افزایش یافت.

پلی‌اتیلن سبک خطی Offدرجه یک پتروشیمی جم از ۸۵۵۰ریال به ۱۰۳۰۰ریال رشد کرد.

قیمت قیر ثابت ماند

با توجه به اینکه افزایش قیمت پایه قیر شرکت‌های نفت پاسارگاد که در معاملات روز دوشنبه از سوی عرضه‌کننده پیشنهاد شده مورد موافقت خریداران و بورس قرار نگرفته بود در معاملات روز چهارشنبه، این شرکت محصولات خود را با همان نرخ ثبت شده قبلی عرضه کرد.بنابراین آخرین نرخ ثبت شده برای قیر ۷۰/۶۰ شرکت نفت جی و پاسارگاد تحویل آبادان و بندرعباس ۳۵۵۰ ریال بود همین محصول تحویل در اراک و شیراز ۳۵۶۰ ریال و تحویل در تهران ۳۷۵۰ ریال معامله شد.قیر ۱۰۰/۸۵ نیز تحویل اصفهان و تبریز با نرخ ۳۵۵۰ ریال به ثبت رسید.قیر ۲۵۰ MC نفت جی و پاسارگاد نیز با نرخ ۴۱۵۰ ریال در بورس معامله شد.